Partitionera SD kort.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fezze, 26 jun 2010.

1. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Tjena, skulle testa a2sd idag, partitionerade då mitt SD kort med 32mb swap,1024b ext2 del och resten fat32, nu när jag vill formatera SD kortet till dess ursprungliga minne (7,4fn eller något sådant) så blir det bara 6.6 på grund av den där 1gb ext partitionen, hur gör h jag för att ta bort den så hela kortet blir fat32? Använder w7 för övrigt,

//Fezze

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag vet tyvärr inte hur det fungerar i Windows 7, då jag sällan använder det själv. Överlag så har windows väldigt dålig kompabilitet med alternativa filsystem. (i det här fallet ext2). Lär dock finnas en del diskhanterare som klarar av detta.

Om du har en linuxburk i närheten så känner jag mig mer hemma, och kan hjälpa dig, då det är lätt fixat med t.ex fdisk eller Gparted.

Finns det inget alternativ i din recovery att partitionera om kortet? (Direkt i telefonen med andra ord.)

3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Om du har SDK kan du fixa det via adb. I länken nedan finns en beskrivning för hur man tar bort och skapar nya partioner. Guiden är för att skapa flera partioner men om du vill bara ha en partion kvar så är det bara att modifiera step 5 och bara skapa en partion som fyller hela minneskortet. Avsluta med första halvan av step 7 "command: quit (exit parted and return to # prompt)"

http://androidandme.com/2009/08/news/how-to-manually-partition-your-sd-card-for-android-apps2sd/

Last edited: 26 jun 2010
  4. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Info:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Jailbreak
    Hmm, jag har ingen Linux burk ätt använda då jag inte använder datorn till annat än surf, film och kommunicera, förutom när jag flashar in nya romar :) och SDK kan jag ingenting om, så där sket det sig också :/

//Fezze using tapatalk

5. kabooz

kabooz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy 20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy 20+
    Enklast är nog om du använder Diskhanteraren i Windows. Du hittar den om du högerklickar på "Dator" på skrivbordet, start-menyn eller i utforskaren och väljer hantera. När du väl är i diskhanteraren kommer du se din ext-partition som okänd eller liknande. Smidigast är nog att ta bort alla partitioner från kortet och skapa en ny som du formaterar som fat32.

6. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Info:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Jailbreak
    det löste problemet, men jag gjorde det i kommando tolken, skrev diskpart, sedan list volume, sedan select volume och den volymen jag skulle använda, sen skrev jag extend. och byggde den ut volymen till dess maximala storlek :)