Jag kommer i november/december någon gång skaffa en ny telefon. Den kommer framför allt användas till surfande, video-/filmtittande och musikspelande.
Jag har tittat på PadFone ett bra tag, och den ser bra jävla lovande ut (förutsatt att priset sjunker till ~5000 eller så tills det att jag köper en). Jag kommer möjligtvis i sådana fall använda den som någon slags studiedator/minianteckningsblock i skolan. Gillar möjligheten att endast använda den som telefon när man önskar och bara stoppa in den i plattan när man behöver den större skärmen.
Men så presenterade Samsung sin nya Note II och jag blev återigen osäker. Jag har tidigare hatat skärmstorleken (kan ju inte göras "mindre" som med PadFone t.ex.), men efter att ha klämt lite på en så tycker jag att storleken verkar fungera trots allt. Den har ju vassare och framtidssäkrare hårdvara på alla punkter. Den har dessutom en riktig digitizer. Är dock inte så överdrivet förtjust i TouchWiz. Asus kör ju i stort sett på stock android.
Så vilken borde lämpa sig bäst som någon slags "halvdan" studiedator? PadFone har bättre byggkvalitet, större skärm (med plattan) och, i min mening, bättre mjukvara, men Note II har bättre hårdvara all around, samt skärm på själva telefonen.
Frågan är väl framför allt hur en 5.5" skärm med en riktigt digitizer och samsungs "S-pen" med tillhörande funktioner står sig mot en 10" "vanlig" skärm när det gäller "skrivande" och hur bra en Note kommer fungera som "minitablet". Åsikter?
EDIT: Kan även tillägga att jag aldrig skulle lägga ~6k på en "vanlig" telefon (Optimus G eller liknande).
Last edited: 19 sept 2012