Påfyllning av Hallon kontantkort fungerar ej

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av mastaw84, 17 jul 2024.

1. mastaw84

mastaw84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro
    Telefon 2:
    Apple SE 3:e GEN
    Har problem med påfyllning av mitt Hallon kontantkort. Enligt information på hemsidan så ska kontantkortet förlängas 30 dagar vid påfyllning. Har testat att fylla på kontantkortet 2ggr under veckan. Det enda som fylls på är surfen på 4gb men dagarna förlängs inte. Igår den 16:e fyllde jag på kontantkortet med fri telefoni och 4gb surf med giltighetstid på 30 dagar. Dagarna förlängdes bara med 1 dag. Innan påfyllningen var kontantkortet giltigt till 2024-08-14. Efter påfyllningen 2024-08-15. Ska det vara så här? Känner mig lurad av Hallon.

Last edited: 17 jul 2024
  2. Hakan2

Hakan2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Surfen du fyller på gäller i 30 dagar från dagen du fyller på. Dagarna adderas ju inte till tidigare giltighetstid.

3. mastaw84

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro
    Telefon 2:
    Det känns inte helt ok att dagarna inte adderas. Känner inte till någon annan operatör som har det som koncept. Comviq gör inte så. Ska det verkligen vara så? Känns inte helt rätt.

4. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Surf du fyller på kan ju användas direkt så varför ska den då gälla längre än 30 dagar? Tycker det är väldigt tydligt att en laddning gäller i 30 dagar från dagen man betalar.

5. mastaw84

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro
    Telefon 2:
    Det är inte surf jag fyllt på enbart, det är "4gb med Samtal & SMS/MMS". Så jag ska behöva lägga en notis i min kalender varje månad för giltighetstidens slut och hålla koll på datumet? Tänk om jag vill fyllla på kontantkortet 3 månader i förskott? Det känns inte rimligt.

Tacksam om någon på Hallon s support kan svara. Er support har ingen känsla för service överhuvudtaget, känns som de läser ett manus.

6. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Det är så det fungerar i alla fall. Du lär ju få ett sms när laddningen är slut. Fast det är väl egentligen ett abonnemang du behöver?

Kristy gillar detta.
  7. mastaw84

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro
    Telefon 2:
    Saxat från Mina sidor: "Kontantkortet är giltigt till 2024-08-15. Fyll på kontantkortet för att förlänga giltigheten med 30 dagar."

Tolkar texten ovan som att en påfyllning idag förlänger kontantkortet till och med 14 september.

Kristy gillar detta.
  8. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Känns helt normalt. Länge sedan jag hade kontantkort men då tror jag alla hade det så.

9. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Spelar väl inte så stor roll hur andra operatörer gör. Hos Hallon fungerar det så att giltighetstiden gäller från dagen du fyller på.

Om det inte passar att fylla på varje månad kanske ett abonnemang hos Hallon kan passa bättre? Alternativt att välja ett kontantkort där det fungerar som du önskar.

Här på forumet har Hallon ingen representant, du ner deras kundtjänst via chatt på hallons hemsida.

Kristy gillar detta.
  10. mastaw84

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro
    Telefon 2:
    Finns absolut ingen mening med att ha kontantkort om jag ska sitta och bevaka och hålla koll på när giltighetstiden gått ut. Kan inte komma på något annat företag som tillämpar det Hallon gör.

Bytt till Fello, de kan man iallafall lita på...trodde kritiken mot Hallon var obefogad, nu fattar jag varför det finns missnöjda kunder.

Har varit i kontakt med deras kundtjänst. Har fått 2 av 3 betalningar som jag gjort återbetalda. Får ge de kredd att de iallafall är någorlunda tillmötesgående...

11. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Fello? De har inga kontantkort så då var det ett abonnemang du insåg att du egentligen behövde ändå. :D

fkt67 och Kristy gillar detta.
  12. mastaw84

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro
    Telefon 2:
    Att tanka en ny prisplan innan giltighetstiden gått ut - Comviq

"Om du tankar Fastpris innan giltighetstiden har löpt ut så kommer din nya pott att adderas med de dagar och den surf som du har kvar." - Notera adderas

Kristy gillar detta.
  13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Halebop (Telia) gör väl på samma sätt med deras fastprisladdning? Fello som du skaffat nu är ett inte ett kontantkort, det är ett abonnemang. Samma sak som Hallon också erbjuder utöver deras kontantkort. Som @Hakan2@Hakan2 skrev verkar det väl ha varit ett abonnemang som du har behövt och inte ett kontantkort?

