OTA uppdatering av Android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gotcha, 2 jul 2010.

1. Gotcha

Gotcha Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har funderat lite över hur OTA uppdateringar (i det här fallet uppdatering av Android till telefonen) verkligen fungerar. Alltså inte hur det kommer fungera för mig som användare när telefonen säger att en uppdatering finns tillgänglig, utan mer hur telefonen får reda på att det faktiskt finns en uppdatering.

Sitter nämligen med min N1:a och väntar smått ivrigt på att senaste versionen av froyo ska bli tillgänglig. Varken jag eller brorsan har fått någon notifikation men det har min far. Han har Telia och vi har Tele2.

Så det jag undrar är egentligen. Är det någon som vet exakt hur OTA går till mer tekniskt? Undvik spekulationer tack, jag kan själv spekulera och komma fram till x antal sätt det kan gå till på. Det jag är mest intresserad av är om operatören måste vara inblandad på något sätt eller hur det faktiskt går till när telefonen får reda på att det kan vara dags att uppdatera telefonen.

Så om det är någon som faktiskt vet exakt hur det fungerar vore det väldigt trevligt om denne kunde skriva en liten förklaring, alt. länka till någon sida som förklarar. Har själv inte riktigt hittat någon bra förklaring på nätet.

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Då för det mesta ingen telefon är operatörslåst eller brandad. Så tyvärr måste jag spekulera i om operatören är ansvarig för uppdateringarna (det är ju inte Telia som får någon skit om telefonen går sönder efter en uppdatering).

Jag fick ingen uppdateringsnotifikation när nyaste firmware kom till min Desire, utan jag läste om det här, gick in i "Om telefonen" och sökte efter den själv, då kom den upp.

Men jag jobbar inte för någon operatör i Sverige eller överhuvudtaget, och jag kan inte svara på om det är operatören som bestämmer när det ska pushas ut en uppdatering till dig. Men då telefonerna EJ är bundna till en Operatör än mer än att du har Tele2s simkort i. Så är det HTC Själva som pushar ut det till dig. Det är det mest logiska i det hela, enligt mig också. Men det är svårt att veta till 100% om man inte jobbar med det själv, tror jag.

Förlåt om jag inte var så exakt som du kanske ville att man skulle va.

3. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ytterligare en spekulation utifrån "faktan" i länken...

http://androidcommunity.com/forums/vbglossar.php?do=showentry&id=27

Som det beskrivs i länken så är det troligtvis så att om du har automatisk sökning påslaget så skickar telefonen servicekoden till den operatör som telefonen är bunden till(alternativt tillverkaren om du har en obunden telefon) med en viss frekvens(1ggr/timme tex).

4. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Varje tillverkare lägger in en "phone-home"-fun ktion i sin version av Android. I HTC's fall så pratar min Hero med en server på "liveimage.htc.com" för att kolla ifall det finns nåt nytt roligt att tanka hem. I fallet Nexus One så pratar den med en av Googles servrar istället. Nej, det är inte fråga om push-teknik utan snarare pollning som sker, dvs telefonenen börjar prata mot den server som respektive tillverkare har öagt in.