PhoneHouse - Rep. av telefon, hur många ggr?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Lidback, 15 jan 2016.

1. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Någon som har egen erfarenhet med Phonehouse hur de agerar vid rep. av telefon?
    Är andra gången jag är tvungen att skicka in telefonen pga samma problem (Bootloop, allt stock).
    Hittar ingen info på deras hemsida om villkor för hur många ggr man måste skicka in telefonen när det gäller samma fel, innan man får en utbytesenhet.

De menar på när jag personligen besökte butiken idag att de har 4 försök på sig att rep. telefonen. Det är bullshit vet jag.
    Så efterlyser således personliga erfarenheter med Phonehouse och inlämning av telefon, hur många ggr det behövts lämna in innan de byter ut enheten.

2. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

3ggr. Är serviceverkstad/tillverkare som bedömer utbyte. Får man en ny i kartong kan man få göra ett byte till annan enhet. Det sköts av butiken.

Nu är det dock 6år sen jag arbetade som bc hos Phonehouse och mkt vatten har ju hunnit rinna under broarna. Det kan ju bara blivit bättre villkor. Lycka till!

3. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Tack. 4ggr var svaret från den lokala butiken iaf, när det gäller samma fel.
    Konstiga är att på phonehouse's sida så finns frågor och svar. Klickar man därpå så hamnar man på elgigantens sida (De har väl gått ihop på något vis som jag förstår), och den sidan säger 2ggr.

Man blir lite fundersam när det är olika bud beroende på vart man väljer att läsa sig till infon, jämfört vad man har fått sagt muntligt i butik.

När du skriver 3 ggr, menar du då:
    1. Samma fel uppstår tre gånger och den måste ha varit inlämnad för rep. 3 gånger och när man hämtar ut telefonen igen så måste man alltså skicka in den en gång till (en fjärde gång) där verkstaden gör en bedömning om byte?

2. Att jag två ggr pga samma fel måste lämna in till verkstad för försök till rep. Men den 3e gången den åker iväg till verkstad så bedömer de om ett eventuellt byte?

4. maccis

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Det är ju konsumentköplagen som reglerar det där. Butiken kan inte hitta på egna regler.
    Enligt den har de tre gånger på sig.

Dock brukar det tolkas lite olika. Så har du haft den inne två ggr och får samma fel en tredje gång så kan de kanske påbörja en reklamation direkt.

Förr var det ju så att fel som var "vanliga" var enklare att reklamera.

5. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Jo jag förstår. Den regleringen går ju att tolka på lite olika vis har jag märkt.

Se gärna org. inlägget du citerade mig sist. Lade till en edit med en fråga.
    Edit: Nu i efterhand så ser jag ju att du egentligen svarat på den frågan.

6. maccis

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Som svar på din Edit, i den branschen är allting så himla godtyckligt.

Ena gången gäller det att den ska vara inskickad tre gånger och de har försökt åtgärda felet. En annan gång kanske nåt annat gäller.

Kolla med @chrippe7@chrippe7 eller @Cupkakes tror de jobbar inom Retail om jag fattat rätt.

7. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Ja det skiljer sig väldigt mycket från butik till butik verkar det som.
    Chrippe7 drog jag iväg ett PM tidigare och frågade detta för jag hade för mig att han jobbat/jobbar inom TPH nämligen.

Telefonen lämnades in samma dag som den kom tillbaka från rep. Felet går ju att producera vilket jag även visade i butik vid inlämning. Men verkstaden verkar nog bara rycka på axlarna och "hej vi kör in en återställning med våra verktyg, fipplar med den i 2 minuter och trycker lite här å där. Funkar den då så är den godkänt lagad".

8. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag jobbar inom branschen, kan förklara hur situationen ser ut i sin helhet om cirka 30 minuter. Sitter och äter nu men kan svara om ett litet tag.

9. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Svarar snart :)

10. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Ingen brådska :)

Mer specifikt för min del:
    G4 har ju kända bootloop problem om man googlar om det. Borde inte verkstaden vara medveten om detta problem och således gå till botten med det när telefonen väl kommer in på rep. ärende? Än att istället bara välja att göra en återställning av telefonen och sen skicka tillbaka?

Edit:
    Det känns som om för min del, kommer vara samma status på telefonen när den kommer tillbaka även denna gång. Dvs "Återställt och uppdaterat telefonen. Allt OK". Förstår att man måste gå igenom processen med x antal ggr för att ge möjlighet att avhjälpa felet. Men jag har ingen större förhoppning än att det blir återigen återställning och att allt är OK. Tidskrävande.

