"osmart" mobil anpassar sig bättre till hemsidor?

Diskussion i 'Allmänt' startad av paraflaxtapet, 23 jan 2012.

1. paraflaxtapet

paraflaxtapet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej. Jag undrar varför jag som har en osmart mobil (Sony Ericsson w995) ofta kan se hemsidor mycket tydligare och bättre än min tjej som har en smartphone (samsung galaxy mini)

Det jag menar är att i min mobil anpassar de sig automatiskt och texten blir lagom stor och läsbar, medan det i hennes blir pytteliten text så man måste zooma och scrolla upp och åt sidan för att läsa - jobbigt! :(

Jag har kollat hennes inställningar att det ska anpassas till skärmen osv men det hjälper inte.

(Detta gäller naturligtvis inte de sidor som finns i en speciell mobil version som t.ex de stora Svenska dagstidningarna - där funkar det såklart även i hennes)

Hoppas ni förstår vad jag menar

Är det såhär på alla smartphones, eller är det olika beroende på märke/modell?

Skillnad Iphone/android?

Finns det inget man kan göra i inställningar eller någon app som löser detta?

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om det är något special med webläsaren i galaxy mini men normalt så funkar det fint med Android. Beroende på inställningar så kan man dubbelklicka för att zooma in och då anpassas kolumnbredden på de flesta sidor. Eller så kan den ladda sidan inzoomat.

Har du något exempel när det fungerar dåligt?

3. paraflaxtapet

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja det fungerar absolut sämre på nyare smartphones, no doubt.
    tur det är enkelt att zooma in dock.

5. ruppan

ruppan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Vad jag kommer ihåg så löser Opera detta problem. Ladda ner webbläsaren från Market och testa.

6. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

7. paraflaxtapet

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja det hjälpte lite grand säger hon, tack, men konstigt att inte sidor är mer "gjorda" för smartphones, de flesta har väl såna? Lustigt som sagt att det funkar bättre och automatiskt i min gamla. Är det någon skilnad på android och iphone när det gäller sånt här?

8. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Tveksam om det är någon större skillnad på iphone, förutom att det blir bättre med större skärm. Fast det finns ju Android mobiler med större skärm också.

Vad jag inte kan förstå är hur det kan bli bättre på en SE W995, borde ju bli ett hiskeligt krånglande pga menyn till vänster och innehåll i flera kolumner som det är på den sidan. Eller är det så att du kommer till en mobil-anpassad version när du använder SE W995?

9. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Min erfarenhet säger att sidor anpassas bättre till iphone än min samsung galaxy s2! Texten anpassas bättre till iphone så den blir läsbar.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

10. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jasså? Vad jag sett av iphone användare så behövs det ett jäkla massa pillande, zoomande och trixande för att läsa websidor. Men det kan ju vara fel, är ju trots allt bara vad jag sett när jag åkt buss. Inte direkt någon vetenskaplig studie mao.

11. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Till viss del kan jag hålla med dig! Sidor där texten inte anpassas till skärmen måste en iphone användare scrolla i sidled och zooma! Där vi har text reflow! Helt klart verkar båda operativsystemen ha sina för och nackdelar.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk