Fråga: På jakt efter elfordon för tyngre personer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av stingrey, 30 jul 2024.

1. stingrey

stingrey Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Hej
    Jag är på jakt efter ett elfordon scooter/cykel för nån som väger över 120kg med packing osv.

Har en budget på ca 5000 Sek finns det något där ute för mig?

Kommer vara väldigt backigt där jag färdas

2. Gurkburk92

Gurkburk92 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    493

MINA ENHETER

5000 räcker nog inte för ditt ändamål.

Hur som haver, undvik googla "bästa elscootern", du lär hamna på E-wheels sponsrade/köpta hemsida där allt är från e-wheels. E2S long range är inte till för mer än 90kg~. Den säckar ihop i uppförsbackar när jag körde den.

Köp något vettigare med högre effekt(watt). Reglerna på "max 250W" är så jävla dålig eftersom det sätter större människor utanför då många scootrar inte orkar dra dessa.

Om du vill komma undan så billigt som möjligt så är kanske dualmotor (tot 500W) något du ska sikta på. Eller denna kanske funkar för dig Inmotion Air Pro 12.8Ah IP67 – Erniescooter

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Problemet med behovet att köpa ett dyrare starkare elfordon är inte bara budget utan även de legala aspekterna.

För att räknas som cykel får den gå i max 20 km/h och ha max 250W kontinuerlig effekt. En sådan har jag och jag får leda den uppför en del backar trots att jag väger under 90 kg. När effekten räcker till att köra ned till ca 5-7 km/h uppför en mindre brant backe brukar jag inte kliva av för att leda den.

En starkare sparkcykel är inte bara dyrare, den räknas dessutom inte som cykel. Då blir det i stället en moped och vips tillkommer en massa krav på skyddshjälm (cykelhjälm duger inte), typgodkännande och trafikförsäkring. Lyckas man inte uppfylla allt det där (och typgodkännandet brukar vara det knepigaste) får inte fordonet framföras på allmän väg. Skulle den dessutom gå snabbare än 25 km/h men mindre än 45 km/h har man klivit upp från moped klass II till klass I och då tillkommer krav på registreringsskylt och du får inte längre köra på någon cykelbana.

Jag tror att det billigaste fordon som du kan hitta som uppfyller dina krav är en el-cykel, d v s en sådan som får ha upp till 1000W motor och får hjälpa till med denna motor när man trampar upp till 25 km/h. En sådan ryms dock inte i en budget på 5000:-.

Skulle du ändå köpa och använda en elsparkcykel med effekt större än 250W riskerar du att bli tagen av polisen för olovlig körning.

m v h Henrik

4. henca

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Den där säljaren skriver på Köpvillkor – Erniescooter
    m v h Henrik

5. Gurkburk92

Gurkburk92 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    493

MINA ENHETER

Och?

Vad är det folk inte förstår? Ska man köpa en elscooter, och du är en *Fullvuxen människa* Speciellt män på 80-100kg eller mer, så kommer 250W inte fungera. Raksträcka, fine, mindre bekymmer. Minsta lilla uppförsbacke så är det kört. Dina lagliga 20km/h kommer landa på gånghastighet om ens det för att 250W inte klarar av detta.

Jag kör en Kukirin G2 Master med dubbla 1000W. Sålänge du cruisar i anständig hastighet i städerna så kommer det inte vara några bekymmer. Men zoomar du rundor på gågator i 30-40km/h så lär du tillslut bli tagen. Det gäller även om du har en laglig 250w scooter som kan köra i 30km/h.

Det kommer bli ändringar på effekt & eventuellt hastighet så småningom. Just nu är det bara löjligt då det är av någon anledning mer eller mindre klassat som en leksak för barn. Man trodde väl inte vuxna skulle skaffa sig elscootrar?

6. henca

Mottagna gillanden:
    207

MINA ENHETER

Jag är benägen att hålla med och var och en är naturligtvis fri att tycka vad man vill om lagar och bestämmelser. Om man dock skulle uppmana någon annan att bryta mot dessa lagar och bestämmelser kan det vara på sin plats att upplysa om att dessa tilltag, åtminstone i teorin, kan leda till böter, fängelse, indraget körkort (under ett antal månader) eller indraget körkortstillstånd om man nu skulle vara i den åldern.

Det vore ju trist om någon skulle åka på ett straff därför att "Gurkburk92 rekommenderade den här scootern och jag hade ingen aning om att det var olagligt". Har man otur blir man stoppad av polisen som kräver att få se vad det är för elsparkcykel och vad den har för märkning när det gäller modellbeteckning, nominell effekt och max hastighet.

m v h Henrik

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag brukar bara rekommendera en vikbar elcykel istället. De är skönare att åka på, särskilt de med lite bredare däck. Har man en mittmotor brukar kraften räcka till, då man utnyttjar växlarna. Det är ju också enklare att tillföra kraft med hjälp av pedalerna mot att försöka skjuta fram sparken med hjälp av foten.