Fråga: Påverkar root säkerheten?

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av Zinken, 29 dec 2012.

1. Zinken

Zinken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Påverkas säkerheten av att roota telefonen? Tänker främst på appar som mobilt bankID, swish etc.

Har alltid rootat mina telefoner för att kunna lägga in customs roms, använda ad-blocker, rensa bloatware m.m.
    Är på gång att köpa en Nexus 4 nu och tänkte då "slippa" roota bl.a. för att det blir allt vanligare med betallösningar för mobilen och jag tänkte att det är säkrare med orootad telefon då.

Vet att payair t.ex. har skrivit i sin beskrivning att det inte är tillåtet att använda med root men det behöver inte betyda så mycket.

2. aeqvist

aeqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    S9+
    Det borde absolut inte påverka säkerheten. Root gör ju bara att man får "root-access" dvs att du har full kontroll över mobilen.

Men vet du inte vad du pysslar med kan det givetvis bli mer osäkert eftersom du bestämmer själv vilken skit du vill lägga in.

Så, ja och nej :)

3. Irlut

Irlut Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Ja, det påverkar säkerheten. Android är i grund och botten ett linux-system, så beskrivningen från den här Ubuntu-relaterade tråden är applicerbar.

Kort sagt är det i allmänhet en bra idé att inte exekvera saker med högre behörighetsnivå än det behöver. Nu vet jag inte exakt hur Android-appar gör i vanliga fall (CM7 på min gamla telefon frågade t.ex. om det var ok att ge appen root-rättigheter) men det finns om inte annat en risk för "slarvproblem" och potential för att ett säkerhetsproblem blir mycket större än det behövde vara.