Original-Android för tidiga uppdateringar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av L'ombra, 29 maj 2011.

1. L'ombra

L'ombra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej hej!

Jag är relativt ny i Android-världen. Har inte använt det än (mer än i butik), men kommer inom kort uppgradera mig från min ca 5 år gamla - och numera döda - telefon till en med detta till synes underbara operativsystem!

En sak jag har förstått är att det kan ta ett tag innan ens tillverkare släpper deras egen Android-uppdatering efter att den "officiella" har släppts. Så då funderade jag på om det inte vore smidigt att köra med original-Android för att få nya versioner tidigare, men jag har ett antal funderingar kring detta.

1. För det första; fungerar det så? Kan jag installera originalutgåvan och få uppdateringar tidigare?
    2. Finns det en officiell sådan att ladda ner?
    3. Är det dumt att köra original av någon anledning? Något särskilt man går miste om? (i mitt fall har jag tänkt köpa en Desire S)
    4. Hur fungerar det med tredjeparts-ROMs och uppdateringar? (dvs varken Google eller HTC etc) De uppdaterar sina ROMs bäst de vill, och kan släppa sina versioner så fort en ny Android-version har släppts eller? Utgår från att de i grunden bygger på existerande Android.
    5. Läste något angående ROMs att man fortfarande får uppdateringar från tillverkaren som uppmärksammar om deras egna uppdateringar. Fattade jag det rätt? Kan man inte stänga av dessa uppdateringar helt och hållet?

Tacksam för svar (ursäkta mig om svar till något av detta eventuellt kunde hittas med en "enkel Google-sökning")

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Om du vill ha uppdateringar direkt från google så måste du köpa någon av nexus-telefonerna. Det fungerar inte på vilken som helst.

Sent from my Liquid using Tapatalk

3. nxs

nxs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

1. Android är open source. Så när Google släpper en ny version så släpper dom också källkoden. Det innebär att "hemma-hackare" kan ta den och kompilera en version för valfri telefonmodell. Men då den oftast saknar uppdaterade drivrutiner och andra fixar som tillverkarna normalt gör så kan dessa versioner vara mer eller mindre buggiga och instabila.
    2. Nej
    3. Desire S kör ju HTC's egna Sense-gränssnitt ovanpå Android. Så det du går miste om är ju de modifieringar och widgets etc som dom har lagt till.
    4. Som sagt. De laddar ner källkoden från Google och gör en egen ROM. Eller så gör de bara modifieringar på tillverkarens egna ROM. Och ja, de släpper sina versioner när de vill.
    5. Nej, kör du en custom ROM så kan du inte installera uppdateringar från tillverkaren.

4. L'ombra

L'ombra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Okej, tackar! Angående 5. så menade jag att man får meddelanden när tillverkarens uppdateringar är tillgängliga, även om dom inte går att installera. Om det gick att stänga av dom, om nu så var fallet.

Någon som har koll på ungefär hur lång tid det tar/har tagit innan HTC släpper sina uppdateringar?

Slutligen, finns det någon vettig samlad lista över populära ROMs?

5. ThePatrik

ThePatrik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Angående HTCs senare modeller (Sensation, och alla S-modeller) så är
    statusen lite oklar i dagsläget när det gäller möjligheten att byta ROMs
    i dessa till icke-HTC levererade ROM. HTC fick en släng av hybris eller
    något för ett tag sen och bestämde sig för att låsa sina telefoner så
    att entusiasterna inte kunde hitta sätt att roota och mecka med sina
    telefoner av dom modellerna.

Häromdagen meddelade HTC att dom var dumma i huvudet och skulle
    bums sluta med dessa fasoner att låsa sina telefoner.

www.swedroid.se/htc-lyssnar-pa-kunder-kommer-inte-langre-lasa-bootloaders/

Det är som sagt oklart hur statusen för dessa låsningar är för HTC Sensation
    och S-modellerna. Om du är intresserad av kunna byta Android version i din
    HTC telefon, titta på detta noga innan du väljer modell.

Angående populära ROM kan du börja borta hos Cyanogen

www.cyanogenmod.com/devices

där finns ROMs för en hel hög modeller. Det finns andra populära ROM
    också, men jag skulle välja en modell som var supportad av Cyanogen,
    och se till att min nästa HTC telefon är olåst.

Lycka till.

Last edited: 29 maj 2011
  6. L'ombra

L'ombra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tackar! Jo, jag har följt detta lite, och det kan hända att jag väntar med att köpa tills jag vet hur det kommer bli. Förhoppningsvis kommer man kunna låsa upp existerande telefoner.

Har hört mycket (kanske rentav bara) om Cyanogen, så jag får väl kika på det antar jag. Tänkte om det finns andra intressanta med!