Petition till Google?

Diskussion i 'Applikationer' startad av johfel, 17 maj 2010.

1. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Retar mig oerhört på Googles särbehandling av oss svenskar.

Jag mailar supporten och ställer lite frågor, det kanske inte kan skada om fler gör samma sak, tänker jag? Så de får veta vad deras kunder tycker?

Detta skickade jag:

Hi!
    I want access to priced applications in the market.
    I understand that you do not let people in Sweden buy applications, witch is a really dumb thing to do in my opinion. Why is that? Are we too pale? No good att icehockey? Is our current government too ugly? Do we smell bad?

I have investigated a number of options to work around this "software apartheid", as i want to avoid software piracy:

1. I can install an emulator on my PC, and gain access to priced applications.

2. I can import a foreign sim card from a country that you allow to access priced applications, install it temporarily in my phone and gain access.

3. I can root my phone, void my warranty, install an appl. called "market enabler" and gain access.

Witch of this very silly, very unnecessary methods do you suggest that i should use?

I hope that you understand that every day that passes with you not fixxing this issue, is damaging both Googles and Android trademarks.

Kindly
    Xxxxx Xxxxxxxxxx

2. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Herregud vad håller du på med? Tror du att de inte vill att vi svenskar ska få tillgång till betalapps? Det var väl nå krångel med banker och hur betalningarna ska skattas eller liknande. Oavsett så är det bara idiotiskt att skriva ett sånt där mail.

3. daviden

daviden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Är nog lite mer invecklat än att trycka på "Enable Market for Sweden"-knappen.
    Först och främst är det en hel juridisk process som ligger bakom. Efter det kommer den tekniska biten vad det gäller bandbredd osv. Efter det kommer antagligen biten med hur utvecklarna ska få betalt.

Finns säkert många fler skäl till att vi inte fått Market med applikationer som kostar.

...men visst saknar vi det. Dock är jag helt säker på att det så småningom kommer, precis som det aktiverades i t.ex. UK för litet sedan.

4. exionen

exionen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Håller med, det handlar inte om att vi inte får komma in:D Jag läste på deras blogg att problemet är USA's exportlagar:) Hur programmen ska skattas osv. Exportavgifter. Servern ligger i USA och går under USA exportregler. Och exportreglerna gäller även försäljning av applikationer och spel online.

5. Bamsi

Bamsi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Herregud...hur svårt kan det vara att köpa ett utländskt sim kort från ebay? Är det de 6 dollarsen det kostar som är problemet eller vad?

6. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jag tror iaf att du höjer stämmningen i fikarummet på Google... Vilket brev... vilka formuleringar ;-)

Sent from my Hero using Tapatalk

7. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varför dumt? Hur då invecklat? o_O

Om det är OK att handla med ett tyskt sim kort i telefonen, vad är då egentligen problemet? Google måste väl för böveln kunna sälja sina tjänster till vem som helst så länge det är lagligt i landet. Vi bor ju inte i Nordkorea. (Ännu).

Jag kan utan vidare handla allt utom vapendelar från USA med mitt visakort och få hem det per post. Men inte köpa ett program till min telefon?
    Jag har läst rykten om att man utvecklar "språkstöd"- vilket om det stämmer är en väldigt_dålig_anledning...

Ville man fixxa det så skulle man ha gjort det redan, det är jag rätt övertygad om. Var finns motivationen för en liten marknad som Sveriges? Hur mycket $ gör Google på att fixxa problemet?

Hade förstått det om det var vapen de sålde...

8. JockeLi

JockeLi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om nu apple kan lyckas så borde även Google ta och lyckas... Näe det är något annat än knasiga lagar det hela handlar om..

9. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack! Ironi är kul att skriva... :-D

10. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är mer principen jag retar mig på, det finns ju fler workarounds. Hade jag haft en tysk operatör så hade det varit ok, vilket ju tyder på att det är ett idiotproblem som egentligen inte finns?

