Oranga kuvertet

Discussion in 'Off Topic' started by plun, Feb 16, 2013.

?

Slänger ni "oranga kuveret" direkt ?

1. Ja

10 vote(s)
    38,5%
  2. Nej

16 vote(s)
    61,5%
  1. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Jag kollar igenom det men jag fattar inget av det, sen så har jag nyss börjat pensionsspara, lite vuxenpoäng där känner jag..:)

GT-N7105 via Tapatalk 2

3. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo enbart "oranga kuvertet" är ju ganska hjärndött eftersom de allra flesta har ett jobb och en tjänstepension....:P

Förstår inte varför man skickar ut "skräpet" och bränner pengar på det ???

4. medic

medic Youth Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Nexus 6P
    Platta:
    Sony Z4
    Som tidigare sagt, har försökt kolla igenom men slänger efter några meningar... idiotiskt av mig :ehm:

5. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Vitsen med det oranga kuvertet är att man skall kunna se vilka fonder man valt som går bättre och vilka som går sämre. Med denna information i handen loggar man sedan in på ppm.nu för att försöka få bättre resultat i nästa års oranga kuvert.:D

Själv brukar jag fördela pensionssparandet över fem olika fonder med 20% i varje fond. Efter ett år ser man då väldigt tydligt vilka fonder som gått bäst (mer än 20% av värdet) och vilka som gått sämst (mindre än 20% av värdet). Om någon fond går mycket sämre än de andra brukar jag byta ut den mot någon ny fond och återställer alla andelar till 20% på varje fond. :money:

m v h Henrik

6. henca

MINA ENHETER

Pensionsmyndigheten har tagit över

Nu är jag så sur att jag måste skriva av mig lite...

http://www.pensionsmyndigheten.se/ är en makalöst kass webbsida och jag saknar verkligen gamla hederliga www.ppm.nu.

Då jag loggar in på pensionsmyndigheten.se med min personliga kod för att byta fonder går inte det längre. Numera kräver de inlogg med BankID för att byta fonder.

Varför kallas det för BankID? Ingen bank med självbevarelsedrift skulle använda det systemet för sina kunders inlogg. Klåparna på Nexus har tagit fram ett system som bara fungerar för ett begränsat antal operativsystem. För en bank eller annan kommersiell verksamhet på en konkurensutsatt marknad vore det förödande att välja ett sådant system. För en myndighet spelar det dock inte så stor roll, det drabbar ju bara dess "kunder". För att citera en vis man, det vore ungefär som om vägverket skulle kräva att alla bilister körde antingen SAAB eller Volvo.

Vilken tur, tänkte jag ändå, även om jag kör en 64-bitars Linux på datorn så råkar jag ha Mobilt BankID installerat på telefonen. Jag har aldrig förr haft behov av att använda det, men nu är det dags. Så jag halar fram telefonen och startar BankID-appen. Då säger appen att den måste uppdateras. Nåväl, det kan den väl få göra, så jag klickar OK. Då ger appen ett felmeddelande om att uppdateringen misslyckades. En kontroll i Play visar att appen numera kräver en nyare version av Android än vad jag har...

Det är trist och känns som 80-tal, men jag biter i det sura äpplet och beställer hem en pappersblankett för att byta fonder.

Blanketten kommer hem, jag loggar in på pensionsmyndighetens sida för att kolla vilka fonder som kan vara intressanta och vad de har för nummer. Hur jag än letar hittar jag ingen lista över fonder. Jag inser att man får se denna lista först när man har loggat in med BankID :ehm:

På websidan kunde man även beställa en papperskatalog med alla fonder vilket nu är gjort. Åter till 80-talet...

Varför håller jag på och krånglar på detta viset? Livet vore nog mycket enklare ändå om jag bara slängde det oranga kuvertet direkt i papperskorgen.

m v h Henrik

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Alternativt skaffa en dator eller telefon som klarar av bank-ID? Känns helt klart som ett enklare alternativ :-)

Skickat från min Sony Z1 Compact

8. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Orka! Det är klart man kollar lite, men den del av pensionen somman kan påverka genom att vara "aktiv" är ju väldigt liten!
    Tjänstepension och lite privat sparande som inte är bundet i något som kallas något med pension.

Hmm, det är ju skitsmidigt med BankId!
    Min bank använder sig av mobilt BankId, jag kan göra i princip allt med mobilen.
    För att inte prata om hur smidigt det är när man ska vabba och anmäla och begära ersättning hos Försäkringskassan.

9. henca

MINA ENHETER

Men hur smidigt tycker ni att det är den dag då mobilt BankID-appen plötsligt säger till er att den måste uppgraderas och ni upptäcker att ni måste byta ut hela telefonen för att kunna ladda hem senaste versionen?

Dirk: Skulle du verkligen vara villig att köpa en extra dator med tillhörande OS om nu inte BankID råkade stödja just det OS som du kör idag?

Jag drabbades en gång av en internetbank som slutade stödja mitt OS och min webläsare. Då konstaterade jag snabbt och lätt att det var mycket enklare och billigare att byta bank än att byta OS.

m v h Henrik

10. Chiftin

Chiftin Youth Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper
    Har du testat FriBID? Jag har inte testat det med pensionsmyndigheten men det fungerar bra till min banker.

https://fribid.se/

11. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Jag hade nog aldrig uteslutande kört OS eller maskiner som inte stödjer bank-ID. Mest för min egen skull. Man måste inte direkt leta länge efter en apparat som stödjer bank-ID.

Annars får man väl helt enkelt gå in till banken och prata med dem om placeringar på plats. Bankerna kan knappast tillgodose alla olika önskemål.

12. henca

MINA ENHETER

Jag har inte själv testat FriBID, men jag började leta efter alternativ då orginal BankID inte fungerade. Efter att ha läst lite om FriBID och hur mycket det måst patchas innan det eventuellt fungerar med SEB som jag har valde jag att inte ens försöka.

m v h Henrik

13. henca

MINA ENHETER

Inte ens om BankID endast stödde 16 bitars Windows 3.11?

Min poäng är att jag inte vill köpa en ny och eventuellt extra apparat bara för att kunna köra BankID. Det finns fina standarder för såväl kryptering som kommunikation via nätverk. Att i ett sådant läge hitta på något eget som bara stödjer ett begränsat antal och till viss del föråldrade system är en enorm tabbe av en leverantör. Att sedan någon kan välja ett sådant system tyder på trångsynthet och skrämmande inkompetens hos myndigheterna.

Låt oss nu anta att jag köpte en ny mobil bara för att kunna köra Mobilt BankID och kunna byta pensionsfonder. Vad händer då när man går in på "Mina Vårdkontakter"? Där krävs det att man loggar in med BankID, men hoppsan, de stödjer visst inte mobilte BankID...

m v h Henrik

14. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Fast nu stödjer inte bank-ID endast Windows 3.1. Det stödjer dock alla nya versioner och för mig är det inte ett stort projekt att skaffa mjukvara som stödjer mina behov.

Om du prompt inte vill köra med mjukvara som du behöver är det helt okej för mig och jag tycker inte att myndigheterna har en skyldighet att ta hänsyn till samtliga kategorier av mjukvara.

Det är som att en med Windows 3.1 skulle klagat. Hen hade fått samma svar som ni.

Ni kan väl fortfarande gå in till passande institution och välja manuellt?

15. henca

MINA ENHETER

Det stödjer inte moderna 64-bitars OS. För Linux-användare stödjer det bara 32-bitars ubuntu.

Så gissar jag att du säger därför att du redan sen tidigare råkade köra ett OS och en webläsare som de stödjer? Skulle du känna dig lika nöjd den dag som du uppgraderar till Windows 9 och sedan upptäcker att BankID inte stödjer Windows 9? Kommer du känna dig lika nöjd den dag som ett stort säkerhetshål blir känt i Internet Explorer och du byter webläsare för att sedan finna att BankID inte stödjer någon säker Webläsare?

