Passande Android-version och flashning

Diskussion i 'Allmänt' startad av figge88, 27 dec 2011.

1. figge88

figge88 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Kan väl börja med att säga att jag är rätt så färska med vad gäller Android och surfplattor, keep that in mind. Dock inte ny vad gäller teknik i övrigt...

Min fråga/fundering är hur man väljer ROM, vi utgår ifrån att jag idag har Android 2.3 på min surfplatta.
    Behöver jag välja en ROM utifrån detta(matchande android version)? Eller kan jag i stort sett välja den som verkar bäst för mig?

Min andra fundering handlar om att flasha plattan, om det är någon som har erfarenhet av det, enkelt eller svårt? skiljer sig mycket från platta till platta?

Sist lite mer om plattan om det är till någon hjälp.
    Det är inget direkt märke på plattan, men kommer från tillverkaren Ananda och kallas av dom "V10".
    Länk till plattan på deras hemsida:
    Ananda V10

Med vänlig hälsning
    Fredrik Hultman

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Stora frågan är varför flasha den alls för? Fungerar den inte som den ska?

3. figge88

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svar nummer 1: Njaa, funger väl "typ" som den ska, förutom dåligt WiFi (låg signalstyrka) och fick då svar från supporten att vi kunde testa att flasha plattan (då 3 andra plattor av samma sort hade bra signalstyrka)

Svar nummer 2: Nyfiken :P

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    För att du ska kunna flasha plattan så måste du ha mjukvara som är anpassad för den, man kan inte bara ta en "rom" från en annan telefon eller platta och anta att det fungerar. Supporten borde ha verktyg för flashningen och tillhandahålla rom den vägen.

Vill du ha en custom rom så får du googla dig fram till någon som har gjort en för din platta.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

1. Du måste välja en ROM som är gjord till din platta, med rätt kernel osv. Så länge du håller dig till korrekt ROM så att säga så får du välja Android-version fritt. Det kan finnas vissa speciella krav för olika ROMs så det är dumt att lova något utan där får du läsa på själv. Ett exempel är vissa ROMs till HTC Desire som kräver att du partionerar systemminnet på ett särskilt sätt.

2. Enkelt svar att det beror på märke men finns många som gör på samma/snarlika sätt.

6. figge88

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jodå, program och mjukvara för flashning har jag fått från supporten, samt instruktioner. Har försökt lite grann men inte riktigt lyckats. Så väntar på svar vad jag kanske gör fel.. Men ställde frågan ändå bara för att få mer information :)...

Kernel har jag sett i plattan, men hit tills det jag hittat på nätet om ROMs är ju en djungel (iaf som nybörjare).
    Vad är isf första stället man bör börja kolla på? Brukar kernel-version alltid/ofta skrivas ut?