Permissions på USB-HDD kopplad genom RT-N66U

Diskussion i 'Off Topic' startad av leolulz, 7 september 2013.

1. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Tjohejsan

Har en 1TB usb hdd kopplad till min rotuer ASUS RT-N66U som är uttdelad som en nätdisk och som jag förstått det är en "Samba" disk.

Då till mitt problem. Jag kan själva kopiera filer utan problem från min dator till den, i detta fallet video filer. Men program som jag ställt in att göra det automatiskt åt mig lyckas inte helt 100%, de börjar kopiera filen och den blir lika stor som originalfilen men den går inte att spela upp. Slutar bara spela efter typ 5 sekunder och det går inte heller att börja längre in i filen...

Jag tror att det kan ha något med permissions på den att göra. Men när jag kollar på router kontroll panelen så står R/W i bockat på alla fält där. När jag kollar via windows så är det som att ingen alls egentligen ska kunna skriva men antar att jag inte kan styra det från min dator? Alla datorer jag använder kör windows.

Idéer hur jag löser så att program kan göra det, har även prövat köra programmet med administratörs rättigheter? :D

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Kör samma router men med Merlins firmware, ett första krux att reda ut är vilken Windows-version du kör och hur du ställt in hemnätverket ?

Funkar ua för mig mot nätverksdisken jag har kopplad till routern.

3. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Kör windows 7 på alla maskiner, sen delar jag ut video klippen via plex.

Jag kan utan problem själva kopiera filer med hjälp av utforskaren. Men när programmet kopierar filerna åt mig funkar de inte, filerna blir identiska i storlek på båda sätten.

Hur menar du ställt in hemnätverket? Alla pc's är kopplade via kabel till routern om det är så du menar :P

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

OK, du aktiverar ju fildelning via att du definierar att det är ett hemnätverk första gången som du ansluter en W7 eller W8 burk.

Annars kan du högerklicka på Nätverksikonen och "öppna Nätverks och delningscenter"

Sen nämde jag Merlins firmware men steg 1 är om du kör du senaste officiella firmware ?

http://support.asus.com/download.aspx?slanguage=en&m=RT-N66U+(VER.B1)&os=8

Observera om du har en sprittny router så är det sannolikt INTE en B1 utan en B2.

5. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Allt med fildelning är på i windows.

Hmm uppdaterade den bara för några dagar sedan via kontrollpanelen på routern men ska pröva tanka det du länkade, köpte den för 2 månader sedan kanske

6. leolulz

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Har en B1 router. Har prövat tanka firmware filen från asus hemsida men den säger ifrån hela tiden att det inte går att uppdatera senaste fasta programvaran blabla... :S När jag kollar info står det att jag kör 3.0.0.4.276

EDIT: Lagom skadad man är av android... fick för mig som vanligt att det är en .zip som man ska flasha med :D Packade upp den och är nu på senaste programvaran... får se hur det funkar!

Last edited: 11 september 2013
  7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Det kom även en sprillans ny firmware igår!

ASUS RT-N66U Firmware Version 3.0.0.4.374.720

Jag kör vidare med Merlins ihopkok för jag vill ha OpenVPN-stöd.

8. kopbem37

kopbem37 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har exakt samma problem som du.
    Dock så har jag en 500gb buffalo.
    Den hittar disken med filerna kommer inte dit.
    Kör orginal firmware.