Phone House - Ska det verkligen vara så här?

Diskussion i 'Allmänt' startad av drante, 19 maj 2014.

1. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Köpte mig en Sony Xperia Z1 Compact från The Phone House för cirka 1½-2 månader sedan. Efter ett par veckor började telefonen strula, främst problem med att vibrationen la av stundtals efter någon/några minuters användning.

Jag stack till The Phone House för att lämna in den på reparation, skrev ner alla problem som uppstått för mig, bland annat seg/dålig kamera, vibrationsproblemet, dålig WiFi-täckning, slumpmässiga touchrörelser från telefonen (drog ner rullmenyn från ovan en fjärdedel) etc.

Tog en vecka, fick tillbaka telefonen som enbart blivit återställd och som sedan konstaterats fungera bra enligt deras tester. Tog hem telefonen, pillade på den i några minuter för att åter igen kunna konstatera att vibrationsproblemen (och förmodligen resterande problem) fortfarande låg kvar.

Gick tillbaka till The Phone House, sa det till dem som då svarade med att de skulle skicka in den åter igen, och nu sitter jag och väntar ytterligare på att få telefonen fixad. Bad om att få en ny telefon då jag sett andra (här på Swedroid) fått den utbytt efter att ha haft samma problem med vibrationen, men blev hänvisad att själv ringa The Phone House huvudväxel.

Ringde dit idag, fick besked om att de inte kan göra något förrän telefonen vart inne på reparation två gånger. De skulle däremot lägga en notering om att långtidstesta telefonen?!

Alltså, ska det verkligen behöva vara så här? Om de inte lyckades fixa telefonen första gången, varför skulle de kunna göra det den andra gången? Är det någon som har någon erfarenhet av detta företag som "reparerar" telefonerna? Skulle gärna vilja komma i kontakt med dem och se hur de jobbar egentligen.

Pratade även med The Phone House om eventuell kompensation för detta, men fick till svar att kompensation är svårt att få då de utlovar en fabriksgaranti på två år? Det låter ju helt absurt. Med den tankegången kan telefonen ligga hos reparatören i två år utan att jag ska kunna bli kompenserad?

Någon som har något tips om vad jag kan göra? Helst skulle jag ju vilja häva köpet och gå tillbaka till Apple, men det lär ju vara lättare sagt än gjort. Visst måste jag kunna vara berättigad någon sorts kompensation för detta?

2. Eddo

Eddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    De har ju rätt att försöka laga telefonen om det är två eller tre gånger, minns inte exakt. Så enligt lag får de ju göra så. Man kan givetvis fundera på om det är så smart av företaget, att de hade kunnat visa på lite goodwill mot kunden, men det är ju en annan sak.

3. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja precis, det brukar ju vara rätt normalt att det ges 2-3 reparationsförsök, men då tycker jag ju även att det ska vara riktiga reparationsförsök.

Förutom att rengöra hörlursuttaget gjorde de inget annat än att återställa telefonen innan den förklarades som felfri och skickades tillbaka. De vet ju att telefonen redan har återställts, så varför skulle det hjälpa en andra gång. Dessutom borde de ju även vara medvetna om problemen som uppstått.

Istället ska man som ny kund, som betalar flera tusen för en ny telefon, få behöva gå runt med en egen gammal iPhone 3GS som dör efter 30 minuters användning.

Det känns nästan som att kompensation i sådana här fall ska ses som ett krav istället för good will, när man inte blir seriöst bemött av reparationsföretaget.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är liksom så det fungerar.

Lämna in den igen. Efter tre reparationer för samma problem har du fler val.

5. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, tyvärr är det ju så det fungerar. Problemet är att jag inte har tid att vänta på att skicka in den på reparation tre gånger och vara utan telefon i 1-2 månader, då jag behöver en fungerande smartphone.

Förstår bara inte varför det ska fungera på det här viset, känns bara väldigt onödigt att vänta i ett par månader bara för att.

6. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Sånt här är knepigt, när man själv drabbas så är man riktigt irriterad över det, samtidigt säger det sig själv att i slutänden är det vi konsumenter som ändå står för alla kostnader och desto högre kostnader...

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har utstått samma skit en gång. Många år sedan nu.

Finns tyvärr inget man kan göra än att bränna energi på något man inte kan förändra. Irriterande som fan.

Skickat från min Sony Z1 Compact

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Sverige vill ju skydda alla, även återförsäljare och tillverkare. Inte bara köparen :-P.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Dirk Diggler gillar detta.
  9. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Ett tips jag kan ge som jobbar inom branschen, när ni lämnar in en telefon på service så meddela personalen att fabriksåterställning är gjord och att problemen fortfarande kvarstår. Se även till så att de lägger in det i felbeskrivningen så verkstaden inte gör en sådan som TS råkat ut för som tyvärr är väldigt vanligt på vissa serviceverkstäder utan gör en riktig reperation.

10. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    drantedrante; Jag är i samma sits som dig, har en Z1 Compact som varit inne och blivit utbytt 2 ggr men samma problem har påvisats på alla enheter. Butiken vägrar dock att inse detta och vill bara skicka in skiten igen.

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

På 5 reparationer har det hær aldrig gjort ett skvatt. Telefonen kommer tillbaka med enbart uppdatering och återstællning gjord. Trots att det varit med i felbeskrivningen. Vet inte om servicestællena ær dåliga eller om de antar att alla som berættar felbeskrivningen ær idioter.

12. Concha

Concha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Om nu samma problem kvarstår efter deras service och tester, så kanske problemet ligger någon annanstans, tex simkort, minneskort eller dylikt som används med telefonen dagligen men som inte finns med när verkstaden servar och testar. Jag jobbar i branschen och hade vid ett tillfälle en kund som lämnade in sin iPhone för samma fel varje gång, trots att han fick en ny vid varje tillfälle. Det visade sig att hans hörlurar sabbade hörlursuttaget på hans iPhone .
    Bara en tanke.

Skickat från min Xperia Z2 Tablet via Tapatalk ! B-)

13. henkka75

henkka75 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den svenska konsumentköplagen är ett riktigt bra verktyg mot företag som PhoneHouse (handla aldrig där):

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Lagar/Konsumentkoplagen/

https://lagen.nu/1990:932 (se särskilt kommentaren till 26 §)

http://www.arn.se

http://lawline.se/categories/94

...eller på ren svenska. När telefonen varit inne två (2) gånger och får samma fel igen så har du rätt att få pengarna tillbaka. Du behöver INTE gå med på ytterligare försök att "laga" din telefon.

14. Mini Android Mobile

Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

ni vet att man kan sända mobilen till annan verkstad finns några som repar sony i stockholm mobilbyrån var en som rep mobiler vet inte om dom har kvar sony det var ett tag sen behövde service, phonehouse bara strul service verkstaden myckte dålig

15. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Har telegrafen gjort comeback? :)

16. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade till och med återställt den på plats då programvaran på min mac inte ville fungera. Såg även till att allt i felbeskrivningen stod med när vi skickade in den, men ändå gjordes det enbart en återställning och test.

Okej, ja jag misstänker att det kommer bli samma sak för mig. Den här gången har de i alla fall bytt antennen (vad det nu ska hjälpa de övriga problemen) och sen har jag inte fått någon mer uppdatering sedan 22/5.

Oj, fem reparationer? Så länge kommer inte jag orka vänta, haha!

Jag får se till att läsa igenom konsumentlagen så man har lite kött på benen när man kommer dit. Skulle nästan vara skönt om telefonen inte blir reparerad så man kan häva hela skiten och istället köpa en telefon direkt från Tele2.

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

First line of support man träffar på brukar ofta inte har mycket kött på benen och för mig har det ofta skett att de har felaktigt kött på benen. Så det brukar vara ganska lätt.

Och för att förtydliga, det var inte en telefon fem gånger utan flera olika bråk jag haft för olika telefoner. Men det har alltid slutat med att de har fått reparera telefonen 3 gånger.

Edit: Jag har även blivit blåst (Elgiganten) i min rätt att få pengar istället för tillgodokvitto vid en hävning, de svinen.

18. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Åh okej! Ja tråkigt oavsett.

Fick tillbaka min Z1 Compact igår, och självklart är ju inte problemet åtgärdat. Det de gjorde var att byta antennen på den, och märkte nyss att vibrationsproblemet fortfarande gäller. Sker nästan direkt om jag skriver på den i landskapsläge.

Finns det någon möjlighet att kunna häva köpet helt och hållet? Har varit utan telefon totalt i några veckor nu och känner inte för att få en ny telefon när det är så pass dålig support som det varit nu.

19. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Snacka med de och hänvisa till lagen och att hur länge du måste vara utan telefonen för att servicen enbart ska göra fabriksåterställning och uppdatering, något du själv kan göra och det hjälper bevisligen inte. Lagen har jag för mig inte säger hur många gånger de har på sig, det är snarare praxis. Så du kanske har tur.

20. henkka75

henkka75 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ju redan gett dig svaret, i den här tråden. Efter 2 reparationer så behöver du inte gå med på fler reparationsförsök och du kan då häva köpet, dvs du skall få pengarna tillbaka.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1546816#post1546816

Börjar de trilskas så kan du nämna att de är skyldiga att betala för allt du lagt ner pga din defekta telefon, dvs resor till och från butiken, annan telefon under tiden osv.

Ta och läs det jag skrev i mitt förra inlägg, inklusive länkarna, och bli aldrig lurad med "lagning" efter "lagning" igen.