Osynligt tangentbord

Diskussion i 'Galaxy Ace' startad av Beinerfelt, 26 sept 2011.

1. Beinerfelt

Beinerfelt Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har frugans Ace börjat krångla ordentligt.
    Det började med den välkända WiFi buggen som gjorde att telefonen vägrade vakna från låsskärmen.
    För att ordna till detta uppdaterade jag telefonen till 2.3.3 via Kies. So far so good, nu är WiFi-buggen löst.

MEN, nu börjar andra saker att hända. När man ska skriva något på mobilen så blir tangentbordet HELT osynligt ibland. Textrutan som man skriver i flyttas uppåt på skärmen för att lämna plats åt tangenterna, men allt som dyker upp i nederkant är ett stort svart fält. Man kan skriva på fältet, men man ser ju inte vad man trycker på.
    Det enda som hjälper är att rycka batteriet och hoppas att tangentbordet är synligt nästa gång mobilen startar.

Någon som upplevt samma sak? Tips på lösning?

Idag gick det heller inte att skicka SMS eller ansluta till internet med mobilen. Detta verkade dock lösa sig genom att stänga av WiFi(!!!!). Ny WiFi-bug i 2.3.3?

2. NBT

NBT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

KIES är inget bra val när man ska uppdatera telefonen, även om det är deras officiella program, häromdan hardbrickades min kompis Galaxy Ace, nyköpt dessutom.

Följ denna guide så får du din mobil uppdaterad utan att använda KIES:

Börja med att ladda ner:
    Gingerbread KPN 2.3.3 (password: sampro.pl)
    ODIN 4.38

01. Koppla mobil till datorn via USB
    02. Stäng av mobilen och starta den i "download mode" (Håll in power+home+volume down).
    03. Start Odin Multi Downloader v4.38.exe och välj dina filer, följ instruktionerna nedan:

(A) Välj "One Package"
    (B) OPS = Cooper...
    (C) One Package = S583.... (dvs innehållet i GT-S5830_FOP_S5830XWKPN_S5830XWKP6_S5830OXXKP7.rar)

4. Vänta i ca. 5 minuter, sen är det klart.

Det kan ta lite längre tid att starta mobilen efter förloppet. Du kanske kommer märka att batteritiden blir kortare, det kommer att fixa sig efter att mobilen används ett tag (beror på att mobilen inte har tillräckligt med information om batteriförbrukningen).

När mobilen startas kommer det vara på spanska, enbart att byta språk efteråt, använd ikonerna för att navigera dig fram till inställningen.

Om det inte skulle medfölja ett svenskt tangentbords-layout kan du ladda ner "scandinavian keyboard", gratis och har dessutom flera teman+ordbok!

Det har rapporteras utav användarna att "Sleep of Death*" inte uppkommer lika ofta(eller överhuvudtaget) med denna version. Är det några konstigheter är det bara att fråga.

*Dessa spontana omstarter som inträffar när Wifi är på.

Last edited: 27 sept 2011
  3. Beinerfelt

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för tipset!
    Men finns det ingen firmware på samfirmware som kommer med svenskt språk som standard? Ägaren till mobilen vill nog gärna använda standard-tangentbordet som hon är van vid.

Ska man alltid köra One Package i Odin när man bara fått ner EN .tar-fil (ex: S5830XWKC3_S5830XXKB1_S5830OXXKB6_HOME.tar)?

4. NBT

NBT Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Om det finns ett svenskt firmware där är jag inte säker på då jag aldrig själv behövt tänka på/veta det. Jag har själv använt 2.3.3 tills nyligen, gick från gingerbread the cyanogenmod7 (beta).

Använder personen swype? Om inte, då spelar det ingen roll, tangentbordet fungerar och ser ut som den vanliga. skillnaden är att Scandinavian keyboard har sin verktygsknapp gömd, dvs att man håller in "?123" för att få upp menyn. (f.ö. är HTC temat riktigt fin).

Egentligen är det inte nån större skillnad alls om man inte använder ett svensk firmware, oftast är de utländska bättre.

Angeående odin-frågan, svaret är ja. Om du skulle behöva downgrade:a till froyo t.ex. måste du ha full package, dvs när du inte använder one package; one package kommer bara ge dig bootloop, under det tillståndet är telefonen inte brickad, bara att flasha full package för att fixa det.

Last edited: 27 sept 2011
  5. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Om du tankar en fil från samfirmware.com som har betäckningen MULTI-CSC-OXXKB6 så får du svenskt t-bord. Detta är en nergradering till Froyo men sedan kan du bara dunka in GB via Kies. Visst är Kies inte särskilt bra men jag gjorde på det viset och sedan var det fixed och färdigt.

6. Beinerfelt

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok. Ska jag ladda in den som onepackage i Odin? För det är väl bara en .tar fil.

7. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Nu kommer jag inte ihåg om det var en fil eller flera eftersom det var ett tag sedan jag gjorde det och jag har dessutom sålt luren. Är det en fil så är det bara att resetta luren och dunka in den via Odin. Är det flera filer så finns ju guiden på samfirmware.com.

8. Beinerfelt

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är just det där med att "resetta och dunka in" som jag är osäker på då jag endast sett guider för scenarion med flera filer. Menar du att man ska lägga in den som One Package eller som Boot eller Phone?

Kanske finns någon på detta forum som kan förklara?

9. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Om du laddar ner rätt fil med multi CSC så får du ner en fil som heter 5830XWKB7.rar. Bara att packa upp den så får du fyra filer och sedan är det bara att följa guiden som finns att ladda ner som PDF-fil.

Bild på filerna som följer med.

10. Beinerfelt

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack!
    Finns det något smidigt sätt att exportera/importera sms-konversationer på? Hittade ingen sådan funktion i Kies, men man kanske kan ladda upp till Google-kontot eller något?

11. IvanBoring

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Hoppas det löser sej. Backa upp dina SMS med detta program. Funkar bra.