Fråga: Organisera apparna bäst

Diskussion i 'Allmänt' startad av Larsgmb, 11 maj 2018.

1. Larsgmb

Larsgmb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    695
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Skulle uppskatta lite tankar och idéer om hur man på ett effektivt o bra sätt kan organisera alla sina appar. Jag är inte övertygad om att min nuvarande lösning är den mest optimala.
    Men som en utgångspunkt:

Jag har inga appar utplacerade på de två hemskärmarna, som domineras av bakgrunden och enstaka widgets.
    Apparna ligger i stället i dockan, varav 3 mappar.
    20180511_081939.jpg

Och i applådan, som i t.ex. Nova enkelt nås med upp/ner gest.
    Screenshot_20180511-082006_Nova Launcher.jpg
    Tack vare de 4 mapparna blir applådan bara på 1 sida, vilket gör det enkelt att hitta de 8 appar som inte platsade i någon mapp, trots att man i Nova inte kan placera dom som man vill.

2. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    423
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag använda action launcher, och sätter då så kallade covers i dockan. Det blir likande upplägg som ditt, men med covers visas bara första appen i mappen. Klickar man på den öppnas den, sveper man över den så öppnas mappen. Blir mindre plottrigt och man behöver inte alltid göra två klick :)

Larsgmb och bernard gillar detta.
  3. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    695
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Ja det kan ju vara en variant:)

Definitivt plottrigt blir det annars med Samsungs egen launcher. Dom klämmer in 9 appar i en mappikon.

Last edited: 11 maj 2018
  4. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    695
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Screenshot_20180511-192727_Action Launcher.jpg Min tumme är kanske inte så skicklig, men efter att i Action launcher ha gjort om Kontakt-mappen till en cover så lyckas jag inte öppna mappen, utan kommer vid uppåtgest istället in i applådan.
    F.ö. upptäckte jag att man kan göra samma sak i Nova. Man ändrar ikonen till en av apparna i mappen, och lägger till en svepåtgärd.

Men för att förtydliga lite.
    Den här tråden var inte tänkt som en jämförelse i olika detaljer mellan olika launchers, utan en fundering var man effektivast kan ha apparna OAVSETT launcher.
    Jag är öppen för alla idéer.
    Mappar eller inte
    Applåda eller inte
    Vad helst du kan komma på.

5. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    423
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Vad det gäller svepet i Action Launcher får man svepa nedåt istället så får man upp mappen. Man kan också stänga av att app lådan ska öppnas på uppåtsvep alternativt.

Vad det gäller organiseringsproblemet så tycker jag att alfabetisk ordning oftast duger i applådan och en helt tom startskärm :)

6. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har mina 7 viktigaste appar i dockan i Nova. På några av mina appar har jag en svepgest som starar andra appar. Tex har jag kartappen Locus Maps i dockan och sveper jag uppåt på den startar geocachingappen c:geo.

Alla andra appar jag har i applådan. I applådan har jag inga mappar utan har istället fem tabbar: Apps, Google, Social, Games och Customization. Apps innehåller alla appar som inte passar i någon annan kategori. Google har förvånansvärt många appar och alla ikonpaket och liknande hamnar i Customization så efter att ha sorterat på detta sätt blir huvudtabben Apps förhållandevis tom. Funkar bra tycker jag!

edvinnn, bernard och hahadaoc gillar detta.
  7. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag använder Nova, och förutom några mappar har jag i applåden ett par flikar. Viktigast är fliken "Rese" eftersom det är ganska många (cirka 20) appar där. Har tidigare haft en mapp för var och en av de länder jag ofta åker till, men flera appar är ju gemensamma, så jag tycker det blir mer överskådligt med fliken.

8. Larsgmb

Mottagna gillanden:
    695
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Många bra förslag :)

En separat sida i applådan för en viss kategori @Asawi@Asawi , för att göra resterande appar färre och lättare att hitta är en bra idé. (Flik i Nova som väl motsvaras av Quick Page i Action @edvinnn@edvinnn ). Men inte många flikar, då blir det för mycket oeffektivt bläddrande.
    Och att låta appikoner få dubbla funktioner är också en bra idé @lassekongo@lassekongo . T.ex. ett tryck på kameraikonen öppnar kameran, men ett svep på den öppnar Galleriet. I teorin skulle man med denna metod kunna halvera antalet appikoner. Och göra resterande appar ännu lättare att hitta.

Men mappar behövs.
    Jag testade att lägga alla i en 2-sidig docka, och inga i applådan (som därmed krympte ytterligare;)). En variant på det är Microsofts 2-raders docka på höjden.
    En 2-sidig docka kanske kan vara förvillande för vissa. Man kan t.ex. vara på sid 2 i dockan men på sid 1 på hemskärmen. En variant är då att helt avaktivera dockan, och lägga en del mappar längst ner på 1:a hemskärmen, och resterande mappar längst ner 2:a hemskärmen. Då är dom i fas när man bläddrar.

En sista fundering är vilka Appkategorier/Mappnamn som är bäst. Vilka som omfattar flest sorts appar, så man kan klara sig med färre mappar.

Kom gärna med synpunkter på de jag kört med länge:

KONTAKT (Sociala appar som Telefon, Messenger m.m.)
    MEDIA (TV/Film/Musik appar)
    SYSTEM (Allt som har med själva telefonen att göra. Play Butik, Filhanterare, Ringtoner m.m.)
    TRANSIT (Allt som har med resor att göra, även väderappar)
    FINANS (Allt med pengar. Även Prisjakt och kalkylatorn)
    NÖJE (Spel o sånt)
    MIX (Nyheter samt diverse annat. Bl.a genvägar som inte kan läggas i applådan)