Partial USB Brick?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av ivarson, 6 jul 2010.

1. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Självklart har jag åkt på detta, verkar det som iaf..
    flashat olika roms och radios.

Telefonen fungerar dock fint i övrigt, allt fungerar och sdkortet likaså,
    men varken min linuxburk eller en annan windows dator registrerar den via usb, oavsett vilket läge jag försätter den i, dock så laddar telefonen. Detta är en sk. partial usb-brick eller?

Har läst Madocos och andras trådar om hur man fixar detta genom att reparera misc-partitionen, men vad jag inte fattar är hur fan jag ska kunna köra
    'adb shell cat /sys/class/mmc_host/mmc1/mmc1:*/cid', 'fastboot oem enableqxdm 0' eller 'fastboot oem boot' när varken diskläge, adb eller fastboot kan hitta telefonen?

jag provade att köra på filen från steg 3 @ http://android.modaco.com/content/h...com/309939/usb-brick-rickrolled-b0rked-fixed/ utan att ha något goldcard, körde alltså update.zip via fakeflash, vilket lirade, men fortfarande ingen usb-kontakt

2. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Jag hade liknande en gång efter en rom jag flashade (minns inte vilken). Trodde oxå att jag åkt på usb-brick... men jag flashade in modacos 3.1 rom och då fungerade det... kan vara värt ett försök?

3. spunken

spunken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag åkte själv på detta problemet och fick mer eller mindre panik.. ;)
    Problemet för mig var att man inte kunde komma åt minneskortet mer, diskenhet fanns inte som alternativ i telefonen. dessutom tappade jag nätet helatiden...

men det är lätt att ordna detta.. (lätt nu att säga efter 16timmars kämpande.. haha)

stäng av telefonen.
    håll inne piltillbaka knappen och slå på telefonen så du hamnar i fastboot menyn
    låt telefonen ligga i det läget och koppla in med usbsladden till windows/linux

du måste ha laddat hem R5 rootningskittet.

när du gjort eller redan har det öppnar du en kommandotolk och går till den mappen du har filen fastboot-windows.exe (eller fastboot-linux)

sen skriver du bara helt enkelt fastboot-windows.exe oem enableqxdm 0
    då borde du få ett svar OKAY! liknande.... klart...

EDIT: såg nu att du skrivit HTC magic i din rad, detta hände för min HTC Desire men det är TROLIGEN samma lösning.... men jag förutsätter att du har en Desire då du skrivit i den forumdelen

Last edited: 6 jul 2010
  4. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag tackar er båda för så snabba och hjälpsamma svar, först och främst HAR jag en Desire, har bara inte orkat uppdatera min signatur :-)

Sedan är dock mitt problem att jag ju inte kommer åt telefonen i något läge oavsett vilket stadie telefonen befinner sig i. varken när den är igång helt eller när den är i fastboot läge, så jag kan inte köra nåt fyndigt i terminalen.

Jag har iofs inte provat att flasha en ny 2.1-rom, men jag provade att revertera till en nandroid-kopia på en rootad sense-rom som funkat för längesen, men det är samma där.

har provat back+power och vol down+power, och jag kommer in i fastboot, men får ingen kontakt. Jag provade att komma åt sdkortet via en annan windows dator, men det gick inte heller.. (eller måste jag ha HTC Sync på windows för ett ens ha diskåtkomst nu för tiden)

5. spunken

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Nä, jag har inte HTC sync på datorn, men däremot kanske man behöver ha det för att kunna få kontakt i fastbootmenyn för att kunna köra kommandot.
    så kan ju det vara...
    Du kommer ju inte år minneskortet i fastbootmenyn via windows så där är ju det inget fel, bara att kunna skicka ett kommando till den och sen starta om den och då borde du kunna välja diskenhet och hitta minneskortet i windows

6. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

mja nåt är nog fel iaf. jag har kört med denna setup på min linuxmaskin sen länge, rootat både magics och desire och inte haft några problem.
    Dessutom borde det komma upp i kernelloggen på burken om en ny enhets sätts i, om den så är oigenkännlig, men det är stendött
    Nej jag kommer inte åt minneskortet via fastboot, men jag måste ju kunna få kontakt med telefonen för att kunna "utföra kommandot"..
    flashade precis tillbaka radio-versionen som kom med telefonen, men samma sak fortfarande.. hmm

7. spunken

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

ja.. då är jag ledsen, där slutar mina lösningar......
    som du skriver, du borde ju iaf se telefonen i fastbootläge i kernelloggen, även om drivrutinerna är felaktiga..
    kan det vara så jävligt att usbporten på telefonen är blåst?

8. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Hatt samme fel, men brukte då SDK ADB Fastbot och alt ok efter det.

9. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vad exakt menar du här? det är ju SDK'ns filer jag kör med, även om jag har för mig att linuxbinärerna laddades hem från en separat sida

10. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

det lugnt, uppskattar dina försök iaf :-) telefonjäveln fungerar ju trots allt annars, och jag kan flasha med fakeflash och skicka över filer via bluetooth/ssh/ftp om det skulle vara så.. Vet inte om man ska orka unroota och skicka in den för denna skull riktigt.

Faktum är telefonen damp i golvet för två dagar sedan, varpå jag inte kunde ladda den alls, testade då med en ny microusb kabel och då gick det igen, så jag tog för givet att det var sladden som var pajj efter fallet, men det hade kanske inverkan på usbporten också då.. då kanske det inte är någon brick, utan snarare en fysisk skada

11. Nickee

Nickee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Kan inte så mycke om dette, men med Android SDK gick då in i ADB menyn och skrev fastboot oem enableqxdm 0

12. dabman

dabman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du har nog svarat själv varför det inte fungerar.

13. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu fungerar det.. men jag kan inte ta till uteslutningsmetoden riktigt;

1. Telefon går i backen, går ej att ladda med original-kabel.
    2. Jag provar med brorsans microusb-laddare för hans Galaxy.(ej usb-kontakt) Min telefon laddas.
    3. Jag kommer därför fram till att det är min sladd som är pajj och köper en ny HTC-laddare på OnOff.
    Denna laddar, både i bil, dator och vägguttag. MEN erhåller ingen dataanslutning.

4. Jag provar (nyss) att låna kollegans microusb-kabel (han har också desire, har samma originalkabel som jag hade vid punkt 1.)
    Nu fungerar både laddning och data?

Vad är slutsatsen här? att min första kabel gick sönder och att jag sedan köpte en ny som hade dåliga kontaktpinnar?

Det får väl bli trashdiving när jag kommer hem och gräva fram den slängda kabeln och prova den i kollegans desire. Fungerar det för honom är jag helt borta.

EDIT: Skulle det kunna vara så att HTC säljer laddare som helt enkelt inte stöder data-läge, utan endast laddar??

STORT JÄVLA EDIT 2:
    Grattis jag har köpt en usb-kabel som endast har för avsikt att strömförsörja telefonen, inte ge dataåtkomst :-p Provade min inköpta sladd i kollegans Desire och den fungerade inte där heller..

Så Beware, om ni köper ny kabel till er Desire, verifiera att den har data-kontaktorer också!

14. Stonesorrow

Stonesorrow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hahaha ursäkta att jag skrattar men lite roligt är det. Tekniken-Människa 1-0
    Skönt att det funkar för dig nu i alla fall, och nu har åtminstone jag lärt mig något.:)

15. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

jag bjuder på det denna gång :-p

16. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Hm..nu lärde jag mig nått nytt. Visste inte att micro usb kablar finns i olika varianter: strömförsörjning/data. :eek:
    Frågan är, hur vet man om micro usb kablen har både ström/data kontakter?

17. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är väl enkelt egentligen, läs på förpackningen och ta det inte för givet som jag gjorde :-p om man kan skyffla data så lär det stå på förpackningen.
    Står det inget så verifiera med personal/support.

Ska gå till OnOff sen och jucka någons ben tills jag får en riktig kabel, men jag vettifan. Förpackningen är bruten (brutalt bruten tillochmed) och jag har använt den osv.. rent tekniskt är det väl inget fel på den och jag frågade inte uttryckligen efter en "data-kabel" snarare usb-kabel/laddar..
    skiten kostade ju 290:- också.. P.o.S. Kan uppdatera tråden med dess produktnummer eller nåt sen när jag slutar jobbet

18. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Jösses, 290:- för en micro usb kabel. :eek:
    Köpte mina hos USB grossisten 2m/5m 19:-/st + 29:- i frakt och verifierade just nu att dom funkar med HTC Sync/diskenhet utan problem. Dom kommer i bulk förpackning och står inget om det stödjer ström/data.
    http://www.usbgrossisten.se/se/artgrp.php?id=12788&grp=540420

19. ivarson

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

yeye, men det här var HTC original.
    Och det var en 230v adapter och en cigg-adapter till bilen..
    plus att jag inte orkade vänta x antal dagar på att hämta en laddare på posten

20. spunken

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det var något nytt för mig med.. trodde det var USB standard med strömförsörjning?!
    men men!

Bra att du kunde finna "felet" och att det funkar (ibland iaf) :cool: