Pajkastning, iPhones enkelhet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 21 juni 2010.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Såhär enkelt är det att uppdatera sin iPhone! Wow!

Nytt system till din iphone
    19 Juni, 2010

software-iphone-second-col-20100607Ikväll släpps ett nytt system för iphone. Det finns på nästa iphonemodell, men går också att installera på iphone 3G, iphone 3GS och ipod touch. Det kostar inget. På äldre modeller funkar inte alla nya finesser, men du ska hämta den nya ändå. Bara en sådan sak som att kunna ha en egen bakgrundsbild på hemskärmen är värt besväret.

Annat som kommer med nya systemet:

Kunna ordna apparna i mappar (till exempel en mapp för alla spel).
    En begränsad variant av det som på engelska kallas multitasking, Apple kallar det på svenska för parallellbearbetning. Det betyder att flera program kan vara igång samtidigt. Inte riktigt som på en dator, men du kommer att snabbt kunna växla mellan olika program, och programmen kommer att kunna arbeta i bakgrunden med vissa saker, som att spela musik.

Det blir också bättre stavningskontroll, digital zoom och en mail-inkorg där e-post från alla dina konton kan samlas.

Läs mer om vad det nya systemet innehåller på apple.se

iOS4 fungerar inte med första iphonen, den med bara gsm. Inte heller med första generationens ipod touch.

Många iphoneprogram har redan kommit i iOS4-versioner.

Att byta system låter jobbigt, men om du förbereder dig lite och gör allt i rätt ordning minskar risken för strul.

Här är tips för dig som inte riktigt vet hur det funkar. Du kan börja redan innan det nya systemet finns att hämta:

Installera först senaste Itunes på datorn om du inte redan gjort det. Gör det innan du kopplar in mobilen. Senaste versionen heter 9.2. Datorn ska vara samma som du kopplat din iphone till och synkat med förut.

Du kan klicka på länken ovan eller starta Itunes och kolla efter uppdateringar inne i programmet. Gör detta nu, innan du hämtar nya systemet. Din musik i Itunes försvinner inte, det nya programmet hittar dina låtar.

I Itunes kan du kolla om några av dina iphoneappar behöver uppdateras. Gör det i så fall, så får du in senaste versionerna när du sen synkar med mobilen.

Om du är som de flesta brukar du inte ofta koppla iphonen till datorn. Det tar en evig tid att säkerhetskopiera om du har mycket grejer i mobilen. Många tycker det är jobbigt och undviker det. Eller ser ingen anledning att synka, allt man vill ha finns ju i mobilen.

Men gör en synkning nu, innan systemuppdateringen. Då vet du att du har en färsk säkerhetskopia om något strular sen.

Datorn ska vara kopplad till eluttag om det är en laptop, så inte batteriet tar slut mitt i. Du ska inte ha bråttom. Det här kan ta många timmar om du har mycket grejer i mobilen. Väntar du något viktigt samtal så vidarekoppla mobilen först.

Sen kopplar du in mobilen med usb-sladden, samma som du har till laddaren.
    Exakt vad som händer när du kopplat in mobilen beror på hur du tidigare ställt in i Itunes att synkroniseringen ska göras. Om Itunes startar och synkroniseringen startar av sig själv följer du bara anvisningarna. Får du en fråga om att överföra inköp ska du svara JA.

Om inget händer automatiskt ska du starta Itunes.

Börja sen med att Välja “Överför inköp” i Itunes meny. Då kommer alla program och all musik du köpt genom mobilen att föras över till datorn.

Kolla sen att dina inställningar för synkronisering är som du vill ha dem. Klicka på symbolen för din iphone i vänsterkanten i Itunes för att få upp inställningarna. Klicka inte på den lilla pilen, den betyder Mata ut, att du vill koppla bort iphonen.

I inställningarna kan du välja vad som ska synkroniseras och om det ska ske automatiskt när mobilen kopplas till datorn, eller först när du bestämmer det. Det kan vara bättre att inte synka automatiskt. Då slipper du att processen startar i lägen när du inte alls har tid att synkronisera utan kanske bara vill ladda. Eller kolla om den där systemuppdateringen kommit.

När du ändå håller på kan du passa på att städa bland foton och filmer i din iphone. Det gör du inte från Itunes. Där finns inställningar för bilder, men de handlar om bilder du vill föra över från datorn till mobilen, inte tvärtom.

Om du startar ett bildprogram ser programmet din iphone som en inkopplad kamera och du kan importera dina filer. Sen kan du radera dem på iphonen, från bildprogrammet i datorn. Det går mycket snabbare än att göra det i mobilen.

Bilderna importeras alltså inte till Itunes. De finns med i säkerhetskopian, men den kan du bara använda för att återställa mobilen.

picasa-import

Har du inget bra bildprogram så hämta Picasa gratis från Google. Det gör jobbet och kan visa dina geotaggade foton på kartan också. Välj Importera i övre vänstra hörnet av Picasa när du installerat det. Har du många bilder i din iphone tar det tid att kopiera dem. Här finns en inställning där du kan välja att radera bilderna i iphonen när du kopierar dem till datorn. Är det viktiga bilder så gör en extra kopia och radera dem manuellt efteråt istället.

