Oxygen eller CyanogenMod?

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by Linus.hed, Jul 30, 2011.

1. Linus.hed

Linus.hed Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har problem med vilken Rom jag ska välja....kan ni hjälpa mig?
    Har tidigare kört Leedroid men kör idag Gingervillain och vill nu ha något nytt.
    Jag är inte superduktig på dom här prylarna, men det finns ju grymma guider att läsa. Jag vill ha en stabil Rom som har en del utrymme för apps.
    Jag har fortfarande samma minneskort som följde med luren, alltså ett class 2 4Gb. Men har inte märkt att dom appar jag har på minneskortet idag går speciellt långsamt.
    Har fortsått att man kan ha olika Hboot, men vilken ska man ha för att få så mycket utrymme för appar som möjligt?
    Är det nån av Rom'arna som har a2sd+ eller nåt liknande som jag använder idag?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Last edited: Jul 30, 2011
  2. Arkilus

Arkilus Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Roms:
    Jag skulle beskriva VillainRom som ett mellanting av Oxygen rom och CyanogenMod, eftersom den använder sig av CM kod, men har samma launcher som Oxygen rom. Vill du ha något "nytt", kanske du bör prova något i stil med elelinux rom (https://swedroid.se/forum/46232-rom-elelinux-cm7-1-rc1-desire-v1-6-2011-07-27-a.html), då den har ett snyggt UI man kan välja. Annars är Oxygen rom att rekommendera för stabilitet och batteri samt utrymme. Vad jag vet så har alla dessa roms a2sd.

Gällande Hboots så behöver du gå igenom s-off proceduren (AlphaRev 1.8) innan du kan göra några förändringar. Jag rekommenderar att du läser all information noggrant innan du försöker dig på det om du inte gjort det tidigare. Risky business. Går något fel har du en lyxig brevpress. Vilket fall som skulle du kunna minska system och cache partitionerna och öka data partitionen för att få plats med fler appar.

All s-off sker på egen risk

Last edited: Jul 30, 2011
  3. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    det är ändå relativt fail-safe då den om något mot alla förmodan skulle bli fel med S-OFF så lägger den tillbaka den gamla som den tagit backup på innan den påbörjade flashningen.

så det är mest ifall man skulle rycka batteriet mitt i flashningen, eller kanske strömavbrott (laptop <3)

Oxygen kan ha störst datapartition, vid installationen så är den "bara" A2SD (Dalvik på NAND) för att hålla snabbheten på topp
    om inte 332MB internminne räcker till då kan man flasha ett script (länk finns i första posten i Oxygen tråden) som flyttar över Dalviken till EXT (så han får A2SD+) man får dock in några hundra (300+) appar innan det behövs.
    (jag hade Oxygen konstant i ett halvår ungefär innan min bror tog över min Desire)

4. Linus.hed

MINA ENHETER

Alla säger ju att man tar så stor risk,men det är lugnt alltså?
    Är det bara o ta backup, köra s-off, wipe'a o sen flasha oxygen-romen? O då har man tillräckligt med utrymme för apps o behöver inte göra nåt mer spec sen?

5. svettipung

svettipung Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja det är ganska lugnt, jag försöke s-offa med skiva först och då tog det över en timme på step 3 och när jag ryckte ut och rebootade hade jag forfarande s-on. Då testade jag usb sättet och det tog ca 10 min sen var allt klart. Och om du redan kör oxygen så kan du restora den igen efter du fixat s-off, så slipper du skaffa alla appar igen:)

6. Linus.hed

MINA ENHETER

Ok. Kör inte Oxygen idag. Kan man göra det om man är s-on? Vad det gäller apparna kör jag ju Titanium...

7. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Oxygen kräver inte S-OFF.
    det är bara grädden på moset då man kan fixa så att man har mycket mer minne :)

8. rickards

rickards Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör oxygen med s-on men med a2sd istället, fungerar prima och telefonen känns hur snabb som helst. Har inte orkat fixa s-off då det fungerar så bra som det gör ändå :)

9. infexis

infexis Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

men hur ligger det till vad gäller oxygen vs cyanogen? vad är den verkliga skillnaden?

10. rickards

rickards Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Egentligen är de ganska lika, har kört bägge men tycker bäst om oxygen. CM7 buggade lite för mig, och GPSen funka inte alls. Oxygen är jag riktigt nöjd med, men du får väl testa bägge och se vad du gillar bäst.

11. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    det verkar som att Cyanogen har lite mer moddar och alternativ i Cyanogen menyn än vad Oxygen har i Oxygen menyn. AdamG ville ha Oxygen så clean och modd fri som möjligt
    Cyangen skickar med ADW Launcher, Oxygen har Androids standard så det är bara att ladda ner den man vill ha (i båda fallen iof)(Zeam <3)

precis, Desiern jag hade med Oxygen har jag nu nästintill likadan med CM7 på min Incredible S
    CM buggade när jag i mitten av 2010 testade den(så det blev snabbt byte till annan) visst 6.något ska väl vara stabil, fast man vill väl ha CM7 om man ska köra CM, GPSen är som standard trasig, jag har läst om en del olika metoder för att fixa det men ingen verkar vara snabb eller enkel eller garanti på att det ska fungera.

det verkar dock som att det skett "1" framsteg i senaste nightlyn(38)

jag hade Oxygen i ett halvår och var riktigt nöjd, skulle välja den idag också tror jag om jag haft kvar min Desire.
    version 2.2 ska komma vilken dag som helst, AdamG har varit lite upptagen, gissningsvis då uppdaterad till Android 2.3.5

12. Linus.hed

MINA ENHETER

Om man kör med s-on, är det vanliga a2sd då lr? Hur mycket utrymme för apps är det då? Finns det nåt script man kan köra annars?

13. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    S-ON eller S-OFF avgör inte vilken A2SD det blir.
    Oxygen har nu "A2SD" vid installationen där dalviken fortfarande ligger på NAND, men genom att lite snabbt flasha in ett script så flyttas dalviken över till EXT.
    mängden minne, ja en vanlig S-ON har en data partition på 147MB och så går lite bort till appar som är förinstallerade, men det är färre sådana jämfört med HTC original om man säger som så, vet inte exakt antal MB men bör vara 100+ som då räcker ett tag med A2SD+

14. Linus.hed

MINA ENHETER

Vilket script är det man ska köra?
    Blir nog att lägga in romen tillsammans med scriptet snarast möjligt...

15. Poontus

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Länk till scriptet tror jag ska finnas en länk till i första posten i Oxygen tråden här på Swedroid, säg till om du inte hittar (är på gymmet nu)

Scriptet kan flashas när som helst efteråt så det är ingen brådska med det, jag tror nog att det till och med kan krävas en "first full boot" före man lägger in den.