Overclock widget ger sämre prestanda?

Diskussion i 'Magic' startad av Johnny, 2 okt 2009.

1. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag har upplevt problem med min overclock widget. Telefonen har blivit oerhört trög att använda och om man är inne i nån meny nånstans och trycker på home, så blir skärmen svart en längre stund och sen kommer bakgrunden och till slut ikonerna. Provat att sätta upp minimi processorhastighet till 383 och max 528. men det går bara trögt. Avinstallerade widgeten och nu jobbar telefonen mycket smidigare och snabbare.

Är det nån mer som upplever liknande symptom? kör 32B varianten och Cyanogen 4.1.11.1

2. lerutis

lerutis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har 32A och kör nån Hero rom.

Men jag älskar den widget, har den på maxclock så fort displayen är aktiv, sen går den ner till minimum i princip när den slockar, helt auto.

Sjukt snabbt och fin!

3. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag tror inte att du behöver denna widget i din ROM den ska vara ställt på 528 ändå!

4. slotrat

slotrat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Det är 4.1.11.1 som är problemet. CM är redan överklockad så widgeten gör ingen nytta alls på den, den tar bara minne och kraft från processorn helt i onödan. Kör 4.0.4 eller en rom utan app2sd skall du se att det går snabbare. CM 4.1.11.1 är experimentell och inte klar/stable.

Min teori är att det är BFS i tidig version som ställer till det mest, den ger all kraft till förgrundsapplikationer så det som snurrar i bakgrunden står i princip still, därför är homescreen inte redo när du stänger browsern och därför tar det en j-a tid, det i kombination med app2sd och swap till SD. Widgets och apps som ligger på SD + swap gör att 4.1.11.1 är/känns riktigt seg jämfört med tillochmed standard-romen (som inte använder sig av det mycket långsammade SD-minnet alls).

Overclock widget har inget med detta att göra.

Last edited: 2 okt 2009
  5. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ja, om man läser LKML-tråden om BFS så undrar man varför alla hoppar på BFS så snabgt för, i många fall var den fruktansvärt mycket långsammare än den tidigare schedulern. Och jag har inte sett en enda referens till benchmarks på android heller! Att byta saker av prestandaskäl utan att ha ett sätt att jämföra, och att faktiskt göra jämförelsen betyder ju att man bara chansar. Jag tror 90% av de som skriver "den är skitsnabb" inbillar sig helt ärligt.

6. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

BFS i en test jag gjorde var långsammare

7. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Får hoppas 4.2 fixar till lite av detta då :)

8. sandpappa

sandpappa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    Vettefan om den klockar ner sig när skärmen släcks....hur kollar man det? :P