Städat klart? Då är det dags att synkronisera med itunes, om det inte gjordes automatiskt när du kopplade in iphonen. Och även om det gjorts kan du göra det igen, nu när du rensat bland fotona.

Datorn börjar då med säkerhetskopiering. Har du mycket grejer i mobilen så kan det ta jättelång tid. Det kan se ut som om inget händer. Många tror att datorn kraschat. Flera timmar kan det ta. Ha tålamod och avbryt inte. Så länge statuspelaren rör sig, om än aldrig så lite, så funkar det.

När kopieringen är klar börjar synkroniseringen, som också tar tid, hur lång beror på vad du ställt in ska synkroniseras.

Allt klart?

Då är mobilen i bättre ordning, det går fortare att uppdatera systemet och du är bättre förberedd.

Nya systemet ska släppas måndag 21 juni. Apple har nu (tillagt måndag middag) sagt att det blir efter kl 18 svensk tid. Och då kan det bli överbelastat när många hämtar samtidigt.

Du kan lika gärna vänta till tisdag eller onsdag. Det nya försvinner inte.

Nya systemet är inget du ska ladda ner separat utan det hämtas via Itunes. Det finns en knapp för det i inställningsmenyn som kommer fram när iphonen är inkopplad, samma meny där du ställer in synkroniseringen. Där kan du klicka för att se om det finns en uppdatering.

När du gör det och nya systemet kommit får du frågan om du vill uppdatera iphonen. Då gäller samma som när du synkade. Datorn måste ha ström och det kan ta lång tid. Men säkerhetskopiering och synk går mycket fortare om du synkat nyligen.

Sen när det är klart har du fått en massa nya funktioner, nästan som en ny mobil, utan att det har kostat några extra pengar.

Ett tips till dig som tycker Itunes är jobbigt är att göra en sak i taget. När datorn säkerhetskopierar, låt den göra det och försök inte installera programuppdateringar eller göra något annat samtidigt. Följ de instruktioner som kommer upp. Koppla inte ifrån mobilen förrän det är klart. Och tänk på att du måste synka med samma dator varje gång. Du kan göra “Överför inköp” till flera olika datorer (max 5), men du kan inte föra över resten av innehållet i mobilen till mer än en dator, eller föra över låtar från någon annan dator till iphonens musikbibliotek.

Många retar sig på Itunes, för att det är jobbigt och tar lång tid. Du irriterar dig mindre om du lär dig vad som finns i menyerna och vad du kan ställa in själv. Som tröst kan jag säga att det är inte ett dugg enklare med andra mobiler. Sist jag uppgraderade systemet på min Hero var jag tvungen att ladda ner och installera om alla appar igen, det gick inte att säkerhetskopiera.

Men även om de andra inte är bättre så måste Apple få det att funka smidigare. Synkningen och säkerhetskopieringen är gammaldags och onödigt krånglig.

Det här att allt ska synkas från en bestämd dator till mobilen är en rest från tiden när den köpta musiken var drm-skyddad och ipodarna inte kunde koppla upp sig direkt mot internet. Nu går utvecklingen mot strömmande musik och nedladdad musik vi synkroniserar med servrar på nätet. När det gäller appar är synkroniseringen redan överflödig, en köpt app kan hämtas från app store igen om den skulle raderas av misstag. Och kalender och kontakter är det smidigare att synka direkt mot nätet.

Inte bara Itunes utan även den där enda datorn vi skulle synka med har blivit lite omoderna.

Och trots att den där synkningen tar så lång tid får vi inte automatiskt någon användbar backup av de foton vi tagit. Inte heller av våra sms, som ju kan vara viktiga biljetter och kvitton.

Ett sätt att lösa det är att använda tjänster som Dropbox och Evernote, där du omedelbart kan synka det du vill ha en kopia av med en server på nätet. För att spara ett viktigt sms är det enklaste att ta en bild av skärmen (håll nere knappen på toppen och hemknappen samtidigt tills skärmen blinkar vitt). Bilden kan du sedan skicka med epost eller synka till en nättjänst.

iPhone - enkelheten själv!

Ifrån:
    http://blogg.gp.se/teknik/2010/06/19/snart-nytt-system-till-din-iphone/

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

... och för att sammanfatta det hela:

1. Ladda ner den senaste versionen av iTunes, om du inte redan har gjort det.
    2. Uppdatera samtliga appar för att få en färsk säkerhetskopia vid synkroniseringen.
    3. Synkronisera.

Löjlig tråd.

3. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Håller med jedi - den där artikeln verkar vara skriven för folk som knappt vet vad den uppdatering innebär - bara att de borde göra en. Försök skriva en utförlig guide i hur du rootar och installerar en custom rom på Android och den kommer bli längre än sådär om du ska gå in i lika mycket detalj. För den teknikvane räcker jedi:s guide precis lika väl men förmodligen vet den typen av människor redan allt.

Sen så är inte iTunes optimalt för väldigt många men samtidigt blir det inte mycket enklare än så som Apple utformat det hela. Koppla in telefonen, i värsta fall måste du trycka på en knapp i ett program som automatiskt startar. Du har inte samma kontroll som om du skulle kopiera allt manuellt men personligen tyckte jag att det var riktigt skönt att kunna sortera all musik i iTunes och sedan bara trycka "synkronisera" och allt var likadant på båda ställena. Numera använder jag inte min iPod då jag rätt uteslutande kör Spotify och Listen på min Desire. Men jag minns inte min Nano som en begränsad skit-spelare, tvärt om - den var praktisk.

Jag tycker att det är väldigt synd hur mycket "hat" det verkar finnas mot iPhone här och sådana här trådar känns bara löjliga. Det går inte förneka att Apple lyckats bra med iPhone och att det finns en rätt stor skillnad i apparnas kvalité, framför allt vad det gäller användarvänlighet och design jämfört med Android. Därför sneglar i varje fall jag gärna på hur utvecklare där löser vissa problem, kan man låna något smart så är väl det bara bra?

Fanboys kommer alltid vara fanboys och kommer alltid synas och höras mes oavsett vilket system de hejar på. När man kollar filmen mellan iPhone och Android på exempelvis Youtube så tycker jag själv dessutom att det oftast snarare är Android som har flest och mest rabiata fans. Sen kanske deta beror på att Google äger Youtube, vad vet jag.

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Bara några små märkligheter.

Visst är det lite synd att det inte är lättare att göra backup på apparna men det finns flera program som fixar det om man tycker att det är nödvändigt.

Det som gör det märkligt är när han några rader längre ner skriver följande
    Hur ska han ha det? Nyss var det en nackdel att apparna inte kunde göras backup på (vilket man kan) men nu är det helt onödigt eftersom de ändå kan laddas ner igen. Menar han att man inte kan det på hans Hero eller? Varför jämföra med en annan telefon som han verkar ha noll koll på.

Men om vi ska skippa iPhone vs. Android och se på det här lite mer objektivt så har Android lite att lära när det gäller synk och säkerhetskopiering. Man ska inte behöva rensa hela telefonen för att uppdatera. Telefonbok och kalender finns visserligen kvar om man använder gmail men långtifrån alla gör det.

Att ha ett program som synkar telefonen med datorn känns rätt så grundläggande och Google borde fixa det. Jag älskar att man med Android inte måste använda dessa synkprogram men i vissa fall så fyller de en funktion och det är lite dåligt att de inte finns alls. Det är inte valfrihet bara för att man slipper itunes.

Överföring av foton funkar ok med Picasa 3 men om man väljer att importera från "Android telefon" så följer det med massa skräp som appar har lämnat på minneskortet. Väljer man däremot "borttagbar enhet" så funkar det. Lite konstigt att Google inte lyckas bättre med import i sin egenutvecklade programvara.

När det gäller musik så skulle jag vilja ha ett mycket enkelt synkprogram där man med en enkel kryssruta kan markera vilka artister/album/låtar man vill ha i telefonen som direkt kopieras till telefon och om man avmarkerar så raderas de från telefon.

HTC Sync är inget alternativ för det är ett skitprogram utan like som fått mig att längta tillbaka till Nokias och SE's synkprogram. Snälla Google ge oss ett enkelt Synkprogram som fixar musik, foton och annat som sparas på minneskortet så vi får ett val.

5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Satan på PK ni har blivit då!

Vart tog humorn vägen?

6. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det blev för mycket tror jag :P
    Dessutom är det rätt irrelevant med en pajkastning över en guide som går in så djupt på hur man gör - inte konstigt att den blir lång då. Vill man nu inte göra allt det där så kan man ju lika gärna följa jedi:s guide liksom ;)

Sen känns det lite konstigt att göra sig lustig på ett Android-forum över hur det funkar på iPhone när Android gör det så pass mycket sämre. Kasta sten i glashus liksom.

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Darn så seriöst det blivit. Gravstämning! Jag skall göra som er och gräva ner mitt sinne för humor och ironi samtidigt som jag trimmar PK-åsikterna till max ;)

8. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    544

MINA ENHETER

Noteras bör dock att man inte kan välja egen bakgrund om man kör iPhone 3G. Jag väljer att citera en av Jobs hjärntvättade slavar på Gamereactor.

"Dessutom så hade inte 3G-versionen klarat av det."

9. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

det måste ju scrolla smooooooth ju... :cool:

10. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dirk.

Jag tyckte det var kul. Så kul att jag snodde allt och postade på ett annat forum.

Jodå, dom blev sura och griniga :-)