Last edited: 15 jan 2016
  11. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Så, för att förklara hur hela processen ser ut så är det enligt följande:

Enligt konsumentköplagen säger praxis att när samma fel uppenbarar sig en tredje gång(dvs varit på service två gånger och samma fel dyker upp en tredje gång) alternativt när något fel uppenbarar sig en fjärde gång, varit på service tre gånger tidigare för olika fel, har man som konsument rätt att kräva ett hävning av köp.

Största problematiken i det hela ligger i vad som regleras mellan återförsäljare, i detta fall Phone House, och tillverkaren, i detta fall LG. Som kund spelar det ingen roll vad som hänt när telefonen har varit på service och varje gång den är inne räknas som grund till framtida reklamation. Men när återförsäljaren vill reklamera telefonen gentemot tillverkaren så finns det två premisser som stället till det hela.
    1. Om telefonen enbart blivit uppdaterad/fabriksåterställd räknas det inte som ett reperationsförsök.
    2. Om telefonen swappas, dvs verkstaden byter mot en ny enhet, så nollställs alla tidigare reperationsförsök.
    Detta innebär två saker, om telefonen varit inne tre gånger för olika fel men uppdatering/fabriksåterställning har skett någon av gångerna så kommer inte tillverkaren godkänna en krediteringen av produkten. Alternativ två är att den varit inne två gånger för samma fel, men andra gången bytte man ut den mot en swap-enhet, då nollställs reparationerna enligt tillverkarens perspektiv och då kommer inte tillverkaren godkänna en reklamation av enheten. Detta i sin tur leder till ett stort problem som i slutändan hamnar hos kläm för kunden. Innan du läser vidare nedan finns det tillfällen då reklamation har blivit godkänd trots att något att ovan har hänt, men ovan är en generell beskrivning av hur det fungerar.

När det, som i ditt fall, uppstått samma fel tre gånger vilket ger grund för en reklamation så kommer den i sin tur, oftast, inte att godkännas av tillverkaren då den inte varit inne på reparation tillräckligt många gånger(enligt tillverkarens mått). Det innebär i sin tur att om återförsäljaren köper tillbaka telefonen så kommer återförsäljaren ha gett dig en ny telefon, alternativt pengarna tillbaka, medans de står där själva med en använd telefon som de inte kommer få utbytt eller kreditering för från tillverkaren. Detta skapar en situation där skon klämmer.

För att ta detta steget vidare också vilket rör upp hela situationen ännu mer, det finns premisser som gör detta ärende ännu konstigare. Har man exempelvis köpt den med abonnemang så blir det en speciell situation. Beroende på vilken operatör man köpt telefonen med kommer telefonen värderas olika då olika operatörer har olika förhöjda avgifter på telefonen, dvs telefonens värde är det du betalar i förhöjd avgift. Har man till exempel köpt telefonen med 3 är det oftast väldigt låga förhöjda = telefonens värde är litet. Exempel är att man köpt telefonen med ett abonnemang som kostar 349:-/mån och sen har man lagt 150:-/mån i förhöjd avgift. Trots att telefonen kanske kostar 5990:- kontant så är telefonen, ur konsumentlagens perspektiv, enbart värd 150*24=3600:-. Sen har man enligt konsumentköplagen rätt att som återförsäljare göra ett så kallat nyttoavdrag på telefonens värde som baseras på en formel enligt följande:
    Tiden kunden ägt produkten(minus eventuell tid den varit på service) delat på 36(3 års reklamationsrätt = 36 månader. Så säg att kunden haft telefonen i 12 månader exklusive servicetid, då har återförsäljaren rätt att dra av 33% på produktens värde, i detta fall 1200:-, och således står kunden där med en ersättning på 2400:- att få tillbaka eller handla en ny för, trots att telefonen för ett år sen kontant kostade 5990:- och idag kanske kostar 4990:-. Detta gör att situationen vid en reklamation blir en otrolig stor ekvation där man ska försöka tillfredsställa alla parter samtidigt som ingen blir missnöjd. Värt att påpeka är att i de fall återförsäljaren får en godkänd reklamation av tillverkaren och får en kredit på telefonen så brukar de av goodwill tillgodose kunden hela telefonens värde som var när den köptes, oavsett om den är köpt med abonnemang eller kontant. Men problematiken uppstår när tillverkaren inte godkänner en kreditering till återförsäljaren, och det är i den situationen jag misstänker att du befinner dig i nu. :/

PS. Satan vilken text det blev hahaha :O

Edit: Nu när jag läser igenom detta så ser jag att det kanske lämnar vissa frågor, men hela den här ekvationen är enormt stor och det finns så många olika aspekter av detta som skapar möjliga utfall vilket kan vara positivt alternativt negativt. Ovan är en generell beskrivning av vad som sker, vill du ha mer info om kring specifikt ditt ärende så PMa gärna så kan jag svara mer konkret där :)

