Permissions / Behörigheter för appar

Diskussion i 'Applikationer' startad av hdroid, 4 april 2011.

1. hdroid

hdroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Är det bara jag som är lite försiktig och blir lite smått rädd när man läser behörigheterna för vissa appar. Vissa behörigheter förstår man ju men andra...

Som nu när jag tänkte installera en flashlight app på min O2X, Tiny Flashlight + LED.
    https://market.android.com/details?id=com.devuni.flashlight

Varför ska den t.ex behöva "LÄSA TELEFONSTATUS OCH IDENTITET"
    Tillåter att appen kommer åt enhetens telefonfunktioner. Appar med den här behörigheten kan identifiera telefonens telefonnummer och serienummer, om ett samtal pågår, numret som samtalet är kopplat till med mera.

Jag vill bara kunna tända och släcka kamerablixten.

2. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Det där är rätt "standard" för att kunna visa reklam. Inte helt insatt i detaljerna, men ett nödvändigt ont. Väljer dock själv att inte installera "onödiga" program med det kravet. Känns bättre så! :)

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men har appen också behörighet till Internet eller att skicka SMS/MMS?

Om appen bara kan läsa den där informationen, men inte skicka den vidare, så är det ju helt harmlöst.

Sen är det väl så att många behörigheter är grupperade. En app behöver kanske kunna läsa av om samtal pågår eller inte. Då får den de andra sakerna på köpet, men det betyder ju inte att den läser av dem.

4. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ang. LÄSA TELEFONSTATUS OCH IDENTITET eller READ_PHONE_STATE.

Jag kan vara ute och cykla nu, men det kan vara så att den behövs för att appen ska kunna "spara" sitt läge, typ pausa ett spel, när det kommer ett samtal...?

Om jag har rätt så skulle det i det här fallet kunna vara att lampan sätts på igen efter avslutat samtal, när appen "startas om".

Edit: Och som sagt tidigare kan det användas för att hämta någon typ av ID för telefon/abonnemang i syfte att identifiera för reklam.

Last edited: 4 april 2011