Pepparkaks-förhoppningar (2.3-spekulationer)

Diskussion i 'Hero' startad av zaragon, 10 december 2010.

1. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Jag har inte lagt märke till några trådar med spekulationer kring 2.3 till Hero. Så jag startar en här.

Jag sitter bunden med min hjälte till i sommar och börjar känna mig väldigt gammal när mina kurskamrater på LTH lirar AngryBirds på sina Desire och DHD. Så det enda sättet att klå dem i modernitet (även om jag aldrig kommer kunna spela AngryBirds på hjälten) är att skaffa en ROM med Gingerbread (pepparkakan).

Så då funderar man alltså på om och när det kommer ROMs med 2.3 till HTC Hero. Och då pratar jag inte om HTCs egna Sense, för det vet vi alla att det aldrig kommer hända.

(Jag ska förresten säga att jag är ganska okunnig på mod/ROM/app-programmering/meck-fronten, även om jag har vissa erfarenheter på alla områden)

Jag har googlat och läst runt lite och bland annat på nedanstående länk finns en del intressant läsning:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=863981

Det verkar, vad jag förstår, som att det inte finns några rena system-requirements- eller processor-kärna-begränsningar (vad pratar jag om egentligen?!) som omöjliggör 2.3 på våran hjälte. Någon kines (och några andra) har lyckats köra 2.3 på sina hjältar - dock med nästan ingen (kamera, nät, wifi, osv) hårdvara fungerande och väldigt laggigt.

Så det återstår att se om det nånsin kommer att flyta så pass bra att det blir värt att köra 2.3 istället för 2.2.1.

Några i tråden jag länkar till föreslog att man ger upp hoppet om 2.3 på Hero och kör 2.2.1 (men kanske med pepparkaks-tangentbordet ... om det nu är bra - ingen verkar ju ha testat det...) så länge hjälten lever...

Ja, så, där har ni början på spekulationerna. Någon som har något smartare att säga?

Last edited: 10 december 2010
  2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Totalt OT, men du kan förlänga ditt abonemang när det är 3 månader kvar på bindningstiden. I maj kan jag förlänga mitt och då blir det en ny lur för mig. Jag är fortfarande skitnöjd med min Hero men det är ju alltid kul med nytt. :)

3. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

De Froyo rommar som finns körs såvitt jag vet på en äldre linux kernel än vad som Froyo egentligen levereras med. Förhoppningsvis kan devsen på XDA även porta Gingerbread till att köras på denna äldre kernel som är den som våra hjältar klarar.

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Angående Angry Birds så är det klart spelbart med en Hero om man kör rätt rom samt höjer CPUn en aning, 691/352 har jag kört i månader.

Sen kan det behövas en rensning av processer/appar som körs i minnet innan man startar Angry Birds.....

Angående Gingerbread så är det full smedja hos XDA

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=512

Gingerbreads tangentbord flashade jag och ett GUI-tema finns men verkar något buggigt.

Själv ser jag sedan egentligen ingen lur förnärvarande som det skulle vara värt att byta till, Desire HDn är ju vulgärt stor i handen/fickan...:P
    Q1-Q2 nästa år kommer det nog kanonlurar...;)

5. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Yep, jag väntar med spänning :D

6. backspace

backspace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Problemet är väl lite att om man ska kunna förvänta sig uppdateringar av mjukvaran så får man nog välja en Nexus-lur för sett en tid tillbaka så verkar den telefonen vara det det säkraste kortet.
    Eller en iPhone då, Apple verkar ju ha lite mer förstånd när det gäller underhåll av sina telefoner.

