OS i Landscape mode / horistonellt läge

Diskussion i 'Allmänt' startad av marten_af_skane, 14 februari 2012.

1. marten_af_skane

marten_af_skane Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skall byta telefon snart. Val av modell är väl en annan fråga. Men:

Har i dagsläget Desire Z, dvs en HTC med ett fysiskt tangentbord. Älskar fysiskt tangentbord, lämnar hela skärmen fri att användas. Till den följer också Sense, HTC:s android-skal, i landscape mode.

Jag använder i stort sett uteslutande telefonen i landscape, aldrig portrait. Blir galen på appar som är låsta i portrait. Och framför allt, skulle bli helt galen på ett OS låst till portrait. Detta är en stor anledning till att iPhone väljs bort.

Efter att ha läst på om Galaxy Nexus och Ice Cream 4.0 så blir jag nästan arg.. Det verkar också vara out-of-the-box låst till portrait.

Jag behöver alltså en launcher? Är detta prestandasänkande? (Min nuvarande Desire Z är långsammare i landscape än i portrait)
    Är det på det här sättet (låst i portrait) för alla tillverkare?

Ställer dessutom gärna en generell fråga till er andra användare, kör ni allihop bara portrait?

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du använder redan en launcher idag så det är inget extra program du lägger till utan du byter ut din befintliga (du kan byta tillbaks när du vill). Huruvida den sänker prestandan eller inte beror på launchern.

Innan jag uppgraderade till ICS så körde jag LauncherPro, men tycker inte den funkade så bra i landscape så jag låste den till portrait. Den hanterade inte ikoner och widgets särskilt bra liggande.

Jag använder telefonen i det läget som passar bäst för det jag vill göra. Appar är oftast gjorda för att användas i en viss riktning så det beror helt enkelt på. Långa texter gör sig oftast bäst i landscape.

3. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Sony Ericsson Xperia Pro har tangentbord och funkar bra i landscape läge. Dock är det bara aktiverat när tangentbordet är utdraget.

Sen kommer Motorola ut med sin telefon med tangentbord i dagarna och även Samsung har släppt en, men båda endast i staterna. Vem vet om de kommer hit. Vet dock inte hur Samsung funkar i landscape...

marten_af_skane gillar detta.
  4. marten_af_skane

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för input.

e7andye7andy; ett förtydligande:
    I dagsläget har jag en Desire Z med fysiskt tangentbord men tänkte byta till en utan. Dock vill jag ha mitt OS i landscape.

Och jag ställer frågan igen till er allihop:
    Använder ni alltid bara OS i portrait??

5. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag finner att porträttläge ofta är smidigare i fler fall, t ex TapaTalk, Facebook mm. Endast när man skriver och surfar som jag föredrar landskapsläge faktiskt. Dock är telefonen så skön att hålla med tangentbordet utfällt att jag väldigt ofta ändå kör i landskapsläge :-)

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja jag har aldrig sett en nytta till att ha det liggandes så vida den inte sitter dockad i bilen eller liknande. Att använda OS:et i liggande läge känns för mig lite retarded. Man ser ju såpass mycket mindre av allt och det mesta blir bara krångligare.

7. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ja, min homescreen är låst till portrait och använder de flesta appar så också, med undantag för webbläsare och spel. Landscape mode känns oftast som en eftertanke då man inte får plats med lika mycket information på en skärm.

Ex: Säg att vi är inne i menyn på en valfri app (portrait) där vi ser kanske 7-8 rader menyalternativ. Väder jag på telefonen så ser jag oftast bara tre rader. Hade menyn delats upp i två kolumner i landscape hade det funkat mycket bättre.

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vid närmare eftertanke har jag låst porträtt hela tiden. De appar som behöver ligga ner tvingas dit ändå. Navigatorn t.ex..

9. marten_af_skane

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Usch, dåliga nyheter. Få användare = eftersatt utveckling. :(

Argument:
    Säg att du skriver ett sms. Då vill jag ha landscape. Behöver kolla kalendern för ett visst datum. Kalendern vill jag ha i landscape. Går ut i OS, måste vrida telefonen till porträtt för att kunna gå till kalenderwidgeten för att sedan återgå till landscape.

Min uppfattning är att det är helt retarded. Men när jag läser inläggen här så verkar det ju faktiskt bara vara min egna uppfattning.

Alla paddor har ju OS i landscape. Skall det verkligen vara så svårt?

Slutsats blir alltså:
    När jag skaffar ny telefon så måste jag fixa en custom launcher för att få det som jag vill ha det. Och förmodligen blir det prestandasänkande (eftersom det är min erfarenhet såhärlångt från Desire Z och ingen hitintills sagt emot).

10. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Att byta launcher sänker inte prestandan

11. DCLXVI

DCLXVI Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Byta laucher höjer oftast prestandan, GO Launcher, Launcher Pro och ADW Launcher (som är de populäraste) är snabbare och bättre än Sense (Sense launchern är helt värdelös)

12. marten_af_skane

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men att köra GO, Pro eller ADW i landscape går långsammare än Samsung / Google / Go / Pro / ADW / (Sense?) i portrait?

13. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Är det en fråga eller ett konstaterande? Jag se då ingen skillnad i prestanda mellan landscape eller portrait, förstår inte heller varför det skulle sänka prestandan.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Inte jag heller... Lika mycket på skärmarna, lika många pixlar att flytta och skärmen är ju densamma.

Att skriva SMS i porträtt är väl inga klurigheter? Går snabbare med swype-funktioner än att behöva plutta på varenda bokstav ändå.

15. DCLXVI

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Testade precis på min jobbnalle (Wildfire S - ett fartmonster), märkte ingen skillnad i hastighet på landscape i GO Launcher, den kan man till och med låsa i landscape (man får välja mellan portrait, auto rotation eller landscape) :)

16. marten_af_skane

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, det var en fråga.
    Anledningen till att jag frågar om det är långsammare är därför att det långsammare i Sense enligt egen erfarenhet.
    Goda nyheter dock att flera av er tycker att det går lika snabbt med era launchers.

Tack ska ni ha allihopa!

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

17. DCLXVI

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kasta ut sense ögonaböj!