Hur gör jag för att få till kontakterna? Hade sparat över dem på SIM-kortet från min gamla SE, när jag har importerat kommer numrena in till synes helt slumpmässigt, får bara med ett av flera nummer från varje kontakt, sålunda är min sambos gamla-gamla jobbnummer inlagt som standardnummer, men hennes mobil finns inte med. I hennes fall har jag ju numret i huvudet, men med andra, som jag ringer eller messar betydligt mer sällan är det ju värre. Hur skramlar jag fram de andra numren?
Ibland kukar det ur (ursäkta franskan) när man kopierar ifrån ett märke till ett annat. Så är det t.ex. mellan SE och Nokia. I SE ser allt fint ut med för- och efternamn i rätt ordning. Sedan slänger Nokia om allt i fel ordning plus att Nokian inte lyckas para ihop en kontakt med flera nummer så bakom varenda kontakt sitter det en "1":a, "2":a eller liknande. Vet ingen bra lösning faktiskt. När jag bytte telefon nu sist ifrån jobbets T700i till min Liquid sket jag fullständigt i alla nummer, startade ett grupp på FB som hette "Bytt telefon, hit med numret" och la in de jag hade intresse av igen. Inte det enklaste men sjukt härligt att inte ha massa gamla raggs nummer överallt. "De som ringer är värda att lägga in"-mottot gick jag efter
Lösningen är att spara och importera kontakterna på något annat sätt än från sim-kortet. Bäst är det om du kan få det till en vcard-fil. Detta är vad som skapas av "Säkerhetskopiera kontakterna till minneskortet"-funktionen på de flesta hyfsat moderna SE-mobilerna ger. En annan variant är att använda MyPhoneExplorer för att kopiera dem. Fungerar även om man inte har någon kabel till telefonen eftersom programmet kan synka över bluetooth. Råkar man ha en total backup skapad av detta program går det också bra. Då behöver man dock manuellt kopiera endast vcard-delen till en ny vcard-fil. Vcard-filen kan sedan importeras direkt i Google Contacts eller i telefonen med exempelvis VcardIO.
Jag rekommenderar också MyPhoneExplorer. Med det programmet kan du skicka dina kontakter direkt till Googlekontakter utan att gå omvägen via vCard. Att lägga kontakter på Sim-kortet gör att du förlorar massor med information så det är inte en bra lösning för att föra över kontakter.
Jaså där ser man. Den funktionen fanns inte när jag använde det. Smidigt. Min telefon var ju i och för sig i obrukbart skick när jag växlade till Android första gången. Ja, sim-kortet kan bara lagra ett nummer per kontakt och allt annat än telefonnummer lär försvinna.