OUKU (TH8581) Android Bilstereo

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av SWEUP, 6 apr 2013.

1. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198

MINA ENHETER

Har införskaffat en OUKU bilstereo - här kommer lite information och intryck för den intresserade.

Specifikation:
    Android 2.3
    1GHz CPU Cortex A8
    512 RAM
    4GB Minne
    800*640 upplösning resistive (capacitive skärm kommer inom kort)
    Radio/DVD/GPS/Digital TV MPEG-4/Bluetooth A2DP/Micro SDHC/WIFI/3G (kräver dongle)
    Google Play

Denna enhet säljs egentligen som "no-name" och verkar komma direkt från fabrik och säljs på EBay. Den går dock under namnet OUKU på XDA, eller som TH8581 aka "pure android car stereo" om du letar på EBay. Det finns flera återförsäljare men "Pumpkin" verkar vara den som är den ursprungliga återförsäljaren. Finns flera varianter; universal stereo dubbel-din eller för specifikt bilmärke ex VW. Det finns också olika utföranden; med digital TV alt analog TV - med canbus eller utan etc, dvs en mindre djungel.

Intryck
    Jag köpte en VW - OEM kopia för $530 (3700kr), åkte på bara 280 kr tull och sedan betalde 1000kr för montering.

Passade perfekt och ser snygg ut, om man kollar noggrant ser den kanske inte ut som original, knapparna ser okej ut men lite billiga. Canbus styrningen funkar fint, kan justera volymen och växla till telefonläget via ratten. Bluetooth anslutningen till telefonen funkar bra, den lilla mikrofon ingången på fronten tar upp ljud bra. Tyvärr funkar inte telefonboken för mig iaf.

Exempel på appar som funkar; ADW launcher, Waze, YouTube, MX player, Winamp, Google Maps, Live Wallpapers, (iGO finns förinstallerat)

+ Jädrans många olika funktioner
    + Root möjlighet finns
    + Enheten "backas upp" bland flera användare på XDA (förhoppningsvis kommer en ROM EDIT: Se Hal9k_ ROM nedan)
    + Många appar funkar utan problem
    - Tether, krävde root för att kunna ansluta till mobilens nätverk.
    - Google Play hittar inte min "köpta" appar (EDIT: den hittar min köpta appar nu)
    - Ljudet från en specifik app avslutades inte när jag startade en annan (dvs radio fortsatte spela fast jag startade YouTube), var tvungen att återställa enheten.
    [YOUTUBE]O73nb9YsKHs[/YOUTUBE]

Länk XDA

Hal9k_ ROM:

Changes made to me about stock:

• Built root (Superuser)
    • Support USB Bluetooth dongle to connect to the OBD2 ELM327 interface adapter Bluetooth.
    • Support OBD2 ELM327 adapters with USB interface chips FTDI and pl2303
    • Ability to connect to Wi-Fi networks using the mode AdHoc, including OBD2 ELM327 interface adapter Wi-Fi
    • Supports large disks with NTFS through FUSE module
    • Automatically create APN settings in 3G-modem

This firmware is made to Android 2.3.7. Other information about the changes made by the manufacturer, except for the search results of the forum, no.

To work Torque c USB OBD2-adapter, you must create / etc/carit_version2 line with finland_rds_ru inside assign permissions rw-r - r -

The archive with the firmware loader for PG with resistive screen.
    If you have a PG with a capacitive screen, you can use this firmware on your own risk, because Chinese claim that it fits.
    But at the moment it is not yet tested.

Last edited: 7 maj 2013
    PsychoCheF och ef98dpa gillar detta.
  2. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198

MINA ENHETER

EDIT: Video tillagd

Last edited: 7 maj 2013
  3. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Riktigt bra initiativ, jag har funderat på det här länge!
    Jag antar att parkeringssensorerna inte fungerar med denna enhet?!

4. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198

MINA ENHETER

Jag skrev till återförsäljaren, fattar inte själv så mycket av svaret:

"This item can work with original OPS(optical parking sensor),but i do not know if it can work with extenal parking sensor."

EDIT: Fick svar på XDA oxå

"Yes,I have front and rear PDC ,and the graphic overlays fine.I also have a reverse camera currently set up on aux in.

I have the canbus.

A blurry video here,more related to reverse camera,but does show the PDC overlay briefly."
    [YOUTUBE]9j7aa4dmb9Y[/YOUTUBE]

Last edited: 10 maj 2013
  5. bjure

bjure Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ser riktigt trevlig ut och verkar relativt snabb mellan apparna och inte seg alls.
    Har du provat köra spotify direkt i enheten, hur funkar det?

6. dhanjel

dhanjel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Riktigt tufft! Blev man sugen på både en VW och en sån stereo :) Waze är ju klockrent att ha, eller om man köper Navigon och har det offline.

7. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    198

MINA ENHETER

@bjure har inte testat spotify ännu då jag bara har gratis varianten. Verkar som folk på XDA testat, verkar lite buggig http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=39492841&postcount=271

@dhanjel Flera på XDA kör Copilot iaf utan problem.

Tyvärr är enheten överlag lite "B", det mest störande är att bara native apparna sätter igång automatiskt. Så för att köra ex Winamp måste jag pausa ljudet på musik appen och sedan köra Winamp (annars hörs inte ljudet)

Överlag nöjd med tanke på pris contra funktioner