Par funderingar kring Android

Discussion in 'Allmänt' started by Grimster, May 14, 2010.

1. Grimster

Grimster Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Tjena!

Jag sitter och funderar på att skaffa en X10(Våga vägra Desire ;) ) efter att min flickvän tvätta min gamla lur i tvättmaskinen. :)

Jag kör på en snik Tattoo i jobbet som jag är ganska nöjd med som fått mig helt såld på Android. Jag har dock ett par funderingar som retat mig lite med Tattoon som jag undrar om det är specifikt för telefonen eller om det är Android generellt.

Jag kör ett Blåtands handsfree på jobbet och rätt ofta när det ringer så tar jag upp telefonen och kollar vem det är som ringer. Då är det ganska naturligt för mig att trycka på telefonen för att svara. Då svarar fanskapet i telefonen och inte i handsfree?

Vet att flera Windows Mobile lurar hade det här beteendet också därav att jag undrar om det är bara Tattoo luren som är dum eller om det är en Android "feature"? :)

En andra sak är också när jag svarar i handsfree så tänds displayen vilket också gör den aktiv för beröring vilket kan vara lite irriterande när den ligger i fickan och råkar lägga på samtalet.

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Det första vet jag inte. Att skärmen är tänd på X10an bör inte spela någon större roll, då den är kapacitiv och därför inte bör känna av tryck när du har den i fickan. (till skillnad från Tattoo som har en resistiv skärm.)

3. Grimster

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:

Aha, tack för svaret. Det känns bra att veta. Kan slänga in frågan i X10 forumet någon där borde veta. :)

Tack så mycket!

4. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om du råkar svara med telefonen så kan du trycka på menu-knappen så kan du välja att skicka det till BT istället, det är ju mest logiskt att ljudet hamnar där man svarar men visst, är man inte van med att det är så, känns det ju lite mystiskt.

5. Grimster

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Jo för t.ex min W995(Den som blev tvättad ;) ) den svara alltid i handsfree sen kasta den istället upp en fråga i displayen om man ville föra över ljudet till telefonen när man svara på telefonen.

Lite brist på kvalite att telefonen inte klarar 1,5 timma i en tvättmaskin tycker jag nog. ;) :D

EDIT: Kan tillägga att valde man ingenting på den frågan så behöll han ljudet i handsfree.

6. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag kör en liquid och när jag har min blåtand ansluten så tar den alltid upp ljudet i handsfree oavsett om jag svarar på den eller mobilen.

X10 tror jag har en proximity sensor likt den på liquid, dvs den känner av ifall någonting är inom x cm framför mobilen så då stänger den av skärmen.
    Så för mig när jag har den på är det bara stoppa in den i fickan och vips så är skärmen avstängd.

Det vet jag väl inte riktigt om det stämmer, har man byxor med "tunna" fickor, dvs att tyget inte är så tjockt så börjar skärmen känna av låren och fippla en massa.
    Jag har nästan fått iväg ett oläsbar meddelande på det sättet :innocent:

7. Grimster

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    rufy93

Tack för ditt svar. Då känns det ju som att det hänger på själva mobilen än OSet om den beter sig så på din Android lur.

Nåväl blir nog en X10 ändå en sån liten banal sak får mig inte att välja bort en lur. Var mest nyfiken då SE på åtminstone W995 funkat på det viset.

8. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag kom på att ifall man vill ha telefonen i fickan är det ju faktiskt bara att stänga av skärmen som man gör när man låser den, skillnaden är att man inte har knapplåset aktiverad.

9. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Lite offtopic är det men du köper en SE på märket just nu. Det är ivf så det känns.

Kolla iaf runt på de andra i samma prisklass. Du kommer märka att SE:n ligger och toppar i pris men inte i recensioner. Desire eller Nexus är bättre telefoner på de flesta sätt till en mindre peng.

Mina 5 cent :)

10. Grimster

Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ2
    Platta:
    Jo köper lite granna på märket. SE har aldrig tidigare gjort mig besviken. Sneglat på Desire men kalla mig ytlig men jag tycker den är förbaskat ful. :)

11. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det verkar vara ändrat i Android 2.1, även om man svarar på telefonen så kommer ljudet i BT headsetet.

12. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

13. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker du desire är ful, köp Nexus One :)

14. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

håller med ;)

15. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Har också alltid gillat SE. Men det var när man var beroende av mjukvaran i telefonen och inte enbart hårdvaran som det nästan är nu.

Insidan är ju i stort sett likadan Android-telefoner världen över. SE har sitt timescape som av vad jag märkt när man pillat med den, och hört ifrån andra som valt t.ex. Desire istället, laggar ner telefonen.

Så jag skulle nog väntat på t.ex. Samsungs nya telefon som kommer här om någon månad istället för att köpa en SE. Eller vänta tills någon telefon släpps med 2.2 ;)

16. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Vill man slippa dålig mjukvara så ska man nog hålla sig så långt ifrån Samsung som möjligt.

17. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

+1
    Finns ingen tillverkare med sämre mjukvara än samsung, möjligen Sony Ericsson som kan komma nära med deras program (vet inte hur det är nu, men programmet jag använde till min W890i var verkligen sämst, med undantag från New PC Studio/Kies).

Annars finns ju alltid Odin :)

18. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Instämmer! Personligen har min HTC Tattoo gjort mig helt såld på både Android och HTC; men samtidigt är jag tveksam till att uppgradera eftersom jag inte vet om problemen jag har beror på Tattoon, Android eller HTC...

Kollar man i forumen här så verkar ju alla Androidägare ha en hel del problem, om än olika och mer eller mindre allvarliga.

19. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis TeddyJohan, men kan du tänka dig hur stökigt forumet hade blivit om alla som "inte haft några problem" suttit och skrivit för varje dag som löpt helt utan problem eller för den delen en vecka eller månad ;)

Hade varit trådar överallt om "jag har inte haft några problem alls den här dagen/veckan/månaden" :D

20. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Ja då är det ju bara att vänta på 2.2-telefonerna :) Om nu Desire är så ful menar jag.