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

iphone....:P: innebär ju samma inlåsning som en Windoooze-lur....:mad:

Nej tacka vetja Andorids kanske lite brokiga men roliga värld...:teeth:

8. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Håller med. Nästa telefon blir dock förhoppningsvis en riktigt vass lur i hårdvara men som är tillräckligt öppen för att Google skall mata den med uppdateringar. Inte nån jefvla plastleksak :P

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo nu vet jag inte hur man kan definiera en Hero som en "jefla plastleksak"....däremot så finns det då "noobs" som kanske har problem med en annars förstklassig produkt :innocent:

10. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Nej nej, jag pratade om "Nexus S" :o

Jag älskar min hjälte :D

Last edited: 10 december 2010
  11. dek

dek Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Angry birds kommer ju i en version för lite sämre mobiler? :D

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo angående "instabila" Pepparkaksromar......:teeth:

Elelinux postade sina bidrag hos XDA
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=885460

Verkar ju inte ha blitt någon större succe..... har inte provat.

Feeyo med sin Cronos-rom har nog kommit längre.

http://www.cronosproject.org/forum/viewtopic.php?f=63&t=620

Romen kom upp hos XDA men blev snabbt utkastad igen eftersom Feeyo är bannad....:P

Bootar o startar snällt.... testing !!:teeth:

----------------------------------

Klarspråk !!...... inget för "noobs" som inte orkar läsa igenom trådar samt inlägg hur läget är för en rom !!

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Rapport.... Feeyos rom snurrar på mycket bra och förhoppningsvist så kan någon knäcka kamerautmaningen.

Ingen uppdatering så gårdagens "noobsvarning" gäller fortfarande !!!

Bla finns inga APNer så de måste läggas in manuellt, vidare så knasar rotationen som då måste slås av.

Annars så funkar den prima precis som diskuteras i Feeyos tråd ! :teeth:

Last edited: 29 december 2010
  14. brakim

brakim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Feeyos rom är stabil har inte haft några problem dock tycker jag den är väldigt seg, men det kommer väl ordna upp sig.

Sen en sak som jag saknar mycket är att man inte kan aktivera usblagring antingen får man boota in i recovery och slå på den eller så får man använda es file och slita dom över nätverket.

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... jag tycker inte den är seg (inte heller andra inlägg om detta i Feeyos forum) ..... Linpack ger 3.8 och det är helt OK.

Du kan sedan enkelt använda Dropbox när du inte har någon USB.

16. elelinux

elelinux Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Feeyo mailade mig han undrade hur jag lyckats att få min första version av 2.3 så se frågan själva > I have a question about your 2.3.1 build. How did you get it that smooth?,jag förklarade hur jag gjorde och sa även att han kan låna från min om han ville,min första är riktigt snabb oxå skulle jag vilja påstå själv iaf,har inte provat Feeyo's .

Håller på att knåpa kod för fullt hemma.men kan inte ge något dat. men nästa släpp då skall det mesta fungera iaf :D

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Hallå ele....

Jo bolla vidare med Feeyo för jag tror inte han är så hemsk o_O.... Hero-världen är för liten för sådant här "trams".

"dkelley"har gjort fina inlägg både hos Feeyo samt XDA som är tänkvärda.

;)

18. brakim

brakim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hans flyter ju på men kan inte påstå att den är "snabb" inte om man är van elelinux romar ;)

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Hehe...:D

Jo den var bra !

Ele blir ju "angripen" (av vissa) hos XDA för att inte vara någon "riktig" utvecklare men hans rommar spöar ju ändå allas....:D:D

Spännande fortsättning..... Feeyo + Elelinux spränger nog "hjälten"...:teeth:

20. elelinux

elelinux Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    352

MINA ENHETER

Nu tillhör inte jag dom som bryr mig om allt j*vla tjat om hur j*vlig han kan vara osv,håller med dig plun Hero världen är för liten för sådant trams.Jag personligen har aldrig kommenterat något inlägg med Feeyo och kommer förmodligen inte göra det heller,på ren svenska skiter fullständigt i allt jävla dravel,bättre folk vore glada istället allt är gratis och är man inte nöjd flasha HTC orginal igen då.

Last edited: 29 december 2010
    sibbor gillar detta.