Fråga: Original reservdelar. Var hittar jag? Samsung batteri

Diskussion i 'Allmänt' startad av raptor, 31 aug 2020.

1. raptor

raptor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

2. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Ja, alltså jag skulle nog våga lita på Teknikdelar om de säger att det e original.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag undrar om det öht går att få tag i originalbatterier om man inte har en kanal hos Samsung. De flesta batterier är piratbatterier, där kapaciteten inte sällan är överdriven.

Har inte Samsung fasta priser på batteribyte?

gneken gillar detta.
  4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, här: Prislista - Samsung Service
    • Batteri byte (ej IP klassad mobiler med inbyggd batteri) Ej tab / 400 + batteri 650 kr
    • Batteri byte (IP klassade mobiler med inbyggd batteri) 850 kr

Lite i mesta laget kanske, dock inte rena rånet. De trycktestar också efteråt, så telefonen behåller sin IP-klassning.

raptor gillar detta.
  5. raptor

raptor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

Det är just precis därför jag frågar, för att jag tror som du. Jag tror inte man får tag på original grejer från de hur som helst.

Jag vägrar installer ett piratbatteri då det alltid är mycket mycket sämre än original.

bernard gillar detta.
  6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet att @Oceanic@Oceanic köpte batterier som påstods vara original på teknikdelar, men som sedan visade sig inte vara det.

Rospigg och Oceanic gillar detta.
  7. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Verkar ju åt pipsvängen om etablerade handlare skulle köra med uppenbara piratkopior.

8. bernard

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I regel går det inte att få tag på originalbatterier alls (borde ju egentligen tvingas genom EU, att alla tillverkare måste tillhandahålla originalerdelar eller något, vet inte hur det fungerar faktiskt). I USA har de ju samma problem med hela "right to repair-debaclet".

Vet dock inte varför de säljer dem som original. Förmodligen för att alla på eBay gör så, och då är de väl rädda att tappa kunderna /öht få några kunder, trots alla säkert säljer identiska batterier från en och samma fabrik (dvs "piratbatterierna")

9. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 776
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Går inte göra, det krävs redan att originaldelar ska gå få tag på, däremot räcker det med att deras godkända och legitimerade service verkstäder för service av mobiler har tillgång till dem.

Finns dock inget som säger att de behöver tilldela dem som vanlig öppna försäljning, bara så länge folk kan få tag på original delar.

10. bernard

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  11. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Ett riktigt originalbatteri kostar säkert uppåt 500 ändå. Frågan är om det inte är värt att lämna in den till Samsung för att byta för ett par hundringar extra. Inte bara för att det är meckingt att byta själv, men även för att behålla IP-klassningen.

12. Rospigg

Mottagna gillanden:
    2 162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Det här.
    Varför?
    Jag har tydligen varit alltför naiv när man sett till stora svenska handlare.
    För mig har det varit självklart att det som står på förpackningen gäller. Visst kan det finnas undantag och missar, men att marknadsföra något som original när det inte är det är ju som sagt, åt pipsvängen!

13. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det är bedrägeri, tullen och polisen ska väl stoppa piratkopior när de upptäcker dem.

14. Sgt. Stinger

Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Teknikdelar säljer originaldelar. De har en kanal hos Samsung. Batterier direkt från Samsung kostar de auktoriserade verkstäderna mellan 100-200 kr ex moms beroende på modell.

Last edited: 4 sept 2020
    Rospigg gillar detta.
  15. Sgt. Stinger

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Detta stämmer inte. Samsung har inga problem att sälja delar till kanaler för privatpersoner. Det som däremot är mer vanligt är "pulls", dvs batterier som är tagna från skrotade telefoner. Det finns några saker man skall hålla ögonen på om man vill ha ett nytt originalbatteri:

För det första, alla samsungbatterier kommer med förmonterad batteri-tejp från fabrik. De flesta piratbatterier och "pulls" gör inte det.

För det andra, tillverkningsdatum står på batteriet, och det bör vara mindre än ett år gammalt.

För det tredje, undersidan av batteriet skall vara helt slätt och fritt från rynkor eller blåsor, detta är nämligen ett tecken på att batteriet är avmonterat från en telefon.

Källa: Jobbat som Samsung-tekniker.

Eder, frpl, kirkx10 och 2 andra gillar detta.
  16. bernard

Mottagna gillanden:
    46 848
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Vet du någon som säljer originalbatterier? Hade gärna testköpt för skojs skull, vore ju kul om man kunde hitta en källa som säkert har original.

Vad borde ett originalbatteri förresten kosta? Kan ju vara en bra indikator.

Jag slutade nämligen byta själv då varenda batteri jag mätte upp inte ens nästan kom med angiven kapacitet, så lämnade in telefonen till slut. Det var dock ett tag sedan (Galaxy S7).

Last edited: 4 sept 2020
  17. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 292
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja pirat batterier är ju farliga... så ja.. något borde göras... För några år sedan gick det att köpa reserv batteri direkt från samsugns sida, men det var ju innan telefonerna blev unibody. Orginal delar är väl främst för företag som har direkt köp kanal med samsung, och inte privatpersoner i första hand... För privatpersoner blir det väldigt svårt att göra en bedömning då vi inte får hela sälj kedjan...det vet ju bara företaget som beställt vart grejjorna kommer ifrån..
    Oavsett vad så är det väldigt svårt att veta om det är orginal eller plagiat... Service verkstäder deklarerar ju knappst var de köper alla delar ifrån utan man får lita ganska blint på dom..

Jag vet inte direkt hur man ska lösa det problemet.. men jag hade gärna velat kunna verifiera att delarna är äkta med något nummer eller liknande... vissa produkter tex hdmi kabalar har ju qr kod.. där man kan verifera att de är äkta.. så när man lämnar in sin mobil hade det varit nice att få det på kvittot möjligtvis serie nummer eller likande på varje del så man kan verifera att det tex är ett genuinet batteri... Nu känns det inte som det är något som enkelt går att införa... men om EU säger att det måste gå att ursprungspåra så kanske det blir med ordning och reda... att förbjuda pirat delar tycker jag vore dumt..då man själv får göra det valet om man tex vill köpa en billigare skärm.. men just pirat batterier känns ju som enbart en säkerhetsrisk och borde förbjudas...

Sedan är ju hälften av marknaden iphone och där finns det väl i stort sett inte orginal delar att tillgå... allt som lagas utanför apples egna verkstäder är ju piratdelar... och det blir svårare för EU att lagstifta bort för apple lär ju inte vilja ge orginal delar utanför deras egna officiella kanaler oavsett.

18. Sgt. Stinger

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Batterierna kostar till auktoriserad reparatör mellan 100-200 beroende modell och inköpsvolym.

Vill du se olika delpriser kan du gå till Zandparts.com och titta där, de är auktoriserad distributör. Tänk dock på att de offentliga priserna på siten är med vinst och utan volymrabatt, och är inte riktade mot auktoriserade verkstäder då de köper delar direkt från Samsung.

bernard gillar detta.