Fråga: På vilket sätt är Notens Spenna/S-pennfunktioner unika?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av apr76, 26 mar 2012.

1. apr76

apr76 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är sugen på en Note, men eftersom jag är tjej och inte har jättestora händer är jag litet tveksam till hur praktiskt den skulle vara att hantera. En av sakerna jag gillar med Noten är S-pennan (och skärmen förstås...) men jag förstår att man också kan köpa till en stylus till andra smartphones.

Min fråga är därför denna: på vilket sätt är Noten med sin S-penna unik vad gäller just pennan/pennfunktionerna jämfört med om man köper en stylus till exempelvis Galaxy S2? Kan man med hjälp att tillköpt stylus och kanske någon/några appar få samma funktioner på andra telefoner?

2. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nja, alltså s-pennan är mycket bättre en än kapacativ stylus då den bygger på mycket mer avancerad teknik. S-pennan känner av trycknivåer och har mycket högre precision än vad en kapacativ stylus kan ha, i dagsläget i alla fall. Knappen på pennan medger också att man kan göra en del gester och så som inte fungerar med en vanlig stylus. Sen får man med en del specialanpassade appar och ännu fler finns tillgängliga via samsungs affär (ofta gratis). Alltså om du ska använda pennan till att rita med så är den mycket bättre än en vanlig stylus, om du inte tänkte rita så kanske den inte är så nödvändig även om den underlättar i många situationer. Exempelvis så fungerar tangentbordet swype ypperligt med pennan och många spel blir mycket enklare, men det kanske hade fungerat bra med en vanlig stylus också.

Sen angående storleken så är den ju rätt stor så har du tighta jeans så kanske den inte går ner i fickan och den är inte helt enkel att handha med en hand om man inte har stora händer. Min tjej, som är ganska pragmatisk när det gäller teknik (hon hade kvar en svart-vit ericsson tills hon fick min gamla android i julas), föll verkligen för noten. Hon älskar att rita med pennan och ska köpa en själv. Har man jacka eller handväska så är inte storleken något problem egentligen och allt blir ju så mycket bättre på en stor skärm. Enda gången jag upplevt att storleken är ett problem är när jag försöker göra något annat samtidigt som jag håller på med telefonen, typ försöker ställa in en adress i maps samtidigt som jag kör bil i rusningstrafik, men det är ytterst sällan. Storleken gör den ju också mycket mer användbar som exempelvis navigator.

3. apr76

apr76 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för svar!

Det jag främst tänkt använda penna/stylus till är att skriva anteckningar, och vill därför ha bra följsamhet så att texten blir någorlunda läsbar (vilket jag tycker den blivit när jag testat Noten i butik). Och så vill jag kunna konvertera handskrivet till text.

4. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jo, textkonverteringen är sådär men den blir bättre för varje uppdatering. Överlägset snabbast sätt att mata in text är dock Swype med pennan. Med den senaste uppdateringen fick man med ett program för att tolka (och lösa) matematiska ekvationer som man matar in med hjälp av pennan, jag tror också att textigenkänningen har blivit bättre. Jag har dock inte hunnit kolla så mycket på den uppdateringen än.

5. AVR4000

AVR4000 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

MINA ENHETER

Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag skulle vilja uttrycka det såhär:

S-Pen återinför mer eller mindre den utmärkta funktionalitet som var standard med resistiva skärmar och tillhörande stylus. (Ja, jag har inget emot den teknologin.)

Detta innebär bl.a möjligheten till handskriftsigenkänning, föra snabba anteckningar, rita och redigera bilder, köra program som kräver precisionskontroll (t.ex portade datorprogram eller fjärrstyra datorn) samtidigt som man får diverse extrafunktioner, t.ex ett smidigt sätt att ta skärmdumpar och skriva kommentarer o.s.v.

Tekniken som används i Note gör att pennan återfår mycket av funktionaliteten som finns i de resistiva stylusen - således har man nu båda full precisionskontroll där det behövs som ett alternativ till fingernavigering.

Note kan därmed betraktas som en tämligen fullvärdig ersättare till äldre PocketPC/WM/Symbian/Palm-enheter och klarar av samma saker som dessa inkl körning av program som kräver precision.

