Our Groceries

Diskussion i 'Applikationer' startad av osvanberg, 12 okt 2014.

1. osvanberg

osvanberg Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Någon som vet om det går att ordna olika kategorisorteringar i Our Groceries? Alltså så man ex kan ha kategorierna sorterade efter olika butikers upplägg för olika inköpslistor (ex en ordning för Hemköp & en annan för Ica).

2. hetp0st

hetp0st Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Som jag förstått det så kan ett objekt (Filmjölk) bara tillhöra EN kategori men naturligtvis flera listor. I mitt frysexempel nedan så kommer min frysta spenat att kategoriseras som "MAXI 12- FRYSVAROR". Men jag har unika objekt i fryslistan som tex. Tacopaj som hamnar i kategorin "Matlådor". Så slutsatsen är att handlar du på en annan butik så går det inte att få det i den butikens ordning om du inte ändar manuellt varje gång.

Dubbelpostar från en liknande tråd:

Några tips om ni inte redan gjort det i OurGroceries:<br />
    <br />
    Kategorisera. <br />
    Börja med din vanligaste butik och tänk dig vad som kommer först. För exemplets skull så väljer vi skapa kategorierna "MAXI 01 - HUSGERÅD", "MAXI 02 - BRÖD", "MAXI 03 - KÖTT & OST" och så vidare. Nästa steg är att ge alla dina varor en av dessa kategorier. När du sen gör inköpslistan kommer OurGroceries att sortera på kategori och för dig blir det bara att läsa uppifrån och ner. Detta har sparat mig mycket tid och fokus när jag väl handlar. <br />
    <br />
    Listavkryssning.<br />
    Jag har valt att låååångpressa för att ta bort en sak från listan. Släck inte skämen utan låt proximitysensorn känna om du stoppar mobilen i fickan. På så vis är mobilen upplåst och visar listan så fort du tar upp mobilen. (Jag är osäker just nu om det är en inställning i OurGroceries att skärmlåstiden är fördröjd eller om jag löst det på annat sätt)<br />
    <br />
    Bilder.<br />
    Det finns några saker som jag tycker är praktiskt att leta efter genom att lägga till en bild som jag tar i butiken fösta gången. Ett exempel är min tjejs trosskydd, jag lär mig aldrig vilken sort och står alltid och letar som ett fån i fem minuter. Lösning? Bild!<br />
    Något extraerbjudande i något reklamblad på en viss grej? Bild!<br />
    <br />
    Fler listor.<br />
    Jag har en lista som heter Frysen. När jag lägger in något i frysen så lägger jag in det i listan. Tar jag ut något ur frysen så tar jag bort det från listan. Nu vet jag alltid vad jag har i frysen, behöver inte öppna och titta efter eller chansa när jag står i affären och blir spontansugen på...torsk.<br />
    <br />
    Har ni några andra tips?<br/>

osvanberg gillar detta.
  3. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Hmmm.... Synd, men jag misstänkte det. Har nämligen inte sett nån möjlighet att ordna olika kategorisorteringar.

Men tack för svar & för alla grymma tips (jag hade redan koll på tipsen du gav, men tack ändå. Någon annan får säkert hjälp av det).

Our Groceries är en riktigt grym app !

4. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Finns det någon möjlighet att lätt fixa in saker i kategorierna? Nu lägger jag in allt i en lista och får sedan manuellt kryssa i kategori för varje sak. En engångsgrej, men rätt omfattande första gången...
    Kanske går att lösa med importera lista. Vilket format ska en sådan lista ha? Kan man ha kategorin i den listan?

När man sedan skapar en ny inköpslista skulle jag vilja kunna sortera varorna efter kategori för att lättare kunna hitta det jag vill lägga in i listan. Går det?

5. hetp0st

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Men...kategorierna är ju unika för just dig så att importera hade ju sugit. Hade kategorierna gått att sortera enkelt så skulle det kanske vara intressant.
    När jag hade handlat några gånger så hade jag skrivit in det mesta och varje gång man skriver in något så väljer man kategori på samma skärm några rader ner. Jag tyckte att största jobbet var att dela in och namnge min butik i alla kategorier.

Jag hörde av mig till utvecklaren och föreslog sortering av objekt och kategorier samt listunika kategorier för olika butiker som delar objekt så får vi se ☺

osvanberg gillar detta.
  6. osvanberg

Mottagna gillanden:
    373
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 16e
    Sweet!

Jag har också önskat denna funktion av dev nu!

Last edited: 13 okt 2014
  7. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Jag menade att man genom importen skriver en lista med tex alla frysvaror och sedan importerar dom rätt in i fryskategorin eller att listan som importeras kanske hade formatet:

mjölk mejeri
    ost mejeri
    köttfärs kött

eller nåt liknande...

8. hetp0st

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Svar från dev:

1. (Sortering inom kategori) We do remember the order of items within categories, so if you drag
    items around we'll remember that, just as you suggest.

2. (Kategorioberoende mellan listor - dvs en lista för Ica och en för Coop. Båda kan innehålla mjölk men i olika kategori(ordning)) Yes, that's a frequent request but quite hard to do with a nice
    simple interface. We'll think about that some more!

osvanberg gillar detta.
  9. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Supporten svarade att det var ett bra förslag...

Supporten svarade att detta var på gång.

osvanberg gillar detta.