Fråga: Pennan

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av tosanen, 9 feb 2012.

1. tosanen

tosanen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Någon som har koll på hur pennan i Note fungerar, eller skärmen? Jag menar, pennan fungerar ju inte på en iPhonePadPod. Är skärmen annorlunda än på iPhonePadPods och de flesta av dagens Androider?

2. ekeroos.com

ekeroos.com Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

tosanen gillar detta.
  3. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 758
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Htc flyer har likadan digitizer. Så pennan funkar bara på dom 2 produkterna.

| CriskeloROM v6 + AbyssNote v3.6 Powered Galaxy Note | Tapatalk |

4. enmil

enmil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Notens skärm är capacitiv för fingrarna, men pennan är inte det. Den är induktiv. Pennan drivs av magnetism på något sätt.

Det är därför Noten inte har gorilla glass eftersom skärmen behöver vara flexiblare för att det ska fungera. Samsung har skrivit det och även om Corning påstår en annan sak på sin hemsida så tror jag nog mer på detta. Är ju Samsung som har satt ihop den.

Var har du läst att Flyer och Noten har samma digitizer R3b0rn? Finns en video på youtube som demonstrerar att S-pen inte fungerar på flyer. Olika sorters teknik.
    Säger som ekeroos, mig veterligen är Noten den enda med just denna tekniken.

5. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Någon som vet om det finns någon app som gör så att man kan stänga av den kapacitiva touchen, men samtidigt kunna använda pennan?
    Det skulle vara riktigt bra, för då skulle man kunna låta handen vila på skärmen när man ritar med pennan i S Memo.

6. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det gör den automatiskt när du skriver med pennan, se bara till att du börjar skriva med pennan innan du rör vid skärmen med handen.

7. Mr-F

Mr-F Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Det är Wacome teknik i skärmen & pennan. Noten är den enda modellen i dagsläget med den tekniken.

8. snajk

snajk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Fast det är inte samma teknik som i Wacom-plattor, eller de är i alla fall inte kompatibla. Jag har testat pennan från Noten på min Wacom-platta och tvärtom och det fungerar inte.

9. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Galaxy Note har gorilla glass:
    http://www.corninggorillaglass.com/products-with-gorilla/full-products-list

Och varför skulle skärmen behöva vara "flexiblare" för att man har en penna? Tror du att den är resistiv?

10. babydroid

babydroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    286
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Samsung säger att den inte har det. Så frågan är om de som har satt ihop telefonen (Samsung) eller corning har rätt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

11. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Jag kollade för säkerhets skull på Samsungs sida men kunde inte se att dom varken bekräftade eller dementerade. Var har du sett att dom säger att det inte är gorilla glass?

Men det kan mycket väl stämma att Corner har fel. Har för mig det var så i ett fall med en HTC-mobil också.

12. enmil

enmil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Samsung har inte gått ut med det officiellt. Men det cirkulerar ett par olika mailkonversationer på XDA bland annat där Samsung påstår att Noten inte har gorillaglass eftersom det inte är kompatibelt med hur tekniken fungerar till skärmen. För styvt. Känns troligt med tanke på att det inte bara är en kapacitiv skärm som dom flesta andra telefoner. Men många är övertygade om att det är det. Står ju på Cornings sida också.
    Fast sen har flera klagat över repor på skärmen också.

Du får tro vad du vill om det helt enkelt. :)

13. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

För styvt låter jättekonstigt. Har svårt att se att pennan skulle hindra användningen av gorilla glass, däremot ser jag inte att det skulle vara otänkbart att dom har struntat i gorilla glass ändå eftersom det har hänt tidigare.

Dock går det att repa även gorilla glass :)

14. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Nu har jag testat och pennan fungerar utan att den behöver nudda glaset. X- och Y-koordinaterna får den fram trådlöst (magnetfält?) och själva trycket aktiveras när pennans spets trycks in.

Se mitt videoklipp: http://www.youtube.com/watch?v=-P-rlFL_dBU

Det betyder ju att glaset kan vara hur hårt som helst eftersom dess enda funktion för pennan är att hjälpa till att trycka in spetsen.

15. fossilrony

fossilrony Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Har haft min note nu i en vecka och de 2 första dagarna kändes responsen i pennan superbra.
    Men sen började den bli för känslig.
    Bara jag är ett par mm från så ritar den/gör en bokstav.
    Oftast när jag ska skriva med pennan så innan jag knappt nuddat skärmen så har den gjort dubbelklick på en bokstav.
    Pratade med samsung igår huruvida man kan kalibrera pennan men fick till svar att det är autokalibrering.
    Alltså ska pennan bli bättre ju mer man använder den.
    Han hade aldrig hört talas om problemet innan och trodde det var mjukvarurelaterat.
    Han tyckte att innan jag lämnade in den så skulle jag vänta på att ics kommer i mars i se om problemet är löst, eller om det kommer en liten fix innan ics.
    Vad tror ni om detta.
    Det är väldigt störigt att använda pennan som det är nu och det var inte detta jag hoppades på precis när jag skaffade denna.
    Jag har saknat penna på mobilen de sista åren.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

16. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Jag skulle tro att udden på pennan fastnar. Testa din penna på en annan Note och se om problemet följer med.

17. fossilrony

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ok då får jag gå till en butik o testa pennan.
    Men jag förstår inte hur du menar med att udden fastnar.
    Nåt fel på pennan eller.
    Jag har provat att torka av pennan innan jag ska rita.

18. enmil

enmil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, pennan drivs av magnetfält (induktion). Varför skärmen måste vara "flexibel" vet jag inte men det är ju vad som påstås.

Problemet med att pennan kan rita utan att man nuddar skärmen har det snackats om en del och det verkar vara pennan som är kass. Nästan alla Notes kan återskapa problemet om man håller dom med skärmen neråt och ritar någon mm ifrån skärmen. På vissa Notes fungerar det bara på vissa ställen av skärmen. Varför vet jag inte.

Det man kan göra är att dra av (skruva?) toppen på pennan hälla ut delarna och sätta tillbaka igen i rätt ordning. Finns någon packning där som kan glida åt sidan och göra så att pennan registrerar tryck när där inte är något. Men läs på innan du försöker. Detta har jag läst om på XDA och det fungerade för han som gjorde det. Tar inget ansvar för den som klantar till det.

Eller köp en ny penna.

Last edited: 18 feb 2012
    rekord e2 turbo gillar detta.
  19. fossilrony

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Har testat att fukta pennan med tungan i dra av ,torka pennan på byxorna i då verkar inte problemet finnas.
    Det räcker kanske o dra fingrarna över spetsen innan man ska använda pennan.
    Jag får prova mig fram.
    Men detta stycke har jag skrivit med pennan utan några problem

20. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Det där med att skärmen måste vara flexibel måste vara nån som tänker på gamla resistiva skärmen vilket Noten naturligtvis inte har. Skärmen behöver inte vara flexibel och därmed är den inte flexibel.

Själv trycket registreras av två saker, dels måste pennan befinna sig inom magnetfältet (kanske 1 cm från skärmen) och sen måste udden på pennan tryckas in. När udden fastnar i intryckt läge så räcker det alltså att komma in i magnetfältet för att registrera ett tryck.

Problemet löses alltså genom att laga pennan (om det går?) eller köpa en ny. Samsung borde naturligtvis skicka en ny penna, men tyvärr brukar det inte vara så lätt att få något fixat utan att skicka in allt, även det som uppenbart inte är trasigt.

WebHobbe och fossilrony gillar detta.