Pekpenna till Transformern?

Discussion in 'ASUS' started by Swesnow, Dec 15, 2011.

1. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Jag letar efter en pekpenna till transformern att önska mig i julklapp. Har ni några erfarenheter av det här eller rekomendationer så skriv gärna! Jag vill helst ha något från ett respekterat märke så man vet vad man får :)

Tack i förhand!

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag gillar den här själv: Targus Stylus Pen Svart > Övriga tillbehör | Kjell.com

3. CML

CML Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har kjells andra modell (belkin 99kr), ser nästan precis likadan ut, enda skillnaden är clipset, och jag tycker att den än så länge fungerar utmärkt.

4. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Varför inte göra en själv?

Ta en bit elektriskt ledande skumgummi. Ta isär en sån där typisk kulspetspenna. Ta lite tunn ståltråd och vira runt skumgummit och dra sen upp den en bit i fodralet på pennan och sen vira runt pennan. Frisera till skumgummit så att det ser snyggt ut. Klart.

5. Lintberg

Lintberg Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte Jot Pro, fantastiskt bra produkt tycker jag. Värd veckan jag fick vänta på den.

http://adonit.net/

6. jollelund

jollelund Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Flip4
    Telefon 3:
    Samsung S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Platta 2:
    Ipad Air
    Jag köpte en på Gekås idag för 50:- och den fungerar lite sisådär kan jag säga... Det är nog värt att lägga ett par slantar extra. Jag har dock inget att jämföra med.

7. Swesnow

Swesnow Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för tipset, förstår du skillnaden mellan Jot och Jot Pro? Samt har pennan en aningen spetsig spets?

8. Lintberg

MINA ENHETER

Som jag har fattat det så har Jot Pro ett gummigrepp vilket den vanliga saknar. Sen så ska den tydligen ha en magnet i sig, istället för "pen clips".

Du har en liten disk längst fram, men det är en liten "udd" som man pekar med genom att trycka ner den lite.

Ps. Jag är en fantastiskt opedagogisk person och ber om ursäkt för det.

Last edited: Dec 17, 2011
  9. NorthBridge

NorthBridge Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Targus penna från Kjell & co använder jag, tycker att den fungerar alldeles utmärkt. Enda nackdelen är att gummit man skriver med är lite för klumpig om man ska anteckna eller rita. Antar att en penna en spetsigare udd skulle vara att föredra.

10. Lintberg

MINA ENHETER

Köpte en sån jag med först. Men som du säger, den är lite klumpig med den "tjocka" gummi sidan.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

11. jonathanwong

jonathanwong Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte mig en Jot Pro för ett tag sen, riktigt nöjd har även 2 pennor från kjell, fast dem e ju tjockare dock, fungerar också finfint :) men gillar jot pro eftersom spetsen är så liten som en vanlig penna så den är väldigt bekvämm att rita med osv :)

12. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också en såndär Jot-penna, fast inte Pro. Personligen tycker jag att den funkar sådär.

Idén med den är ju att disken (som har ungefär lika stor tryckyta som ett finger) är genomskinlig. Så det är alltså enkelt att se vad som händer under "spetsen". Den delen av idén funkar väldigt bra. Men den har två effekter som jag inte är helt nöjd med:
    1. Man förväntar sig större känslighet. Det blir enkelt att sikta med mitten av disken, men strecket som kommer när man ritar hamnar inte alltid i mitten utan lite varsomhelst innanför diskens tryckyta.
    2. Den tappar touchen ibland. Jag har gissat ibland att det beror på allt fingerfett man har på skärmen, men jag är inte säker. Hur som helst, så blir det inte alltid ett helt streck när man drar den över skärmen, utan vissa bitar längs vägen blir tomma. Som att touchskärmen inte känner av pennan 100 % av tiden.

Hm, det råkade bli så att jag ritade en bild för att beskriva vad jag menar. Vet inte om någon annan känt av problemen...

13. CML

CML Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fungerar den på det viset är den ju inte bättre än en penna från kjell, det verkar ju bli ungefär lika exakt. Tappad touch har jag märkt endast ibland med min penna, om man trycker för löst. Vad använder ni för ritprogram? Jag köpte sketchbook pro under market-rean som var. Tycker det fungerar väldigt bra när man börjar lära sig lite snabbgenvägar och så.

14. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag använder mest sketchprogrammet som finns inuti Evernote (heter det Skitch?). Där funkar pennan (adonit med plasttoppen) sämst. På båda områdena jag tog upp funkar det lite olika (oftast bättre) i andra sketchappar, dock. Med Kjells Targus-penna, som jag också äger, har jag aldrig märkt av nån touch-tapp.

15. Fredrik87

Fredrik87 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Adonit Jot Pro finns i Sverige

Jag köpte min från Svenska CampusStore.se, tog 2 dagar att få min penna. Tycker det är märkligt att de inte finns på fler ställen i Sverige ännu.
    På Adonit Sveriges facebook-sida såg jag att de nu ger 15% rabatt om man anger "back2school".
    adonit.se

Last edited: Aug 15, 2012
  16. Fredrik87

Fredrik87 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Stämmer inte

Om du tex. använder Notes plus eller andra appar finns de ofta inställningar som gör att du kan placera nedslagsmärket ovanför/under/höger/vänster om ditt finger. Då just detta med att se nedslagsmärket vart ett problem när man använder finger eller gummistylusar.

Men när du använder Jot pennorna ser du ju precis var du sätter ner pennan och har du då ställt in pennan att träffa lite över nedslaget så blir de som du beskriver. Testa att ställa in nedslaget exakt där du sätter ner pennan så kommer du få en helt annat upplevelse.

17. ilsk3n

ilsk3n Kid Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Telefon 2: