Fråga: Originallurarna, hur låter de?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av nineteenfortyfive, 30 juli 2011.

1. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Det börjar äntligen dra ihop sig nu då min SGS2 äntligen är på väg. Har beställt ett gäng olika In ear lurar för att testa lite hur skillnaden är mot original.

Tycker ni originallurarna funkar bra eller dåligt? Vad har ni att jämföra med? Beställde lite olika varianter i olika prisklasser. Bla. denna:
    Prismässigt sett en budgetlur men som överlag fått fina recensioner. bla. här:
    MEElec M21 Earphones | Top Review Shop
    MEElectronics – New M-Series Review - Musical Musings

Har också hoppat upp ett snäpp och köpt en begagnad (med kvitton) Monster Dr.dre beats tour:

Dessa skall bli spännande att testa. Dock får man vara försiktig när man köper dessa då det dräller av kinakopior. Dock så är denna original från en välkänd kedja.

2. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Jag tycker att original fungerade bra :) dock så tappade jag bort dom :P fast är inte förtjust i in-ear om jag ska vara ärlig, det jag har att jämföra med när det gäller att ha använt dom i S2:an så är det mina nya sennheiser px-100 och ja där har inte originallurarna någon chans :)

3. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.294

MINA ENHETER

Sidofråga,
    Hur byter man låt med knappen på sladden? Händer ibland av misstag.

4. HerrHamster

HerrHamster Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

nu har jag mina hörlurar på jobbet (använder dom som "slit och släng" lurar på jobbet), men vill minnas att du håller in knappen ett tag så byts det låt.. Dock använder jag poweramp och inte original spelaren.

5. Nattmacka

Nattmacka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Alltså, rent ljudkvalitetsmässigt är de inte mycket att ha. Har haft en del in-ear tidigare (Creative, Koss, Sennheiser, har beställt ett par Klipsch nu) och de medföljande är verkligen inget att hänga i julgranen.

My 2 cents.

6. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    De medföljande lurarna var väl skapliga (för att vara medföljande). Framför allt verkar de riktigt lättdrivna, så man får ut rätt bra volym utan att höja den till max. Dessutom var det för en gångs skull ganska bra passform för mina öron.

Men när jag nu var i Japan för en vecka se'n, köpte jag ändå ett par Audio Technica ATH-CKS90NC med noice cancelling.

[​IMG][​IMG]

De sitter bättre än några (in-ear-)lurar jag någonsin provat, och till skillnad från alla andra lurar jag tidigare har haft, sitter de kvar även om man råkar "rycka" lite i sladden. Dessutom dämpar de utomstående ljud riktigt bra, även utan att man sätter på noice cancelling. När man se'n sätter på noice cancelling dämpar de förstås ännu bättre, och som bonus får man dessutom högre volym (ett par tre steg på volymkontrollen).

Ljudkvalitén är för övrigt klart mycket bättre än Samsungs medföljande lurar, men nå't annat ska man väl inte förvänta sig av lurar för 12800 yen (omkring 930 kronor) [Edit:) Glömde att det var med rabatt, så snarare omkring 1030 kronor fullt pris. [/Edit] (För övrigt riktigt bra bas i dem också, så man behöver inte dra upp den så mycket i Power Amp, vilket är positivt.)

Last edited: 1 augusti 2011
  7. nineteenfortyfive

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

De där verkade klart intressanta! Hur funkar egentligen Noice Canceling?

8. barium

barium Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sitter en mikrofon på sladden som används för att generera destruktiv interferens.

Alltså genereras ett bakgrundsljud i dina lurar som "tar ut" bakgrundsbruset genom att vara dess direkta motsats.

Om man jämför det med något många sett i verkligheten är det som när två personer hoppar på en studsmatta och man hamnar i ofas så att man knappt studsar något alls.

Edit: Och medföljande lurarna funkar som headset när man snackar i telefon, men är extremt odynamiska när man lyssnar på musik. Med högre ljud och basstark musik så introduceras även en del distortion.

9. nineteenfortyfive

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hur upplever du att de funkar som rena musiklurar, karaktär etc?

10. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Lurarna som hänger med är skit. Ljudet är dåligt och basen är obefintlig. Som headset så måste de vara dödstyst i din omgivning för micen plockar upp precis allt ljud. Jag kunde t.ex. inte framföra min bil på motorväg i runt 130km/h utan att den jag pratade med inte kunde höra mig längre. Så jag fick sluta väck sladden och då kunde vederbörande inte ens höra att jag satt i en bil. Jag använder till vardags själv ett BT-headset som har just dubbla micar. En för att fånga upp min röst och en för att fånga upp bakgrundsljud som används för att veta vad den ska "radera" och vad den ska "släppa vidare" till den jag pratar med. Jag kan till och med gå in i vår bullriga datahall och ändå låter jag kanon. :) Om du ska ha lurar för ren musik så skulle jag dra till en affär och prova olika lurar.

11. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Nu är jag i och för sig ingen äkta audiofil, så jag kan inte påstå att jag tror att jag skulle höra skillnad på lurar för 1500 och 3000, men jag uppskattar i alla fall bra ljud. När jag skulle köpa lurarna, kunde man i butiken (Japan äger!) prova lurarna genom att koppla in sin egen musikspelare (SGS II i mitt fall, förstås). Provade först samma lurar utan noice cancelling (kostade runt 800 kronor) och drog på lite musik jag brukar ha när jag prova ljudkvalité, dels musik med tokmycket bas (Escala - "Palladio", Nightwish - "Forever Yours" med flera) för att se om de klarade av att kämpa sig hela vägen ner med styrka, dels musik med både bas och diskant (typ Mariah Carey - "Without You" - jag vet, lite småbögigt, men prova att dra upp volymen 39 sekunder in i låten, så förstår du varför jag har den i mobilen som referens)... och kände hur jag fick ett leende som nästan splittade ansiktet i två delar.

Ljudkvalitén på dessa med noice cancelling är inte sämre. Skillnaden är att när man drar igång noice cancelling, ökar dessutom volymen, så man behöver inte pressa telefonen lika hårt.

Och som ni ser på bilden med örat, sitter de som ett par vanliga pluggar, fast de dessutom är in-ear, så de sitter riktigt stadigt i örat. Visst, jag skulle inte försöka sova liggande på sidan med dem, men nog gick det bra att sova sittandes på flyget hem.

nineteenfortyfive gillar detta.
  12. nineteenfortyfive

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Dessa ska jag absolut kolla in tack för tipset och den utförliga "mini" recensionen!