Diskussion: Paypal

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av chraist, 9 okt 1980.

1. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Officiella tråden gällande tjänsten Paypal.

bernard gillar detta.
  2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

För ett antal år sedan så hade jag ett Paypal-konto, som jag sällan använde. Jag vill minnas att de skickade ut något jobbigt mail med jämna mellanrum, som inte gick att stoppa, typ om integritetspolicy eller något. Det fick mig att radera kontot helt och hållet faktiskt, eftersom jag så sällan använde det. (Idag skulle jag antagligen skapat ett filter för det mailutskicket i Gmail typ, eller bara skitit i det mailet, men det störde mig på den tiden minns jag).

Nu funderar jag på att skaffa Paypal igen. Jag har sällan något egentligt behov av Paypal, men jag har kommit på att Paypal kanske är bra att ha "i beredskap", att ha ett konto färdigt och liggande, den gången man är på utlandssemester och behöver göra en betalning, eller den gången man ska beställa något från utlandet som bara godtar Paypal.
    De enda gångerna jag behövt betala med Paypal senaste åren, så har det funnits ett val "betala med paypal utan att logga in", där man kan ange sitt kortnummer och betala utan paypal-konto. Så jag är just nu lite tveksam, om jag ska skapa ett konto nu i "förebyggande syfte", eller om jag helt enkelt bara ska avvakta tills den dagen kommer då jag behöver ett konto, och skapa ett då i så fall.
    Hittills har vänner/bekanta oftast fått betala för airbnb och liknande tjänster, jag har därför dålig koll på hur ofta Paypal faktiskt är ett krav, dvs enda betalningsmetoden. Kanske att Paypal har blivit överskattat.

Så, mina frågor är väl egentligen:
    Använder ni Paypal, i så fall i vilka situationer använder ni det? Använder ni det för några andra grejer än Airbnb, Ebay och liknande?
    Har det någon gång funnits ett tillfälle där ni känt er lyckligt lottade, "tur att jag hade Paypal, det var ju faktiskt enda sättet att betala för den här upplevelsen/aktiviteten/varan/boendet" eller liknande?
    Skickas det fortfarande ut något standardmail varje månad från paypal, som inte går att avsäga sig?
    Är Paypal lika användbart nuförtiden som det ansågs tidigare? Eller brukar det alltid finnas alternativa betalningsmetoder?

chraist gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Använder alltid PayPal när jag betalar på eBay/AliExpress. Och ja, en gång kom inte paketet, även fast PostNords spårning sa att de hade levererats. Fick använda mig av PayPals köpskydd. Det paketet har tills idag fortfarande inte kommit till min brevlåda, ca 3 år senare

Jörgen Ö och Kristy gillar detta.
  4. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    811

MINA ENHETER

I vissa internetbutiker kan man inte betala med Amex men med Paypal, då använder jag Paypal för att kunna använda mitt Amex-kort. Tidigare använde jag även Paypal vid köp hos Tradera, men nu har de lagt på en avgift för betalning med Paypal där så då kör jag direkt med mitt Visa istället.

5. Ender

Ender Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

PayPal erbjuder smidighet genom att du inte behöver dela dina kortuppgifter. Många tjänster använder dom som betalmedel vilket är smidigt, speciellt om du handlar ofta på nätet mm.
    Jag använder det i princip varje gång det finns som alternativ oavsett vad det gäller (Uber, Foodora, internet köp osv.)
    Dessutom är tjänsten gratis och det tillkommer inga avgifter...MEN..

När du handlar i en annan valuta än kortet du lagt till kommer PayPal vara förinställd till att använda deras egna växlingskurs som är usel jämfört med VISA/Mastercard. Så när du ska välja vilket kort du betalar med i "checkout"-rutan finns ett alternativ att använda kortets växlingskurs istället, välj alltid den.

Här är ett exempel:

EDIT: Ditt bankkort kommer fortfarande ta en växlingsavgift för att du köper något med EUR/USD om kortet är i SEK men då används iallafall bankens växlingskurs istället för PayPal.
    Vill du även slippa bankens växlingsavgift kan du kika på några utav "fintech"-korten som t ex Revolut som jag använder för alla mina utlandsköp.

Last edited: 23 aug 2023
    Kristy, milky81, bernard och 3 andra gillar detta.
  6. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Jag har använt PayPal och fått tillbaka pengar när det har strulat sig på AliExpress. Så köpskyddet gör det värt att ha tjänsten.

DioDox, Jörgen Ö, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Tack för era svar.

Jag tänker på resor, hur ofta använder ni Paypal där? Typ bokning av boenden, och kanske andra grejer.
    Jag har fått en bild av att Paypal är typ enda betalningsmöjligheten som finns, om man använder Airbnb. Är det så?

