"Permission denied" med adb.exe?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av n0ir, 25 december 2009.

1. n0ir

n0ir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ber på förväg om ursäkt om jag postar i fel forum. Flytta gärna om så skulle vara fallet.

Jag fick en G1:a i julklapp av mina snälla fru och håller nu på att lära mig att konfigurera den.

En sak som jag omedelbart störde mig på var att svenska tecken (å, ä och ö) var krångliga att få upp när man skriver med det fysiska tangentbordet (det finns ju svenska, virtuella, tangentbord tillgängliga via Market).

Har nu hittat denna tråd http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=504710 där det finns instruktioner hur man mappar om de alternativa bokstäverna på hårdvaruknapparna. Detta påminner mycket om hur jag tidigare har modifierat hårdvaruknapparna på min Palm Centro så jag tänkte att det var en bra lösning.

Dock!

Det går bra att starta upp adb.exe via CMD (kör svensk Windows XP) i tools-mappen av SDK. Jag kan också köra "adb shell" och "getprop". Min "hw.keyboards.0.devname" heter också "trout-keypad-v3".

Men när jag kör kommandot "adb pull /system/usr/keychars/trout-keypad-v3.kcm.bin C:/" som ska ladda över filen till min dator (jag antar att "Desktop" inte fungerar som mål i en svensk Windows-version och kör istället med C:) så jag kan modifiera den så får jag bara felmeddelandet "adb: permission denied"?

Jag har en, enligt About phone i telefonen, "Android Dev Phone 1" och har uppdaterat till FW 1.6.

Varför kan jag inte kopiera över filer till datorn?

Också, hur stoppar man "Android Composite ADB Interface"?

Jag kan ju stoppa USB-masslagringsenheten som vanligt (högerklicka i aktivitetsfältet) men om jag försöker stoppa Android Composite ADB Interface så får jag bara felmeddelandet:

"Ett problem uppstod när Android Composite ADB Interface skulle matas ut

Det går inte att stoppa enheten Android Composite ADB Interface eftersom den fortfarande används av ett program."

Vilket kommando stoppar adb.exe, eller tänker jag fel? Har försökt med "stop"och "exit" men det verkar inte vara rätt.

2. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

adb kill-server

tog du rätt rom härifrån :
    http://developer.htc.com/adp.html

om ja ,
    adb shell
    ska visa en # annars kör su och då ska det bli #

Last edited: 25 december 2009
  3. n0ir

n0ir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det verkade också fungera att skriva "adb shell reboot" (då startar ju i.o.f.s. telefonen om).

4. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

starta om telefonen och starta om adb är inte samma

5. n0ir

n0ir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om jag använder "adb kill-server" får jag felmeddelandet "adb: permission denied"?

I:\Android\tools>adb shell
    $ adb kill-server
    adb kill-server
    adb: permission denied

Kör jag "su" så fungerar inte det heller ("adb: not found"):

$ su
    su
    # adb kill-server
    adb kill-server
    adb: not found
    #

6. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

aha
    adb kill-server kör man i windows inte i shell

7. n0ir

n0ir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Aha!

Jag gick ut i "vanliga" CMD igen och då gick det bra att stoppa Android Composite ADB Interface! Tack!

\tools>adb kill-server
    \tools>

Nu ska jag bara försöka förstå varför jag får alla dessa "adb: permission denied"-meddelandena... :S