11. exionen

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Erm, liten marknad? o.O

Priced applications are currently only available to users in the following countries:
    Australia
    Austria
    Canada
    France
    Germany
    Italy
    Japan
    Netherlands
    New Zealand
    Spain
    Switzerland
    United Kingdom
    United States

Här är senaste listan på vilka länder som har tillgång... T ex. Schweiz, som har mindre folkmängd än sverige är med på listan... så det handlar nog inte om det heller...

12. nofowuw

nofowuw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För det första, är du 12 eller något? Tror ett mail som detta bara ger en anställd hos Google 5 sekunder skratt innan han copy/pastar ett färdig respons och sedan lägger mailet i skräpposten. Dina exempel som "Are we too pale? No good att icehockey? etc etc..." får dig att verka extremt oseriös.

Sen att säga att som särbehandlar oss Svenskar stämmer inte riktigt heller, då det typ är 10 länder i världen(sist jag kollade) som har tillgång till market. Isåfall är det dom som blir särbehandlade och inte vi. som folk tidigare sagt, så är det inte bara att öppna det, utan massa annat som måste fixxas innan. Tror du dom vägrar öppna marketen bara för att jävlas eller och därför förlora massa pengar? Knappast.

Och sen att du säger "Jag kan utan vidare handla allt utom vapendelar från USA med mitt visakort och få hem det per post."...
    Tja, varför inte bara inportera ett simkort då?!

13. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du tror på allt som står i aftonbladet också va? ;-) (Bara skojjar)

Du har rätt i att det är idiotiskt, men jag tror inte att Google bryr sig så mycket, bryr sig förmodligen inte om mitt brev heller, men det var kul att skriva det, och det ska bli skoj om jag mot förmodan får något svar. Dessutom tror jag det påverkar om många klagar.... För det betyder anseende som i sin tur betyder $...

...eller tror du de blir arga och tar bort market helt nu?o_O

14. exionen

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Sen kan vi ju ta upp listan för fria apps:) Den täcker inte hela världen den heller, då kan vi ju börja snacka särbehandling isåfall. Vi ska ju vara glada att vi iaf fått tillgång till fria applikationer sålänge, så vi inte sitter helt lottlösa. Sen vad jag vet så är avtalat mellan google och operatörerna, du får ju skicka till dom med isåfall. Kan ju vara där skon klämmer, att våra operatörer inte kommer fram till någon lösning om hur det ska fungera?

15. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är 12*3.....:ehm:

Ingen mer än jag som är sugen på att flama dem lite....?:innocent:

16. exionen

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Jag gjorde min beskärda del med min operatör tre, som inte ens har standardsvar på paid apps. Samsung har ingen kontroll över det då det är mellan operatör och google. Så bäst vore ifall man kunde få tag i huvudkontoren av operatörerna och se med dom vad som dröjer. Då paid market sköts operatörsvis och inte landsvis. T ex. en operatör i ett land kan ha en viss tillgång medans en annan operatör i samma land har kanske mer eller mindre tillgång till paid apps.

17. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmmm, det där låter bekant och stämmer nog... men varför har isfl google postat en lista med länder som hanterar paid-apps och inte opperatörer?

18. exionen

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Tja, om man läser på deras blogg, så står det där att avtalen är med operatörerna och inte länderna. Och finns paid apps på en operatör i ett land, då finns ju paid apps i det landet, eller hur?

19. nofowuw

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stämmer, men tänk vad illa då... Om man läser att paid apps finns i Sverige(står inget om opperatör). Så skaffar man den senaste telefonen med abonnemang med avbetalning på 2år för totalt typ 5-6tusen. Så har inte den opperatören stöd för det. Eftersom du är på abonnemang är det nu också för sen att göra något åt det.... Det skulle inte vara så kul :S

20. johfel

johfel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men vafan...

Tänk så här då:
    Om jag (av någon outgrundlig anledning) ringer till IKEA i San Diego med min telefon och beställer en soffa, ska min telefonoperatör ha royalties för det då? Kan IKEA i san diego vägra att sälja till mig eftersom operatören vill ha betalt, och man har inte kommit överens om hur mycket?

Är det bara jag som tycker att detta låter otroligt skumt?

Edit: Tänk om jag SURFAR in på IKEA i San Diegos hemsida med telefonen och beställer.... Bättre metafor.

Last edited: 18 maj 2010