Originaldatum och metadatan

Diskussion i 'Allmänt' startad av Robertus LXIII, 22 sept 2023.

1. Robertus LXIII

Robertus LXIII Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Note S20Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Note S20Ultra
    Hej
    Finns det någon lösning på att originaldatum försvinner då foton kopieras?
    Flyttade frugans foton för något år sedan till en usb sticka, datum mm är borta, bilderna inte sorterade i kronologisk ordning.
    Testade idag med att kopiera ett av mina foton till usb och one drive. Samma sak, original datum borta och även metadatan.
    Hittat en app som kommer att provas.
    Någon som har en smart lösning?
    Har nyare Samsung mobiler samma problem?
    Har letat runt i forumet och det är tydligen en gammal bugg i Android, flera frågar om samma sak 2021. Borde vara löst idag kan man tycka!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 286
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Märkligt. Metadatan skall inte försvinna för att du flyttar bilderna från en enhet till en annan.

Om du högerklickar på bilderna på datorn och väljer egenskaper, ser du inte metadatan där då under "information"? Dvs info med plats, enheten som tagit dem och kamerainställningarna osv?

Hur gör du när du flyttar bilderna till USB-stickan? Det måste i sådana fall vara appen du använder som komprimerar bilderna eller något, för i normala fall skall inte metadatan påverkas. Datumet för när bilden är skriven till nya lagringen ändras, men allt annat skall ju bevaras, så som filnamnet, metadata osv.

Testa att använda appen "Solid Explorer": https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.solidexplorer2&hl=sv&gl=US

Du kan ju annars ladda upp dem på Google Photos och sedan hämta dem därifrån.

katho och Kristy gillar detta.
  3. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Menar du att EXIF-koden helt försvinner? Är filstorleken på byten lika stor efter du har flyttat bilderna till valfri mapp eller USB flash drive? EXIF-koden ska inte ändras över huvud taget om man bara flyttar bilden mellan olika enheter. Däremot "kan" EXIF-koden raderas om man lägger upp bilden på olika file hosting sajter.

4. Robertus LXIII

Robertus LXIII Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Note S20Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Note S20Ultra
    Hej, tack för svaren!
    Kollade lite mer noggrant på de bilder som flyttats till usb för några år sedan. Datorn visar faktiskt metadata, typ av kamera, iso mm.
    Men skapat datum på filen är ändrat till flyttens datum. Mobilen visas ingen metadata.
    Ska titta på "Solid explorer"...
    One drive gör samma ändrar till dagens datum vid flytt/ kopiering. Ska kolla om Google drive gör samma sak. Jobbigt att behöva ändra datum via någon app. Då det gäller några tusen bilder...
    Får testa olika lösningar, one drive, Google drive olika appar, flytta sd-kortet till datorn, ansluta mobilen via kabel till datorn och hämta filer med datorns explorer mm