Problem: P8 Pro Ultrawide kameraläge flimmrar

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av Planet, 4 nov 2023.

1. Planet

Planet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia 1 II
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Haj haj, fick hem min P8 Pro i veckan och har tyckt att hårdvaran verkar leverera än så länge (inga direkta freeze eller resets eller dylikt, har gjort alla updateringar via de officiella kanalerna), inte kört med LTE än men snurrat runt lite appar osv. Anyhows, nu när jag börjar dyka in lite djupare kamerasettings så märker jag att ultrawide (0.5 x zoom) på min lur är broken? Ska försöka beskriva det i ord, så kan vi se om någon känner igen det (ingen fotonörd, så terminologin får accepteras). Med allt default så får jag ett mycket påtagligt ~lila-rött flimmer streckigt brus när jag glider över till 0.5 x zoom. Det känns också som att bruset beror lite på tillgängligt ljus och att det är lite så lågfrekvent diskret (det vill säga det är där, inte där). Jag försökte ta en bild ute tidigare idag med 0.5 x zoom i halvdunklet och då kunde jag inte tajma brusfritt alls. Nu vet jag inte om jag riktigt förstår specen ordentligt, men jag antar att UW-objektivet också har en ~50 MP-sensor och gör binning när du sätter 12MP. Anyways, det blir betyligt mycket värre om jag slår över till 50MP, då är det grön-lila streckbrus-myrstack över stora delar av bilden. Googlesökningar leverar inte alls någon likande story än så länge så jag tänkte jag passar på att fråga här, ska försöka hitta någon google-kanal också men jag är ny i Pixelfonvärlden så det här kändes enklare. Klassiska "reddit"-frågan är ju om det bara att göra en "RMA" direkt eller om man ska vänta på någon FW-revision. Känns ju inte så kul att behöva mecka med en av mobiljättarnas garantiärende-maskiner på en 5 dagar gammal telefon som legat i fickan en gång (och då med case), men annars rest runt i en sidenpåse. Ah, kan nämnas att det inte verkar spela någon roll med/eller utan case, om det nu skulle strypa ljusinsläppet på något sätt. Tja, om det är någon som känner igen sig så kan de väl hojta så man inte känner sig så ensam :) Annars har telefonen kännts riktigt frän som sagt.

Cheers,
    PB

2. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

Nåt grön-lila brus skall inte förekomma på dessa lurar. Jag skulle tro att du har fått ett dåligt exemplar, gör en rma direkt (efter en fabriksåterställning).

3. Planet

Planet Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony Xperia 1 II

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia 1 II
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Tack för feedback drzap. Ska ta tag i det när kanalerna till Comviq öppnar efter helgen. Lite för arkviet då: Latchade runt lite igår, och känner inte att jag kan frammana mer/mindre brus som en konsekvens av hur mycket ljus som når sensorn. Jag kan få det i stort brusfritt ibland, för att nästa gång ha det brusigt med kameran i samma läge, riktad åt samma håll. Auto-justeringarna går också helvilt, så det känns som de "felaktiga" värdena då redan är där innan tappunkten för autojusterings-algarna (växlade som en galning mellan nightmode / brightness). Ultrawide videoläge har inga artifakter/brus som jag kan se, vilket jag tycker är lite besynnerligt om det är ett rent HW-fel. Men det är visst spekulativt, vet inte hur de bygger upp signalkedjan för de här sensorerna. Så här ser en mer eller mindre representativ bild ut.

pixel8pro_0p5_uw_broken_50MP_swedroid_klipp.jpg

Det där är ett "bra" 50MP läge..

4. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

Helt klart trasig telefon. Mina bilder från uw kameran är så gott som identisk kvalitet som main kamera

5. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    @Planet@Planet Din telefon är uppenbart trasig och du måste tyvärr reklamera den. Pixeltelefonerna är bland marknadens bästa bildmässigt och ska aldrig har några sådana fel på bilderna.