Partitionera SD-kortet, ext 2/3/4.

Diskussion i 'Hero' startad av axellus, 6 september 2009.

1. axellus

axellus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Som jag förstått det så är det A och O att partitionera SD kortet för att få en så snabb och bra Hero som möjligt.

Ponera att man har ett 8 GB stort SD-kort.
    Hur går man till väga för att så smidigt som möjligt göra detta och vilka storlekar skall man ha på de olika partitionerna?

Vill någon (uppenbarligen lite kunnigare än mig) förklara hur man går till väga steg för steg och vad innebär ext 2/3/4?

Tack på förhand, tror denna informationen kan vara uppskattad här på forumet.

2. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    har en kompis som skapade en ext3 partition på sitt för att lägga in debian linux.

Bara så du vet så kommer du inte kunna se denna partition om du kopplar in telefonen till en windows burk.

De andra sakerna vet jag ej

3. Pinnacle

Pinnacle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    227
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    ext 2/3/4 är olika versioner av filsystemet ext.

Det finns speciella drivrutiner till Windows XP som gör att du kan se en ext-partition även i Windows.

Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ext3

4. Pinnacle

Mottagna gillanden:
    227
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Läste på lite och som jag förstår det har du ingen större nytta av en ext3-partition om du inte har ett ROM som använder sig av en sådan partition, som t.ex. MoDaCos Custom ROM (finns tråd med länk till den sedan tidigare): https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=1836, samt en applikation som heter A2SD (ingår i MoDaCo's rom) som gör att appsen läggs på SD-kortet istället för i telefonens minne.
    Möjligt att jag har fel ang. detta då jag absolut inte är någon expert på området, om så är fallet så får någon kunnig gärna rätta mig.

Här kan du läsa lite om ext3-partitioner: http://android.modaco.com/content/h...m/292066/how-to-create-3-partitions-for-a2sd/

Där hittar du även en länk som beskriver hur du gör en ext3-partition.
    OBSERVERA att MoDaCo's ROM använder ext3 och inte ext4, så hoppa över steg 8 i guiden.

Lycka till, funderar själv på att lägga in MoDaCo's Custom ROM och testa med ext3-partition senare under dagen.

Last edited: 6 september 2009
  5. axellus

axellus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

6. Pinnacle

Mottagna gillanden:
    227
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

Härligt, bra tråd också då jag skulle tro att fler än du och jag undrar hur detta går till.

7. freddykr

freddykr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror ni missat lite av funktionen med A2SD & EXT3 partitionen, det är inte för att det skall bli snabbare utan för att man på SD kortet kan ha en större partition för apps en i internminnet. Det blir knappast snabbare på SD kortet, men för att få maximal hastighet vill man ju då ha ett class-6 kort (tror inte det finns snabbare microSD kort idag).
    I MoDaCo's 2.0 ROM så har jag för mig att man lagt tillbaka swap filen till intenminnet, antagligen för att få bästa prestanda.

Det enklaste sättet jag hittat är att köra sparted scriptet för att partitionera sitt SD kort, sök på xda-developers, jag tror att jag refererat till scriptet ett antal ggr där och även här på detta forum.

Tänk på att köra EXT3 & inte EXT4.

8. Strix

Strix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ghaaaa....
    Skall jag behöva installera om alla program igen efter att man har partitonerat SD kortet?
    Jag som tog en hel timme på mig för att få ordning på allt efter uppdateringen... mehheheh....
    Men vad är alternativet, att internminnet tar slut om man installerar en massa program?!
    Och gäller detta bara MoDaCo's Custom ROM?? Inte om man uppdaterar med "HTC Generic 2.73.405.5" ??

9. aramix

aramix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket roligt här men jag hittar inte Cyanogen’s latest stable release (Does Apps2SD automatically) nånstans för nedladdning? Någon som hittat den?