Patentkriget. Leder till?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Patlan, 25 aug 2012.

1. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Det där skulle eventuellt kunna visa på viss partiskhet hos domstolen. En brittisk domare har ju också nyligen dömt Apple att annonsera att Samsung *inte* har plagierat Apple.

3. gatsten

gatsten Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    3
    Telefon:
    One Plus 11 5G, Nexus 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    One Plus 11 5G, Nexus 7 Pro
    ROM:
    Original
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 (2nd)
    Ja det var ett bryskt uppvaknande man fick idag. Surt som tusan men det känns inte som en överraskning att ett amerikanskt företag vinner i usa över ett utländskt...

Tyvärr tror jag att det här bara är starten. Nu när apple fått vind i seglen kommer de att fortsätta mot andra företag och detaljer i Android. De kommer aldrig att ge upp/växa upp är jag rädd.

Får verkligen hoppas att andra jurys har integritet och att andra domstolar kan se genom lögnerna för annars kommer vi till slut att få samma monopol som Microsoft hade tidigare.
    Detta är inget som någon vinner på mer än den som står kvar som herre på täppan/diktator.

4. 3kgt

3kgt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    de var ju förväntat då det är usa det handlar om!!!
    dem ska vis sin dominans överallt .. även i telefon världen.. dem enda tillverkarna och det enda tekniska prylen någonsin att skapa så många patent krig .. man har verklige ledsnat ..

en rättegång på en amerikansk rätt..självklart ska dem visa världen ingen jävlas med oss..

undra hur världen skulle varit om varje uppfinning sedan det kom ut skulle ha en patent, som el, lampor m.m ... damn då skulle vi inte haft dessa datorer nu

hoppas världen öppnar ögonen och slutar handla crapple produkter..
    har aldrig gillat ett låst system som crapple .. o förhopnings vis så slutar samsung sälja dem delar så får dem lida lite...
    ja menar ärligt talat alla telefoner är "fyrkantiga" alla menyer liknar varan i Alla op system På något sätt eller någon meny, är det värt och tjafsa om..

Visar också hur apple hotas av Android så pass att dem ska in i rättegångar istället för och satsa på nyare "bättre" prylar... när dem vet att Android och samsung säljer 10 gr mer än dem..och det ökar dag för dag

personligen väljer android (Open System) Varje dag i veckan.. Och Windows till datorn alltid .. Nu skriver jag från en W8 surfplatta och w8 i surfplattor lär bli en hit tro mig, 8 sec starupp och Skitsnbb system och roligaste e att man kan göra ALLT med den inte som Skitpad, men en tidsfråga innan apple attackerar microsoft för sin metro meny och säger att den liknar ios ..lol

amerikaner och deras bullshit att alla ska följa dem och avguda dem..
    e så jävle less på apple o deras patent krig, vilket nyhets app man öppnar så står det om f****cking apple har stämt någon igen....

5. futureon

futureon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 8
  6. anCnoc

anCnoc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Skulle inte förvåna mig att dem kommer gå mot androids funktioner i framtiden, det sägs att Steve Jobs ville göra allt för att stoppa android.
    Att ha en sån vilja att trycka ner "os" begriper jag inte, då har man tankarna åt ett helt annat håll än för konsumenternas bästa.Om nu vissa konsumenter väljer ett annat system borde tyda på att ios inte är anpassat för alla. Då är det väll bättre att dem fokuserar på att ändra detta.
    Vill folket ha fler funktioner så är det bättre att erbjuda det, det är viktig del som jag vill ha.

Denna striden var mot Samsung och deras design på produkterna, och där håller jag med att dem har alltför likvärdig i sin design. nästan kopierat rakt av om man kollar på laddare m.m. Dem har gått förlångt mot apple och skall bli intressant att få Samsung "egna" design i framtid. Dem kan göra det bra utan att behöva efterlikna andra produkter "förmycket", för tittar man på avstånd så tycker jag alla mobiler ser likadana ut. TV-apparater har senaste tiden även dem väldigt lika varandra.
    Tycker domen varit helt rätt. Det hade varit bra i framtiden om gick isär mer i framtiden.

