1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

P706 Kina tablet med vissa problem.

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av ekand, 4 jun 2014.

  1. ekand

    ekand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej ny på forumet och hamnade här pga lite strul. Är helt grön på android har IOS i övriga enheter.

    Dottern fick en 9" MID tablet . P706 heter den i menyerna. (Googlar man på detta så dyker det upp många från 7"-10")

    Har problem med Grön skärm på Netflix och enligt dem efter ett par timmars chatt är plattan ej supportad av dem. Har startat om och installerat om samt provat olika uppkopplingar.

    Laddade hem ett par systerm info appar för att kolla vad som finns i och det avviker lite från vad pappers specen säger.

    Pappers spec säger 1,5GHz dual core samt 1 GB DDR RAM.
    Appar säger typ 1,38Ghz 490Mb RAM.


    Fråga
    1: Kan man lita på system info appar? gällande RAM och CPU?
    2: finns det något jag kan göra för att få till det med netflix.
    3: Kan den på sämre prestandan gentemot pappret göra så att Netflix inte fungerar?
    4: Kan ett byte av Root hjälpa eller är det bäst att göra av med plattan.

    Mvh

    Fredrik
     
  2. TivoliBG

    TivoliBG Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ladda hem CPU-Z från play så får du exakta uppgifter på vad som sitter i din platta.
    Borde iofs gå att köra netflix på den endå....
     
  3. ekand

    ekand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar. Vad är det som styr att Netflix fungerar eller inte?
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ska försöka svara så sakligt som möjligt :-)

    1. Ja. Men är det möjligt att appen säger hur mycket LEDIGT RAM som finns och inte totalt? 490 Mb ledigt är ju fullt rimligt om man har 1 Gb RAM totalt. Det är också möjligt att tillverkaren valt att "strypa" processorn (för att spara batteritid kanske) till något lägre än vad den faktiskt klarar. Det är bl.a. därför många installerar s.k. custom ROM:s för att kunna överklocka processorn. Prova en app som heter Antutu, den vet jag visar rätt och den ger också en bra fingervisning om hur vass plattan är (man kan köra en s.k. benchmark med den och få en siffra på plattans prestanda).

    2. Roota och installera en custom ROM KAN hjälpa men det är inte alls säkert. Det här med kompatibiliteten med appar är, enligt min erfarenhet, en chansning med Kina -plattor: ibland funkar det, ibland inte. Ingen aning om varför. SVT Play -appen är så för mig, funkar på vissa plattor, inte alls på vissa.

    3. Är ingen expert men det kan jag verkligen inte tänka mig. Om bilden skulle hacka o.s.v. är det en annan sak, men grön skärm kan omöjligen ha med prestandan att göra. Även 1,4 GHz dual core och 500 Mb RAM ska räcka för att titta på film i full-hd.

    4. Du menar kanske byte av ROM? Ja, det kan hjälpa, men det är oftast en ganska lång och krånglig process att installera en s.k. custom ROM (hemmasnickrad mjukvara) på en platta. Kräver mycket googling och läsning innan man ens kan börja. Kräver att man förstår sig på datorer och Android lite grann. (Rootaccess är något man oftast måste skaffa sig först, det innebär i princip att man skaffar sig administratörsrättigheter på enheten.) Först och främst måste man veta med 100% säkerhet vilken platta man har, mjukvaran måste vara gjort för exakt din platta, annars funkar det inte. Risken finns också att man "brickar" plattan (brick = tegelsten) d.v.s. gör den obrukbar. Men är du beredd att lägga lite tid och riskera att bricka den - shoot ;)



    Lycka till!
     
    Last edited: 6 jun 2014