På jakt efter vettig klocka

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Deko, 30 mar 2017.

1. Deko

Deko Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vet det kryllar fullt med frågor överallt och alla har egna bedömningar men kan inte bestämma riktigt.

Just nu har jag Sony Sw3 men den jäkeln börjar strula, batteriet håller max halvdag.

Så en fundering på nyare och en rund sådan har börjat spöka.

Vad jag främst är ute efter är BLE (4.x) och gärna NFC.
    Sen vore super med Android (wear 2.0).

Jag har spanat in Samsung Gear s2 men vad som skrämmer mig är deras OS, allt annat den har verkar bra O tillräckligt.
    Har inte hittat något om att man kan köra Wear 2.0 på S2 som gör mig kluven.

Alla andra klockor som har stöd för Wear 2 verkar dock meningslösa. Tror d va en Huawei (nyaste eller som är på väg ut nu i butiker), verkade helt ok i spec, förutom att den saknar USB....

Jäkligt splittrad... Vill ha en klocka för att utveckla ett koncept men får inte fram vilken som är värd O satsa pengar på.

Gears2 är högst på listan just nu pga priset men att utveckla något för den känns som att lära sig ActionScript2 för Adobe flash.

Tacksam för tips, åsikter , synpunkter från användare, utvecklare O allt där emellan.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 280
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du skall använda klockan för att utveckla på och vill nå en så bred publik som möjligt känns väl Android Wear 2.0 nästan som ett krav.

I princip alla sådana klockor har Bluetooth 4.1 eller 4.2-stöd, så på den punkten behöver du inte oroa dig. Däremot är NFC lite knepigare.

Du kan inte köra Android Wear på något vettigt vis på Samsungs Tizen-klockor. En dual boot-lösning på en sådan klocka hade ju annars varit optimalt för utveckling eftersom man slår två flugor i en smäll.

Mig veterligen möter Huawei Watch 2 samtliga krav, men den lanseras inte förrän om någon månad tror jag: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4199397

Värt att nämna är att Google använt Huawei Watch 2 internt som en testenhet när de utvecklat Wear 2.0, så jag gissar att den snabbt kommer få uppdateringar.

Deko gillar detta.
  3. Deko

Deko Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tackar för konkret upplysning om Huawei och Googles testning.
    Då känns det som att den klockan blir målet i framtiden.

Som det är idag så kommer utveckling för klockan bara inrikta sig mot för-eget-bruk. Iom att luren är Android och jag nu även smått utvärderar Android Things preview så känns det att Firebase som backend kommer va det enklaste och smidigaste lösningen för kommunikation mellan olika enheter.

Dock en fråga kring Huawei, jag förstår att den inte än är ute och svaren kan vara svåra att hitta /ge, iom att den saknar USB, hur fungerar utveckling i sådan miljö ?
    Till idag har jag alltid varit tvungen att koppla in en kabel för snabba testningar av APK's men att inte ha USB att koppla till datorn, hur fungerar det ? Finns det annan Android enhet att hämta "how-to-do" info ifrån /jämföra med ?