Fråga: OTA efter rootning

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av SSG_Daniel, 25 aug 2014.

1. SSG_Daniel

SSG_Daniel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet att ni vill man söker efter svaret i tidigare trådar och tro mig, jag har sökt. Men kan inte hitta något klart svar på min fråga.

Har en SGS4 helt stock.
    Jag vill roota enbart för att disabla Samsungs bloatware på telefonen.
    Mest för att det är en satans plåga att få upp notiser om uppdateringar till dessa appar trots att jag avaktiverat dem i programhanteraren.

Tänkte att jag rootar med towelroot och sedan fryser dessa appar med Titanium Backup så jag slipper dem.

Tänkte sedan köra Triangle Away för att nolla ev triggning av Knox och få bort ev varningar.

Jag ska alltså INTE flasha någon ny ROM.
    Behöver jag ändå ta NANDROID Backup?

Och eftersom jag sitter med deras näst senaste flaggskepp och ser fram emot nästa officiella uppdatering av Android, är min absolut viktigaste fråga:

Kommer jag att kunna uppdatera OTA eller via KIES om jag rootat och använt Triangle Away?
    Är det bara att unfreeza de appar jag fryst med Titanium, köra Triangle away vid behov och sedan unroota via Superuser?

2. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Hej och välkommen till forumet!

Nu var det länge sedan jag själv stötte på detta med en Samsung men generellt sett så brukar inte root i sig vara ett problem vid uppdateringar. Däremot brukar root försvinna om systemet uppdateras med de binärfiler som kontrollerar rootåtkomsten.

Det är alltid bra att göra en backup på sitt system. En säkerhetskopia är ingenting du saknar förän du behöver den och då är man glad att man gjorde en!

Dessa säkerhetskopior gör man för det mesta från recovery om man inte använder andra verktyg för att dumpa systemet. Men den normala användaren lägger in tillexempel ClockworkMod, TWRP eller Phillz recovery för att göra detta. Om man sedan inte återställer telefonens originalrecovery stöter man ofta på problem när man ska uppdatera telefonen. Det går att komma runt med hjälp av ADB Sideload men hur det där fungerar på en Samsung, om man ens behöver det, kan inte jag svara på.

Hoppas någon kan hjälpa dig!

3. SSG_Daniel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag testade och allt verkar ha gått som det skulle.
    Fick root-åtkomst med hjälp av Towelroot.

Installerade superSU v 2.02 av Chainfire från hans webbsida eftersom Play Store inte har senaste versionen.
    Kontrollerade Root med Root Checker Basic. Har root-åtkomst.

Installerade Titanium Backup och köpte Pro-versionen.

Har än så länge endast testat att frysa Samsung ChatOn.

Kontrollerade telefonstatus och. Knox är INTE triggat! Det står fortfarande att status är Officiell, vilket var min största oro.

Har inte flashat in någon ny ROM eller något annat och har inte tänkt göra heller.

Får väl vänta och se vad som händer när nästa Android-uppdatering släpps.

4. SSG_Daniel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack indika för svar.

Funderade på att ta backup med en custom recovery.
    Men tänkte att om jag lägger in en custom recovery så kommer väl Knox definitivt att triggas så jag vågar inte testa det.

Kan ju iofs testa triangle away på min gamla Galaxy S2 som jag rootat och flashat in CyanogenMod på. Där fick jag triangeln direkt vilket inte är så konstigt kanske om man lägger in en ny recovery och en ny ROM.

5. tommyW

tommyW Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om du triggar KNOX så kan tyvärr inte triangel away ordna knox 0x1. Enbart ändra systemstatus till official!