Ordna kontakter

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Expertive, 6 jun 2010.

1. Expertive

Expertive Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu har jag sökt och försökt hitta hur man får ordning på kontakterna i min Desire utan resultat så nu frågar jag här. Om det är besvarat tidigare får ni gärna länka till den tråden, jag hittar den inte när jag söker iaf.

I Desire så finns det ju olika "kontaktböcker" verkar det som, det finns en ikon för "sök i kontakter" vilket jag har förstått att alla kontakter finns gmail, facebook osv. Sen finns det ikonen "kontakter" där man kan välja att visa bara de med telefonnummer, så som jag vill ha det. Men när jag skriver ett sms och ska lägga till en kontakt kommer jag till en "kontaktboken" som alla kontakter är, men jag kan ju för fasen bara skicka ett sms till de med telefonnummer. Varför sjutton är det så och hur ändrar jag det?

Dessutom, kontakter med längre namn än 14 tecken kapas automatiskt av till 14 tecken. De ligger på sim-kortet, har det något med det att göra? men det funkar ju i andra mobiler, t ex min gamla så vad är problemet?

Hur lägger jag till fler nummer till en och samma kontakt, jag hade det i min gamla telefon men de verkar ha försvunnit nu i och med flytten.

Man ska ju kunna synka ihop en kontakt med personens facebook konto vad jag har förstått. I kontakterna har jag nu t ex en person som heter Emil Emilsson från mitt sim med ett telefonnr, sen har jag han på facebook som vän där han har skrivit sitt nr. Men av någon anledning blir det två kontakter av detta även fast de heter samma. Hur länkar jag ihop mina sim-kontakter med deras facebook?

Jag älskar verkligen min Desire. Men när såna här simpla saker inte funkar som jag vill, när jag inte kan använda den som en telefon jag är van vid (ja jag använder ju faktiskt min mobil att ringa med också) så blir jag tokig.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kan förklara hur jag ska göra för att få ordning på det här.

2. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    SIM kontakter går inte att synka med Facebook. Kopiera dem till telefonen och försök igen.

3. Expertive

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Valde att importera kontakter från SIM-kortet till telefonen nu. Men nu får jag ju dubbla kontakter om jag tar bort alla SIM-kontakter, betyder det att de försvinner från SIM-kortet då? Jag känner mig inte riktigt säker med att alla mina kontakter bara sparas på mobilminnet istället för SIM-kortet. Jag såg att jag kunde välja och fixa mycket mera info på kontakterna nu när de ligger på telefonminnet, varför sjutton är det en begränsning bara för att man har kontakterna på SIM-kortet? Det funkar ju att ha kontakterna på SIM-kortet på andra telefoner.

4. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Nej, du väljer att bara visa, exempelvis telefonkontakter. Gå in i kontakter, där trycker du på menyknappen och sedan "visa" bocka bort SIM där. De ligger kvar på SIM-kortet. Bara att du inte visar dem. Du kan närsomhelst klicka i och visa SIM-kontakterna igen.

Men varför kontakter på SIM? Har du Gmail synkas all kontaktinfo till Gmail.

Last edited: 6 jun 2010
  5. Expertive

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Så, nu ser det fint ut under fliken kontakter. Men jag har fortfarande problem med att ALLA kontakter visas när jag ska skapa ett sms och välja kontakt där.

Hur får jag min gmail att synka mina kontakter med telefonen då? jag lyckades importera kontakter från SIM-kortet till mitt gmail-konto men det verkar bara som att jag la till kontakterna där också inte att de synkas nu.

Det är ju verkligen rörigt det här men jag börjar få ordning på det nu.

6. ogre

ogre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag hade samma problem. Desire visar alltid SIM-kontakterna när man trycker på telefonknappen. Googlade lite och det verkar som om enda sättet att slippa se dem är att radera kontakterna från SIM-kortet. Först är det läge att kolla att alla kontakter finns i googlekontot..

Rensa SIM gör man genom att klicka på kontakter och i menyn välja enbart SIM. Sen raderar man alla.

7. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Ja, SIM-kontakterna raderade jag pronto, när jag väl synkat allt mot Gmail. Finns ju ingen anledning så vitt jag kan se att ha kontakterna på sim längre. Dels för att inte all info sparas på SIM-kortet (mailadress, långa namn et.c.) och dels för att SIM bara har plats för ett ganska snävt begränsat antal kontakter överlag.

8. MrGoose

MrGoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag valde att exportera kontakterna till SD-kortet, valde sen att importera från SD-kortet till google kontot. Efter det raderade jag alla kontakter på sim kortet... Om du sedan tar filen som exporterades till SD-kortet och lägger den på datorn eller importerar det till ditt Gmail konto så har du en bra backup!! :)

9. Dozan79

Dozan79 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Till MrGoose:
    Hur gjorde du när du la kontakter till SD kortet?
    Jag kan inte skaffa nytt google konto,funderar på att fabriksåterställa telefonen,men kontakterna jag har på telefonen lär väl försvinna då?
    får samma prblem som de här, jag är ny här och med androida telefoner

10. MrGoose

MrGoose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Gå in i kontakter, tryck på meny, välj importera/exportera,
    välj sedan exportera till SD. Klart!!

Sen är det bara att välja att importera från SD igen..!!! :) :cool:

11. Expertive

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Semester och liknande har gjort att jag glömt ta tag i det här. Under kontakter ser det fint ut nu, eftersom där finns det en inställning där man väljer vad som ska visas.

MEN! det stora problemet för mig är fortfarande att när jag ska skapa ett sms så visas ALLA kontakter, mail, facebook, SIM, telefon m.m. så det blir trippla kontakter och jag vill inte se alla mina mail och facebook kontakter när jag ska skicka ett sms. Det går ju inte ens att skicka sms till dem eftersom de inte har något nummer. Hur korkat är inte det? Går det att göra något åt detta? Är det något HTC har hittat på i sitt Sense som gör att det blir såhär puckat?

12. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Pröva handcent sms, i den kommer bara kontakter med tel.nr upp (iaf för mig).

13. Expertive

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

I handcent sms kommer rätt kontakter upp och inte massa trippla och liknande. Men annars så gillar jag bättre den inbyggda sms applikationen mera. Då är det alltså något den inbyggda applikationen som har hittat på något i dess kontakthantering. Då skulle jag tycka det var intressant och veta om det beror på HTC med deras sense, eller är det såhär i vanillia androids också?