Det är ungefär som att säga att vägverket inte skall behöva ta hänsyn till alla bilmodeller. Om man skall köra på svenska vägar är man fri att välja mellan Volvo och Saab. Ägare av andra bilmärken kan nöja sig med att köra sina bilar utomlands eller köpa en extra bil för att färdas på svenska vägar. Varför hålla på och krångla med en massa standarder och normer för hur någonting skall fungera när man så mycket enklare kan låsa sig till ett fåtal alternativ?

För mig handlar det inte om "fortfarande", jag upplever detta som en väldigt stor försämring eftersom jag tidigare smidigt kunde byta mina fonder efter inlogg med personlig kod.

Jag kan handla med Aktier på Nordnet genom att logga in med kod.
    Jag kan göra bankärenden genom att logga in med hjälp av en bank-dosa.
    Jag kan handla på Dustin som länkar till min bank och låter mig betala med bank-dosan.
    Jag kan inte sköta mina kontakter med myndigheter via datorn då de använder ett system som de kallar för "BankID".

m v h Henrik

16. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Kan du göra något åt problemet; gör det.
    Kan du inte göra något åt problemet; släpp det.

För mig fungerar det strålande på 64 bitars. Installera Windows och du har löst problemet. Just nu kör du en högerstyrd bil på Sveriges vägar och förväntar dig att vi skall sätta anpassa oss efter dig.

Om bank-ID slutar fungera med min dator löser jag väl problemet. Antingen går jag in till banken med de ärenden jag inte kan lösa hemifrån eller så startar jag en laptop som har Windows installerat. Jag gör det hur som helst inte till en så stor grej som du.

Jag vet inte ens varför jag skriver det här. Lycka till med din kamp :-)

17. henca

MINA ENHETER

Det måste jag säga var en liknelse som haltar. Att köra högerstyrt fungerar och är tillåtet på svenska vägar. Jag begär inte att andra användare skall anpassa sig efter mig. Jag säger bara att en lösning som bygger på etablerade standarder hade varit bättre än en special-lösning riktad till en begränsad mängd användare.

m v h Henrik

18. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Den haltar inte lika mycket som att samtliga personer måste köra Volvo eller SAAB ;) Det är du som har systemet som inte klarar av standarden. Du är inte i majoritet.

Du gör som du vill. Hoppas på att problemet löser sig självt är en väg; att köpa utrustning (/installera Windows på en valfri laptop) är en annan. Jag tror mig våga gissa på vilken som löser ditt problem snabbast.

19. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Går det inte att köra Windows via Virtualbox och få igång BankID den vägen? Det är väl inte en optimal lösning, men ibland får man gå runt problemet för att komma till lösningen.

20. henca

MINA ENHETER

Det var inte jag som kom på liknelsen, men jag tycker att det är en väldigt bra liknelse:
    http://web.archive.org/web/20090206...oggar/hardcoreopensource/entry.jsp?messid=352

Standard-krav är att alla bilar på svenska vägar skall ha körriktnings-visare och hastighets-mätare. Att begränsa sig till ett visst antal bilmärken och säga att t ex ovanliga Kia inte skall få köra på svenska vägar vore diskriminering såvida man inte kan peka på någon teknisk brist hos Kia.

Min lösning framöver blir att göra som majoriteten och strunta i det oranga kuvertet. Hur gör du själv? Brukar du byta fonder?

Jo, det skulle vara möjligt att köra Windows i Virtualbox eller Qemu. Jag har också funderat på att köra en nyare Android-version i SDK-emulatorn och där köra mobilt BankID. Det skulle lösa fondbytena, men mobilt BankID klarar inte allt.

Dessutom känner jag mig inte helt bekväm med en egenpåhittad säkerhetslösning där man inte har någon som helst insyn när lösningen kommer från ett företag som verkar sakna grundläggande säkerhetsmedvetande. Någonstans läste jag att BankID-filerna som installerades på Linux-system blev skrivbara för samtliga användare...

m v h Henrik