Orange San Francisco(ZTE Blade), bara jag som har problem med MMS(tele2)?

Diskussion i 'Blade' startad av lono, 23 okt 2010.

1. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Är det någon mer än mig som har problem med att skicka MMS med sin ZTE Blade? I varje fall på Tele2?
    Jag tror dessa inställningar är rätt då de fungerar av och till(tack till Sundownexplosions):
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=289605&postcount=635

Men som sagt, de fungerar rätt sporadiskt att skicka MMS med min Blade. Och väldigt sällan jag får leveransrapporter också. Oftast så får mina mottagare inga mms alls, men också hänt att de fått tre st för jag skickat mmst tre ggr då jag inte fått någon leveransrapport.
    Handcent och Chompsms verkar det inte gå att skicka överhuvudtaget med. Går ibland med stock programmet.
    Någon som vet vad som är problemet? Känns inte som det är mmsinställningarna då de fungerar ibland, utan något med själva telefonen.
    Jag kör stock orange, enda jag gjort är att låsa upp luren.

EDIT: Tyckte att den vanliga tråden för ZTE-blade började bli för lång och oöverskådlig så startade denna. Vet att det är fler som haft strul med mms-inställningarna för Tele2. Men om det ej är ok och blir för mkt ZTE-trådar här, så får någon mod vänligen införa den i vanliga.

Last edited: 23 okt 2010
  2. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har också haft strul med tele2 och mms men det har jag haft med andra android mobiler också. Verkar vara svårt att få till. Men det fungerar generellt bättre med froyo än eclair har jag märkt (med samtliga mobiler, inte bara blade)

Kör samma inställningar som du länkade till på min eclair, men på froyon verkar den ställa in detta automatiskt:

Name: Tele2
    APN: internet.tele2.se
    MMSC: http://mmsc.tele2.se
    MMS Proxy:130.244.202.30
    MMS Port: 8080
    MCC: 240
    MNC: 7
    APN Type: default,supl,mms

Allt annat på "not set"
    Lägg märke till den sista där.

Med detta verkar SMS fungera lite random beroende på vem jag skickar till. Har inte skickat så många än för att få en god förståelse.

Men testa gärna vidare :)

3. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Menar du att det inte är Blade och Android som är boven bakom det hela? Borde det inte varit ett större ramaskri då att det ej funkar, eller är det bara jag som använder MMS i sverige än? :)

Men kör du bara en apn? För nu kör jag två(som i länken).
    Eller ersatte du bara din MMS apn med den du skrev? Jag ska trixa lite, men vore bra om jag visste vilken inställning du kör.

4. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag kör bara en ja. Eller mobilen kör det åt mig ;)
    Det har varit ramaskri rätt länge om MMS och tele2 (och andra operatörer också) vad jag vet här i forumen, i alla fall i HTC Legend avdelningen som jag tittade i förut. Jag har lärt mig att leva utan det i stället.

Det är så svårt att hitta något som alltid fungerar tycker jag. Sen är det så konstigt att olika versioner av android vill ha olika inställningar. Mycket konstigt. Så var det med Legend och 2.1 >> CM6 också. Speciellt APN Type ändras lite hur som helst.

5. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

argh, blir tokig på mmsinställningarna!

Tackar för din inställning, för den funkade klockrent när jag körde stockappen för mess. Men sen la jag in handcent igen, och nu verkar den vägra igen...

Tycker ju inte att det borde vara någon skillnad med vilket program man skickar, eftersom handcent bara verkar vara ett skal över den vanliga appen.

Tycker faktiskt det är lite dåligt att det ej funkar(om det nu är android och inte bladen som det är fel på). Är ju sånt som ger appletalibaner vatten på kvarn.
    Förhoppningsvis funkar det när jag lägger in froyo på bladen.

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Man måste ställa in rätt max-storlek på mms i handcent. Den ska vara 300kb.

7. hace

hace Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Last edited: 24 okt 2010
  8. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

@Skywriter
    Jo, kört på det, då det satt som default i min handcent. Ibland går mms fram, men däremot får jag aldrig någon leveransrapport där, står alltid att mms inte gått fram. I stockappen så får man i varje fall en leveransrapport när man lyckats skicka ett MMS.
    Lite frustrerande att det funkar så dåligt faktiskt.

@Hace
    Tackar för den länken, men verkar lite för avancerat för mig, än så länge. :)

Förhoppningsvis löser sig det annars med 2.2.

9. jeep

jeep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har försökt att få det att funka med en inställning med 2.1 men får det inte att fungera. Men med 2 stycken separata APN inställningar funkar det bra.

10. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

@jeep
    Tycker du det funkar stabilt med 2st APN?
    För mig verkar det vara totalt random när jag kan skicka MMS. Körde först med 2st APN och det funkade sådär. Testade med en sen och det funkade ok ett tag. Men ska testa två olika igen.
    Verkar vara helt slumpmässigt när jag får upp 3G-symbolen i min telefon(verkar bara vara då jag kan skicka mms med, fastän mms ska väl gå på 2G också?). Spelar ej heller någon roll om jag har Datatrafik på eller avkopplad.
    Förresten, någon som vet om min mms-trafik går på internetuppkopplingen om man bara kör 1 APN? Jag har inte skaffat mig ett dataabonnemang än, så det kan bli dyrt då...

11. Rower

Rower Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

lono: när jag använder 1 konto, och då bara för mms går det inte att surfa bara att skicka mms.
    Höll på att krångla ett bra tag med mms inställningarna innan jag fick det att fungera.
    Såhär ser mina inställningar ut (som har fungerat som en klocka sen jag fick till det)
    APN 1:

Name: Tele2 Internet
    Proxy: <tomt>
    Port: <tomt>
    MMSC: <tomt>
    MMS proxy: <tomt>
    MMS port: <tomt>
    MNC: 07
    Autentiseringstyp: <tomt>
    APN type: default

APN 2:

Name: Tele2 MMS
    Proxy: <tomt>
    Port: <tomt>
    MMSC: http://mmsc.tele2.se
    MMS proxy: 130.244.202.030
    MMS port: 8080
    MNC: 07
    Autentiseringstyp: PAP
    APN type: mms (case sensitive)

https://swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inställningar

12. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Tackar!
    Ska testa den imorn när folk med tele2abonnemang är vakna och mms-bomba. :)
    Skulle vara skönt att kunna använda luren som telefon fullt ut(trodde inte det, men upptäckt att man skickar en del mms ändå).

13. Rower

Rower Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

lono: fick du till det ? :)

14. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

JA! Tror det funkar nu! Verkar som om alla jag skickat till fått och de som skickat till mig kommit fram! Enda som inte funkat är ett från pappas gamla nokia 5140, men kanske beror mer på den telefonen än något annat...

Ska testa vidare mer imorn, men verkar stabilt. Tackar! :)

15. Rower

Rower Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Varsegod :)
    Kommer ihåg hur jävla frustrerande det var :D

16. emomilol

emomilol Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det här är en djungel. När jag ska använda min gamla telefon till att surfa på datorn med så måste jag ange mobileinternet.tele2.se som APN även om det överallt står internet.tele2.se, detta dock för att använda telefonen som modem.
    Tele2 är lite snurriga.

17. Rower

Rower Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag får lov att använda det när jag surfar på telefonen för att ens komma upp i någon användbar hastighet.

18. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Kan ju bara tillägga att om man inte lyckas skicka ett mms el ladda ner ett med någon av inställningarna i tråden, testa att starta om luren. Av någon konstig anledning så brukar det hjälpa att få iväg ett mms el få ner ett. Testat med att döda datakopplingen i luren, men det verkar inte hjälpa, bara att boota om hela.

19. Rower

Rower Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

slänger in det i wikin

20. Rjson

Rjson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tele2 mms

Har inte haft några problem och skicka, däremot att ta emot från tex Halebop som brorsan har. Pratade med T2 och de sa att mms inst skall väl dyka upp så småningomm ..... ny mobiltyp bla bla.... :) Har inte testat manuella inst ännu. Apropå klagomål ang kameran, ställt in min på ISO AUTO samt Bildkvalitet Superfin och de fotona jag tog i vinterlandskapet ovanför Ljungskile skäms inte för sig! Förvisso hade jag naturligtvis med min Nikon oxå :cool:
    R

Bifogade filer: