Så, för att förklara hur hela processen ser ut så är det enligt följande:
Enligt konsumentköplagen säger praxis att när samma fel uppenbarar sig en tredje gång(dvs varit på service två gånger och samma fel dyker upp en tredje gång) alternativt när något fel uppenbarar sig en fjärde gång, varit på service tre gånger tidigare för olika fel, har man som konsument rätt att kräva ett hävning av köp.
Största problematiken i det hela ligger i vad som regleras mellan återförsäljare, i detta fall Phone House, och tillverkaren, i detta fall LG. Som kund spelar det ingen roll vad som hänt när telefonen har varit på service och varje gång den är inne räknas som grund till framtida reklamation. Men när återförsäljaren vill reklamera telefonen gentemot tillverkaren så finns det två premisser som stället till det hela.
1. Om telefonen enbart blivit uppdaterad/fabriksåterställd räknas det
inte som ett reperationsförsök.
2. Om telefonen swappas, dvs verkstaden byter mot en ny enhet, så
nollställs alla tidigare reperationsförsök.
Detta innebär två saker, om telefonen varit inne tre gånger för olika fel men uppdatering/fabriksåterställning har skett någon av gångerna så kommer inte tillverkaren godkänna en krediteringen av produkten. Alternativ två är att den varit inne två gånger för samma fel, men andra gången bytte man ut den mot en swap-enhet, då nollställs reparationerna enligt tillverkarens perspektiv och då kommer inte tillverkaren godkänna en reklamation av enheten. Detta i sin tur leder till ett stort problem som i slutändan hamnar hos kläm för kunden. Innan du läser vidare nedan finns det tillfällen då reklamation har blivit godkänd trots att något att ovan har hänt, men ovan är en generell beskrivning av hur det fungerar.
När det, som i ditt fall, uppstått samma fel tre gånger vilket ger grund för en reklamation så kommer den i sin tur, oftast, inte att godkännas av tillverkaren då den inte varit inne på reparation tillräckligt många gånger(enligt tillverkarens mått). Det innebär i sin tur att om återförsäljaren köper tillbaka telefonen så kommer återförsäljaren ha gett dig en ny telefon, alternativt pengarna tillbaka, medans de står där själva med en använd telefon som de inte kommer få utbytt eller kreditering för från tillverkaren. Detta skapar en situation där skon klämmer.
För att ta detta steget vidare också vilket rör upp hela situationen ännu mer, det finns premisser som gör detta ärende ännu konstigare. Har man exempelvis köpt den med abonnemang så blir det en speciell situation. Beroende på vilken operatör man köpt telefonen med kommer telefonen värderas olika då olika operatörer har olika förhöjda avgifter på telefonen, dvs telefonens värde är det du betalar i förhöjd avgift. Har man till exempel köpt telefonen med 3 är det oftast väldigt låga förhöjda = telefonens värde är litet. Exempel är att man köpt telefonen med ett abonnemang som kostar 349:-/mån och sen har man lagt 150:-/mån i förhöjd avgift. Trots att telefonen kanske kostar 5990:- kontant så är telefonen, ur konsumentlagens perspektiv, enbart värd 150*24=3600:-. Sen har man enligt konsumentköplagen rätt att som återförsäljare göra ett så kallat nyttoavdrag på telefonens värde som baseras på en formel enligt följande:
Tiden kunden ägt produkten(minus eventuell tid den varit på service) delat på 36(3 års reklamationsrätt = 36 månader. Så säg att kunden haft telefonen i 12 månader exklusive servicetid, då har återförsäljaren rätt att dra av 33% på produktens värde, i detta fall 1200:-, och således står kunden där med en ersättning på 2400:- att få tillbaka eller handla en ny för, trots att telefonen för ett år sen kontant kostade 5990:- och idag kanske kostar 4990:-. Detta gör att situationen vid en reklamation blir en otrolig stor ekvation där man ska försöka tillfredsställa alla parter samtidigt som ingen blir missnöjd. Värt att påpeka är att i de fall återförsäljaren får en godkänd reklamation av tillverkaren och får en kredit på telefonen så brukar de av goodwill tillgodose kunden hela telefonens värde som var när den köptes, oavsett om den är köpt med abonnemang eller kontant. Men problematiken uppstår när tillverkaren inte godkänner en kreditering till återförsäljaren, och det är i den situationen jag misstänker att du befinner dig i nu. :/
PS. Satan vilken text det blev hahaha :O
Edit: Nu när jag läser igenom detta så ser jag att det kanske lämnar vissa frågor, men hela den här ekvationen är enormt stor och det finns så många olika aspekter av detta som skapar möjliga utfall vilket kan vara positivt alternativt negativt. Ovan är en generell beskrivning av vad som sker, vill du ha mer info om kring specifikt ditt ärende så PMa gärna så kan jag svara mer konkret där

Click to expand...