Har det nån gång hänt att ni varit i ett sammanhang där Paypal var enda sättet ni kunde betala på? Där inga andra passande betalningsmetoder fanns för er.

8. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Aldrig funderat på det då jag använder Paypal där Paypal finns som betalningsmöjlighet.
    Finns ingen anledning till att inte ha det.

9. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Nej, airbnb tar de flesta plastkort som alla andra. Se Accepterade betalningsmetoder - Airbnbs Hjälpcenter

Jag har inget minne av att jag någonsin stött på att man måste betala med paypal. Ibland är det paypal som sköter betalningen på samma sätt som klarna eller så, men då har det alltid gått att betala med vanligt plastkort.

Kristy gillar detta.
  10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Möjligen vill man undvika att ha någon större summa på kontot. Det finns väl rätt många historier om låsta konton, om de är korrekt låsta eller inte är kanske mer oklart.

Kristy gillar detta.
  11. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Har inga pengar på kontot, kopplat kreditkort bara.

12. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Har inte heller några pengar hos PayPal. Använder mitt debit kort där

Jörgen Ö gillar detta.
  13. Feisson

Feisson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    886
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Jag kan inte leva utan Paypal. Jag gör som alla andra har inte några pengar där. Använder mitt visa kort.
    Det är så mycket tryggare att betala med Paypal. Paypal gör före Klarna. Alltid när det har strulat så får jag hjälp och pengar tillbaka från Paypal. Extra tryggt om han handlar från Kina butiker som tex Wish mm.

Jörgen Ö gillar detta.
  14. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Använder ni Paypal, i så fall i vilka situationer använder ni det?
    Enbart för EBAY! Fast nu har ju Paypal sålt Ebay så nu är det väl tveksamt hur det blir med mitt användande av Paypal.

Använder ni det för några andra grejer än Airbnb, Ebay och liknande?

Nej

Har det någon gång funnits ett tillfälle där ni känt er lyckligt lottade, "tur att jag hade Paypal, det var ju faktiskt enda sättet att betala för den här upplevelsen/aktiviteten/varan/boendet" eller liknande?

Enbart när försändelser dvs varor försvunnit som jag beställt så har jag fått full återbetalning inkl betald frakt via Paypal.

Skickas det fortfarande ut något standardmail varje månad från paypal, som inte går att avsäga sig?

Vet ej, i så fall hamnar det i trash can.

Är Paypal lika användbart nuförtiden som det ansågs tidigare? Eller brukar det alltid finnas alternativa betalningsmetoder?

Har enbart använt det via Ebay men kommer troligen gå över till MC för gott. Misstänker dock att MC inte är lika lätta att ha att göra med som Paypal.

15. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har haft PayPal i 15-20 år och aldrig upplevt det problematiskt ur skräp-epost-synpunkt. Minns inte ens när jag fått epost från dem annat än i samband med transaktioner (en handfull eller två per år brukar det bli - färre nu än förr) eller vid nya användarvillkor (varje år? Mer sällan? Har inte tänkt på det vilket tyder på att det är sällan då jag är mer eller mindre allegisk mot "skräp" i inkorgen).
    Har aldig upplevt att PayPal krävts för rese-utgifter.
    Ebay, Ali och enstaka andra företag är det som huvudparten mina (få) transaktioner går till. Enstaka internationella transaktioner mellan mig och andra privatpersoner kan det också bli.
    (Men handlar nästan aldrig på vare sig eBay eller Ali nu för tiden och i alla fall Ali funkar ju bra med kort också.)

katho och jnsson gillar detta.
  16. chraist

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Lyfter tråden och avsätter den som officiell tråd för tjänsten Paypal.

Värt att veta är att Paypal kommer att sälja din köpinformation till andra framöver. Går att opt-out, nämns i länken jag delar.

PayPal Wants To Share Users' Data With Merchants - TechRound

Last edited: 9 okt 2024
    chhans, BrorSnor och milky81 gillar detta.
  17. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 480
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Tackar! Vet inte om jag hittade rätt men under Settings\Data&Privacy\ och sen Manage your cookies så fanns det cookies att stänga av bland annat Marketing. Stängde av alla där.

upload_2024-10-9_13-4-17.png

bernard och chraist gillar detta.
  18. chraist

Mottagna gillanden:
    8 931
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Har själv inte hunnit sätta mig men det låter som du hittat rätt.

bernard och milky81 gillar detta.
  19. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Utifrån det som stod i artikeln du länkade till, så tolkar jag det som att det är dessa två inställningar man behöver stänga av (och som alltså är på per default).
    upload_2024-10-9_14-16-28.png

milky81 och bernard gillar detta.
  20. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 480
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Var hittar du dessa inställningar? Har kollat runt på Paypal men hittar dom inte tyvär...