För min del är det en "dum" period i mobilutvecklingen som just avslutats med Noten och ordningen börjar återställas. (Den s.k dumma perioden är då alla tillverkare fick för sig att fingernavigering är mycket bättre än stylus i alla lägen och att det inte finns någon som helst möjlighet att ha båda, därför skulle stylusen klankas ned till varje pris.)

6. janhol

janhol Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Bra skrivet, håller helt med dig, skönt att stylus är tillbaka i.o.m. Noten och dess S-Pen.

7. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag skulle nog säga att s-pen är bra mycket bättre än en stylus till en resistiv skärm, främst beroende på tryckkänsligheten och på knappen. Snarare är den (nästan) lika bra som en vanlig wacom-stylus.

8. apr76

apr76 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Antar att man bör kalibrera s-pennan? De jag testat i butiker har skrivit en bra bit vid sidan av pennstiftet och laggat litet. Kanske blir bättre vid kalibrering? Undrar helt enkelt om det gör ngn större skillnad.

Hade varit intressant om det fanns någon video på användning av pennan före och efter kalibrering.

9. robert3

robert3 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Som det är nu så hamnar det man skriver alltid lite off-set om man ser till var man trycker med pennan jämfört med var texten hamnar på skärmen. Det går att kalibrera pennan genom att först skriva i porträttläge och sedan vända på luren och skriva lite i landskapsläge. Men det man skriver på skärmen hamnar alltid lite bredvid pennspetsen, tydligen något som är inbyggt av samsung. Det gär också att ställa in för vänster- och högerhänt användande.

Personligen hoppas jag att man kan kalibrera pennan manuellt i framtida uppdateringar. Går nog också att ordna om man rootar...

10. apr76

apr76 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men vad innebär kalibreringen egentligen - på vilket sätt blir pennan bättre efter kalibreringen?

11. Omitron

Omitron Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag brukar kalibrera pennan genom att vända till landskapsläge och dra ett streck och sen vända tillbaka till normalt läge och efter det så kommer det man ritar exakt under pennspetsen precis som en riktig penna. Man ska även se till att man har ställt in den för den hand man använder för att rita.

Innan jag kom på hur man kalibrerade så var pennan lite off men nu fungerar den perfekt.

Vill du se lite hur unik pennan är tillsammans med s pen apparna så finns det bra videos här:

http://www.samsung.com/global/microsite/galaxynote/note/video07.html?type=find

Last edited: 10 apr 2012
  12. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

mmm, hade blivit 3 gånger så lång video om de hade visat hur mycket den laggar i realtid...

Börjar störa mig som f-n på det nu..

13. Omitron

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har inte upptäckt någon lag på min lur, var menar du att den laggar?

14. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Starta/stänga program, öppna kameran etc etc, tar 2-3 sekunder varje gång, segt flyt mellan hemskärmarna, allting som kräver att man "låser upp" med drag tex stänga alarm, svara telefonen, väcka telefonen. Jag har två kompisar med note, de har samma klagomål.

15. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Sitter ni med någon gammal skitrom? Jag kör LC1 med Franco kernel och har då inget lag. Betydligt bättre flyt i min Note än i den HTC One X jag hade en vecka

Sen from some Android phone

16. wikings1

wikings1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Jag håller med föregående talare jag har heller inget lagg.Har liknande konf som easycure
    Mvh Wikings1

17. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

stock rom. tycker inte att jag borde behöva ladda in massa hemmasnickrade rommar. skiten ska konkurrera med iphone som har grymt flyt out of the box.

18. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Du får aldrig samma flyt i en Android som i en iphone som maxar störst prioritet på att GUI ska flyta och sen på appar och bakgrunds processer. Android prioriterar inte smörflyt i GUI så är det det viktigaste för dig i en lur får du nog skaffa dig en iPhone eller börja tweaka din Android lur

Sen from some Android phone

19. Omitron

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Konstigt, själv har jag inget av de problemen på min note, har du kollat så du även har den senaste firmwaren från mars?

Last edited: 17 apr 2012
  20. Omitron

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nu missförstår du nog, vi pratar inte om hemmasnickrade roms här utan Samsungs officiella roms som kommer med OTA. Den senaste ska börja med beteckningen LC1, kolla vilken version du har.