För ett antal år sedan så hade jag ett Paypal-konto, som jag sällan använde. Jag vill minnas att de skickade ut något jobbigt mail med jämna mellanrum, som inte gick att stoppa, typ om integritetspolicy eller något. Det fick mig att radera kontot helt och hållet faktiskt, eftersom jag så sällan använde det. (Idag skulle jag antagligen skapat ett filter för det mailutskicket i Gmail typ, eller bara skitit i det mailet, men det störde mig på den tiden minns jag).
Nu funderar jag på att skaffa Paypal igen. Jag har sällan något egentligt behov av Paypal, men jag har kommit på att Paypal kanske är bra att ha "i beredskap", att ha ett konto färdigt och liggande, den gången man är på utlandssemester och behöver göra en betalning, eller den gången man ska beställa något från utlandet som bara godtar Paypal.
De enda gångerna jag behövt betala med Paypal senaste åren, så har det funnits ett val "betala med paypal utan att logga in", där man kan ange sitt kortnummer och betala utan paypal-konto. Så jag är just nu lite tveksam, om jag ska skapa ett konto nu i "förebyggande syfte", eller om jag helt enkelt bara ska avvakta tills den dagen kommer då jag behöver ett konto, och skapa ett då i så fall.
Hittills har vänner/bekanta oftast fått betala för airbnb och liknande tjänster, jag har därför dålig koll på hur ofta Paypal faktiskt är ett krav, dvs enda betalningsmetoden. Kanske att Paypal har blivit överskattat.
Så, mina frågor är väl egentligen:
Använder ni Paypal, i så fall i vilka situationer använder ni det? Använder ni det för några andra grejer än Airbnb, Ebay och liknande?
Har det någon gång funnits ett tillfälle där ni känt er lyckligt lottade, "tur att jag hade Paypal, det var ju faktiskt enda sättet att betala för den här upplevelsen/aktiviteten/varan/boendet" eller liknande?
Skickas det fortfarande ut något standardmail varje månad från paypal, som inte går att avsäga sig?
Är Paypal lika användbart nuförtiden som det ansågs tidigare? Eller brukar det alltid finnas alternativa betalningsmetoder?
Click to expand...