Fråga: Orginal samsung JB stock rom ?

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Wiruz, 7 nov 2012.

1. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hej
    Av någon anledning så kan jag inte köra KIES efter jag lagt in supernexus rom.

Jag vill gå tillbaks till Samsungs stock rom JB 4.1.2 om den finns?
    Dock hittar jag ingen stock rom, Är det säkert att flasha in en stock rom efter man använt en custom?

Någon som vet vart man kan hitta den? Borde väl finnas att ladda ner på samsung sida?

2. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Wiruz gillar detta.
  3. AlexJH

AlexJH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Letat efter stockrom jag med. När man ligger in denna igen så funkar det att uppdatera den med OTA och kies? jag var dum nog och otålig så jag la in telenors 4.1.1.... en fråga till, denna är för obrandade telefoner?

Last edited: 7 nov 2012
  4. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

5. AlexJH

AlexJH Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo, läste den guiden provade den stock romen, då stod telfenon och tuggade på samsung loggan. Men provade din länk där nu och den värkar funka. Ber om ursäkt jag är inte så haj på detta. Men detta är samma rom som skulle ligga i telefonen om jag köpte den rätt från affären?

6. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Om du köpte en olåst/obrandad telefon så är svaret ja. Jag brukar alltid göra en full wipe/factory reset innan jag flashar så slipper jag få just det felet med tuggande Samsunglogga :)

7. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

8. BarT

BarT Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Inget att tacka för. Och vi alla andra löööv this forum as well :)

9. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nu fick jag äntligen tillbaks ett fungerande NFC .Dock är man tillbaks till Samsungs bloatware skräp. Har sett att det handlar om minst 450MB som samsung petat in i rom filen jämnfört med en Vanilla JB

Innan körde jag Supernexus och var riktigt nöjd tills jag upptäkte att den saknar FM radio och NFC,n var trasig

Nu har jag 250mb i ram free och i supernexus hade jag upp emot 520mb!

Skulle verkligen vilja hitta en vanilla rom som har FM radio och fungerande NFC, Nfc,n kanske fungerar om jag sätter på den innan jag lägger in en vanilla rom men det borde finnas en fungerande vanilla rom utan att behöva göra en massa hokus pokus

Jag tycker den här JB från samsung är riktigt dålig, Känns seg och trög fastän jag gjort en factory reset 2 gånger nu

10. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    FM radio tror jag inte du någonsin kommer få se i en vanilla rom så länge Samsung inte släpper på drivrutinerna för hårdvaran tyvärr. Men varför inte bara använda Tunein Radio? Den funkar fin fint. Drar lite mer ström kanske och använder data men du får istället kristallklart ljud och högre bitrate och du har hela världensradiostationer i din mobil :)

NFC kan strula på vanilla. För att fixa de så får du flasha in en ICS Stock rom, aktivera S-beam och NFC. Sedan startar du om till recovery och flashar in vanilla rom:en och så ska de funka efter de. Det är en bugg rätt många har råkat ut för.

Annars kan jag rekommendera Omega Rom, den är rätt nice. Välj bara att inte installera något crap när du kör in den. Så den blir så light som möjligt. Alla samsung grejer är väck men du har ändå alla Samsung drivrutiner och sånt. Den bygger hela tiden på den senaste officiella Samsung koden.

11. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

*Edit* hittade installations anvisningen i ett träd längre ner, Fasen en optiker nästa!

Ahh tackar!
    Då finns FM med och NFC fungerar antar jag utan strul då det är en stockrom från början?
    Men installerar jag den via Odin ? låter som en annan procedur när man får välja vad som ska installeras.

kommer den inte fungera med Kies?Spelar ingen roll iof då jag klarar mig utan den!

Det jag gjorde när jag installerade stock rom från Samsung var att först

* Factory reset
    * Startade om i Download mode
    * flashade med PDA (Orginalrom)
    * ställde in den
    * Startade om i download mode
    * la in cf root i PDA
    * startade om

är det samma procedur för att installera Omega?
    något jag glömt?
    Sen kör jag franco kernel men det kanske inte spelar någon roll?

Jag hittar ingen installations anvisning på
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1663656

tusen tack för tipset!