Gillar man apples design så får man väll köpa deras produkter. Tyvärr så blir man låst till deras ios om man nu inte gillar det. Jag gillar apples design men inte deras ios eller deras skärmformat, då har samsung varit bra för mig. Att få ett klipp eller tv som är utformat efter skärm/tv så är det givet att en mobil skall ha det med. Finns fördelar och nackdelar på både ios och android som jag ser det, men jag föredrar hellre android.

Jag är för konsumenternas sida oavsett om dem gillar apple eller android. Detta kan leda till färre stämningar vilket "kan" gynna konsumenter. En viktig del är innehållet i produkten, den går att ändra efter köpet.Skulle nu en stämning mot android för någon funktion eller liknande genomföras och godkännas. Då har enbart ett företag gynnats, det har inte blivit någon förändring för ios:användare mer än att dem får behålla sitt i sin produkt. Men för andra parten så har försämrats helt. För att folket skall få bästa upplevelse så bör båda parter få tillgång denna funktion.

Som jag ser det så är det viktiga att kunden ej blir lidande oavsett produkt!

Last edited: 25 aug 2012
  7. Qledo

Qledo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Mycket anti-USA i det där inlägget. Tänker inte gå i polemik mot just det, även om jag har lust. Lite kul dock att du hatar Apple men verkar tycka om Microsoft. Hur kan du förespråka Open system alltid, men samtidigt alltid Windows till datorn? Låter något motsägelsefullt... :)

Glöm inte att det var USA med deras Anti trust lagstiftning som styckade upp Microsoft och deras totala dominans långt innan EU ens tänkt tanken. Det kan gå precis lika för Apple om de inte passar sig, dock så kanske de klarar sig just tack vare ett annat amerikanskt bolag, Google och deras Android, som kraftigt minskar Apples dominans.

Glöm inte heller att frågan är långt ifrån avgjord, det finns många nivåer att överklaga i vilket Samsung redan gjort klart att de kommer att göra.

9. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
  10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

En fundering: Var det sådana här rättegångar inom mobilvärlden redan innan iPhone eller betalade alla snällt varandra för patenten då?

11. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag tycker en vettigare idé är att avskaffa all immaterialrätt.

12. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Oftast har man betalat eller då mer bytt mellan företagen. Att uppfinna något nytt har gett dig ett tillfälligt övertag, vilket räcker för att tjäna en slant. Dock gör konkurrenterna det samma så då är det bara att byta patent och sen har alla mobiler "senaste" tekniken. Och så börjar man om.

Överlag fungerar hela teknikbranchen såhär. Alla "samarbetar" för att driva tekniken framåt. Ibland kan man få licenspengar, ibland får man "bara" rätten att använda ett patent. Men det vikitigaste är att utveckligen går framåt.

Apple som saknar patent, förutom designpatent, har inte så mycket att egentligen byta med. Så de hade snällt fått betala en rejäl slant. Fast tack vare designpatenten kan de stämma konkurrenterna, vilket bara leder till ökade kostnader och att innovationen och utveckligen hämmas. Vilket är synd...

13. toxic76

toxic76 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Nej jag är inte heller förvånad över att apple vinner i en amerikansk domstol..
    Naturligtvis så kommer detta att leda till negativa konsekvenser för konsumenterna om apple beslutar att fortsätta driva på sitt krig mot android..
    Det fina med android är valmöjligheterna det finns massor av olika telefoner och tillverkare att välja mellan och olika pris klasser.. Och jag uppskattar att man kan anpassa och göra mobilen väldigt personlig.. Om det skulle bli så att apple stod ensam kvar att dom lyckades bli av med android så skulle jag nog hellre skaffa mig en windows phone än en iphone.. Tror inte att apple kommer att ge sig på microsoft ännu dom är för små för att vara något hot mot apple..
    Tänk att bill gates en gång i tiden gick och räddade apple..

14. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Bara för underbart.

