Partitionerade SD-kort till logical istället för primary

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Mosik, 22 september 2011.

1. Mosik

Mosik Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hej. Jag råkade välja logical istället för primary när jag skulle partitionera mitt sd-kort nu kan varken telefonen eller datorn kommunisera med det. Vad ska jag göra?

2. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det finns olika program med vilka du kan ändra detta i efterskott. Har du bara en partition på kortet kanske det går med Windows inbyggda program. Du får plocka ut kortet och köra det direkt i datorn i vilket fall som helst.

Finns ett antal program med vilka man kan mixtra med det mesta när det gäller en eller flera partitioner, ett jag råkar komma ihåg heter Acronis Disk Director.

3. xziaz

xziaz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Du kan använda mini-tools som är ett bra program, eller som han ovanför mig sa att du kopplar den till datorn och formaterar den. Där väljer du givetvis FAT32, så förmodar jag att den ändrar automatiskt till primary :) Annars är mini-tools skit bra för där kan du sa vad som finns och vad kortet har för information om partition och annat :)

4. Flumme

Flumme Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör med Gparted, ett otroligt bra program! GParted -- Live CD/USB/PXE/HD

Använder du det för att partitionera kommer programmet att automatiskt "align" partitionerna.

Har aldrig försökt få datorn att läsa ett kort med en logical partition på, men jag tror att GParted borde klara av det. Kräver att du har kortet i en kortläsare och inte i telefonen.

Last edited: 2 oktober 2011
  5. honoka

honoka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Diskpart är ett inbyggt verktyg i Windows. Nås enklast med kommandotolken och startas med kommandot "diskpart". Med kommandot "list disk" får du upp en lista på alla enheter kopplade till datorn. Välj den du vill fixa genom att skriva "Select Disk X", där X är det nummer på disken som verktyget visat i listan. När rätt disk är vald skriver du "clean". Då raderas alla partitioner och du kan använda Windows diskhanterare för att formatera om minneskortet