Last edited: 8 nov 2012
  12. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    FM-radio finns med ifrån början i Omega, även om du väljer att inte dra in allt så finns ändå FM-radion med. Du hittar Omega här i fall du är sugen på att prova:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1663656

De som jag gillar med Omega är att du får med en app som heter Omega Files som du kan ladda ner mods och tweaks för rommen i efterhand. Du kanske inte gillar samma mods som mig och därför kanske du laddar ner andra mods än mig. De är de som är de coola möjligheterna att anpassa och vara lite unik. Omega tråden på xda har över 4 miljoner views så den är rätt populär om man säger så. Men den är inte perfekt. fast de är inte Samsung stock heller. Allra helst av allt skulle jag vilja ha Vanilla på mobilen men då är det många samsung saker som är trasiga. Jag kör CM10 nightlies parallellt men de är idagsläget en deal breaker för mig.

Sorry jag flumma iväg. Du undrar om Odin och hur man installerar. Well Odin används i princip bara för Samsungs egna Roms som kommer i .m5d eller .tar format. Omega installerar du genom att först Roota din Samsung stock så du får Clockwork Mod Recovery, sedan kopierar du över den .zip fil som rommen kom i över på telefonen och startar om telefonen i recovery-läge och kör en format data/wipe (tömmar telefonen) och slutligen flashar .zip filen inne ifrån recovery.

Kies funkar bara med Samsung original. Det finns inga custom roms som funkar med Kies. Du får använda Odin eller flasha via recovery istället beroende på vad för rom du vill ha.

13. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tusen tack.Nu ska man bara komma ihåg detta till näsrta gång :)

Installerade Omega igår och är riktigt nöjd! Bästa är att kunna välja vad man vill ha installerat och vad som inte skall installeras!
    Dock tycker jag boot animationen är sjukt störande (Alltid ska man reta sig på något)

Tack ska du ha för all hjälp!

14. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Bootanimationen går att byta ut, vad för animation vill du ha? Själv kör jag med en Nexus bootanimation just nu ;)

15. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Supernexus hade en okej animering samt samsungs stock duger. allt känns bättre än en helskärms animering som denna i omega ? :)

Sen har jag stött på patrull när det gäller ultimate custom clock widget (UCCW)
    Har lagt in en egen väder widget men väder lokaliseringen verkar inte fungera i UCCW, valde att installera väder i själva installationen under custom installation i omega

har för mig att UCCW hade fler alternativ istället för yahoo weather sist jag hade det installerat för Yahoo fungerar inte ! Fasen alltid ska det vara något!!

Den visar väder på lockscreen så jag fattar inte varför det inte fungerar?

16. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag kör med den Nexus loggan som Nexus 7 har. Du kan ladda ner den ifrån mitt box-konto här:
    https://www.box.com/s/7m7mnp4ifphtd8iys9ke

Jag vet inte om de är samma bootanimation som supernexus dock.

Dom om filen till bootanimation.zip bara.

I fall du inte vet hur man installerar den:
    http://www.silverbeanandroid.co.uk/tutorials/changing-our-boot-animation

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av de problem du beskriver. Jag använder HD-widget för väder och den funkar utmärkt. Just nu hämtar jag väder data ifrån Weather underground, Accuweather eller WeatherBug. Det går snabbt att välja mellan dessa inne i appen.

Wiruz gillar detta.
  17. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

*EDIT* Hittade Omega kitchen files i playstore. Trodde den ingick i rom,en men så var inte fallet :)
    Hittar inte omega files i telefonen efter omega installationen? vart hittar man den? har letat med ljus och lyckta !

Last edited: 10 nov 2012
  18. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tusen tack!!! Hittade felet.Var tvungen att starta en Google app och ta fram weathercard. Sen fungerade det!

19. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Just de, jag glömde nämna de att man måste tanka ner den ifrån Play :)
    Tror de står även i tråden hos XDA. Sorry :)

Vi har även en Omega-tråd här på Swedroid i fall du skulle råka köra fast.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=75521

De är mycket tweaks i Omega som jag tar förgivet idag. De skulle bli svårt att gå tillbaka. Bla så förstår jag på folk här på Swedroid att Youtube klienten erbjuder exempelvis inte HD över 3G. I min lur så funkar de utmärkt. Visst en skitgrej men en sak mindre man behöver störa sig på. ;)

20. Wiruz

Wiruz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

:) du har hjälpt till mer än tillräckligt! Ja jag hade för mig att jag såg kitchen files för omega på XDA! Dock drag jag hem den via Playstore så nu känns allt bra! Tror faktiskt att allt fungerar som det ska nu :) , Ja jag brukar störa mig på skitgrejer så det här känns riktigt bra!

Stort tack för all hjälp!

Last edited: 10 nov 2012