"The jury appears to have awarded damages for the Galaxy Tab 10.1 LTE infringing — $219,694 worth — but didn't find that it had actually infringed anything....A similar inconsistency exists for the Intercept, for which they'd awarded Apple over $2 million

"The foreman told a court representative that the jurors had reached a decision without needing the instructions."

"Here’s the thing, ladies and gentlemen of the Apple v. Samsung jury: It would take me more than three days to understand all the terms in the verdict! Much less come to a legally binding decision on all of these separate issues. Did you guys just flip a coin?

If it would take a lawyer three days to make sure he understood the terms in the form, how did the jury not need the time to do the same? There were 700 questions, remember, and one thing is plain, that the jury didn't take the time to avoid inconsistencies, one of which resulted in the jury casually throwing numbers around, like $2 million dollars for a nonfringement."

http://www.groklaw.net/article.php?story=2012082510525390

Last edited: 26 aug 2012
    yallsostupid gillar detta.
  15. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag skulle snarare, efter att ha läst en väldigt intressant artikel på XDA, säga att detta var en fördel för Samsung, trots miljardboten. Varför? Jo, tänk er:

Om det nu är förklarat för världen att Samsungs enheter är lika Apples produkter, varför ska då folk betala dyra pengar för en iPhone/iPad, när de istället kan få en, enligt världen, identiskt lik produkt för tusenlappar mindre än vad iProdukten kostar?

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det stora problemet är ju TouchWiz precis som artikeln slår fast.

Det är i sin tur ett stort problem för Android eftersom Samsung (samt HTC-Sense) inte ser Androids standardgränssnitt som något trovärdigt för de stora massorna av användare.

Det blir intressant att se hur Google agerar men de har haft fullt upp med Oracles jurister.

Apple samt Google kan nog skapa "Status Quo" för båda är nog inte intresserade av att WP-Microsoft kommer in på spelplan.

Samsung måste med stor sannolikhet sedan offra ett antal funktioner i TouchWiz.

17. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

18. Fet

Fet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Bara för att Apple har löst t.ex. zoom på ett vis behöver inte betyda att det är den bästa lösning, och framförallt inte den enda lösningen.

Precis som Microsoft och Nokia blev Samsung erbjuden att licensiera dessa patent, men i stället för att betala eller korslicensiera som de andra, sket Samsung i det och bara körde på.

Jag tycker att det är gott åt Samsung, jag kan inte på något vis förstå hur kloning kan bidra till innovation och öka utvecklingen.
    Nu när Samsung tvingas anstränga sig att ta fram egna lösning kommer vi få se på innovation!

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag hatar att patent i USA inte längre betyder det som det egentligen skall betyda.

Fittsystem rent ut sagt. Kan inte avsky något mer än jag avskyr hur det utnyttjas. Inte bara i den här historien utan dagligen mot alla dess olika företag. Antingen är det stora trollföretag som Apple eller rena patenttroll som köper upp patent för att sedan gå efter mindre företag och tjäna pengar på stämningar.

Sen sitter det folk och försvarar detta öppet och med sitt eget fulla namn. Man kan inte ha alla indianer i kanoten om man inte genomskådar vad som händer...

Hela skiten är rutten.

20. Kindis

Kindis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag är otroligt tudelad kring detta. Jag tycket att patent är bra då det är till att skydda den som faktiskt kommit på ideen, men man kanske inte skulle kunna patentera allt.
    I detta fall tycket jag att Samsung har gjort sig skydliga till en hel del patentbrott och borde så betala för det. Men å andra sidan så kanske man inte ska kunna ta patent på fyrkantia ikoner!!

Frågan var ju vad händer nu? Jag läste en mycket intressant artikel (som jag inte hittar länken till nu) där en journalist i USA noterar att "vanligt folk" uppfattar domen som att Samsung = Apple. Skillnaden är att Samsung är mycket billigare. Att byta in sin iPad emot något från Samsung verkar nu vara en grej. Så i detta fall kanske det blir så att "Den som gapar efter mycket........"

Vi får se. Men min slutsats är i alla fall att de som förlorar på detta är ju vi användare :-(

yallsostupid gillar detta.