I detta fall verkar väl missnöjet handla om att du antagit att det fungerade på ett sätt, när det i själva verket inte gjorde det? Eller har Hallon gjort något fel?

Det är ett helt annat kontantkort än Hallon och därav är det andra villkor som gäller.

14. mastaw84

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro
    Telefon 2:
    Detta kontantkort som jag har från Hallon omvandlade jag till ett kontantkort (kontantkortet var ett abonnemang innan) i måndags för att jag ville ha lite mer frihet och inte vara låst med ett abonnemang. Om jag hade vetat hur Hallon tillämpar sina regler kring kontantkortspåfyllning hade jag aldrig utfört bytet. Min tanke var att förskottsbetala kontantkortet 3 månader i taget, alltså som jag trodde 3 månaders giltighetstid i taget, Orkar inte att månadsvis hålla på och betala av ett kontantkort.

Är fullt medveten om att Fello endast har abonnemang, har redan ett annat nummer hos dem. I och med ändringen idag har jag 2st Fello nummer med abonnemang. Kommer låta Hallonkontantkortet självdö...

Kristy och Cupcakes gillar detta.
  15. Hakan2

Mottagna gillanden:
    445
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S21 FE
    Info:
    Android 14
    Hallons abonnemang kan man ju till och med pausa så jag förstår inte alls fördelen med ett kontantkort hos dem. För att parkera ett nummer på ett kontantkort som fortfarande går att ringa till är Halebop Go absolut bäst.

Kristy gillar detta.
  16. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 138

MINA ENHETER

Hallon kanske inte gjort något fel, men man har gjort det väldigt komplicerat för sina kunder med kontantkort om man ständigt ska hålla koll på när senaste laddningen gjordes för att kunna betala precis på rätt dag. Om man inte har något sätt för att automatiskt betala vid laddningens sista giltighetsdag?

Kristy och mastaw84 gillar detta.
  17. mastaw84

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro
    Telefon 2:
    Tack att någon förstår min frustration. Det är en märklig strategi som Hallon har. Vill man behålla kunder så gör man som Comviq; dagarna som man har tillgodo adderas med de 30 dagarna.

Knorkas, KTM och Kristy gillar detta.
  18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hallon är inte unika i detta. Telia (och Halebop) har också giltighetstid från laddningstillfället. Du får med största sannolikhet ett SMS några dagar innan laddningen slutar gälla där du uppmanas att fylla på igen. Autopåfyllning tror jag inte finns hos Hallon - men då har du deras abonnemang istället där det dras från ditt kort och du inte har någon bindningstid heller.

19. mastaw84

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13T Pro
    Telefon 2:
    Det är otroligt märkligt att Hallons så kallade kundsupport inte kunde berätta detta för mig. Trodde att det var något fel med mitt kontantkort då jag gjorde ett andra försök att fylla på kontantkortet. Chattade med 3st olika personer på deras chatt och ingen av dem kunde ge mig ett svar. Ska de inte ha koll på sådant?

Kristy gillar detta.
  20. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 138

MINA ENHETER

Jag har inte heller sagt att Hallon är unika i detta, om Telia och Halebop gör på samma sätt så är det lika illa. Hade han bara fyllt på data så hade jag förstått att datan försvinner efter 30 dagar från laddningen, men som det är nu har han betalat för samtal/sms/mms i 3 månader, men kan endast använda det i lite över en månad för att han gjorde laddningarna så tätt inpå. Även en kund som fyller på sin laddning 1-2 dagar för tidigt förlorar ju således 1-2 dagar som man faktiskt betalat för. Jag kan inte tycka att det är rimligt.

Generellt så stärker det min bild att kontantkorten på den svenska marknaden är skit, man förlorar ju massa funktionalitet i jämförelse med abonnemangen. Finns så vitt jag vet inget kontantkort med 5G, samt att eSIM saknas på alla kontantkorten förutom hos Comviq.

Knorkas och eastbound gillar detta.