Last edited: 16 jan 2016
  12. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Tack för det informativa inlägget, jag förstår hur du menar.
    Och det är som du säger, jag sitter i en jävligt dålig sits trots att varken jag eller den som köpte telefonen innan mig gjort någon åverkan på telefonen.
    Denna är enligt kvitto köpt på ett abonnemang. Så då sitter jag ännu mer i skiten för mig som ägare av telefonen idag. Dessutom att första rep. tillfälle så gjordes bara en återställning av telefonen sen OK'ade verkstaden telen. Vilket jag även förutspår att de lata jävlarna på verkstaden gör ännu denna gång.

Jag ska nog slå en pling direkt till LG och höra. De har varit trevliga och snälla tidigare mot mig. Är bara verkstadsarbetet som jävlas med mig. Som du säger, att en återställning inte räknas som ett rep. försök.

LG har tidigare uttryckt att de kan hjälpa mig. Men de frågade om jag först iaf kunde vända mig till återförsäljaren.

Sen är det jävligt synd att kund hamnar i kläm. Kunder har ju inget med affärer "bakom dörrarna" att göra med mellan TPH och i detta fall LG. Samtidigt synd att TPH inte sätter någon vidare press mot verkstaden som bara återställer en mjukvara och sen OK'ar den.

13. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    När du skriver "den som köpte telefonen innan mig", menar du att du har köpt den begagnad? Problematiken i det hela är att reklamationsrätten tillfaller enbart den som ursprungligen har köpt telefonen, garantin följer alltid med enheten så när man köper den begagnad har man rätt till garanti men när man köpt den begagnad har man tyvärr ingen reklamationsrätt vilket innebär att du tyvärr inte har några lagar på din sida. Du kan alltid försöka få igenom en reklamation och om tillverkaren godkänner den kanske butiken kan lösa något, men reklamationsrätten tillfaller enbart den ursprunglige köparen vilket gör att du inte har konsumentköplagen på din sida i detta fall.. :(

14. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Stämmer bra det. Person A köpte telefonen med abonnemang.
    Sen kom jag in i bilden och köpte telefonen begagnat av Person A.
    Enligt TPH (KT på telefon samt de i min lokala butik) sa att det inte var nå problem med reklamering om de inte lyckas laga telefonen. Så då har TPH alltså farit med osanning då de besvarade min fråga så som de gjorde?

För övrigt var jag tvungen att visa kvitto på telefonen innan jag fick lämna över den. Helt förståeligt. Men efter att de kollat på kvittot så fick jag inte tillbaka det. Så sitter bara med senaste kvitto från inlämning.

15. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Då förstår jag. Jag håller tummarna för att de lyckas lösa något som gör att allt blir bra till slut! Har de sagt det får de stå för det, men enligt lagen har du ingen rätt att reklamera i denna situation men hoppas som sagt att de i butiken inte har tillräckligt koll eller att de hjälper dig på goodwill hehe :D

16. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Eller så kanske det är jag som blandar ihop garanti med reklamation.

I min tankebana som går just nu så är det ju att antingen få den lagad så att den fungerar. Eller få ut en enhet (samma mobilmodell) som ersättningsenhet då de inte klarar av att laga produkten.
    Innefattar inte det ett garanti-ärende? Är ett känt fel som drabbar många G4-användare om man googlar, samt att telefonen fortfarande innefattar sin garantiperiod (Över 1 ½ års tid kvar, garantin är 2 år på LG G4 enligt både LG samt TPH).
    Både reklamation och garanti kan man enligt länkarna iaf tilläsa sig att de utför nästan samma sak. Inte identiskt, men vissa punkter ställer:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamation - Laga ersätta eller ge pengarna tillbaka.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Garanti - Laga, ersättnigsvara, avdrag på priset, tillbakaköp

Garanti erbjuds av både återförsäljare och tillverkare. Fastän de inte behöver göra det egentligen.

Edit: Är även medveten om 6-månaders regeln, att bevisbördan faller över på mig efter 6 månader från inköpsdatum.

Last edited: 16 jan 2016
  17. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Garanti och reklamationsrätt är två helt olika saker. Ska man gå in i det hela på mikronivå så är upplägget lite annorlunda men i vanlig folkmun så skiljer man på garanti och reklamationsrätt.

Garanti är något som tillverkaren lämnar ut till kund, denna garanti är inte personlig och följer med enheten oavsett om du är första ägaren eller tionde ägaren. Tillverkaren garanterar att telefonen kommer fungera som den ska i två år och är telefonen inte fullt fungerande så reparerar de telefonen alternativt byter ut telefonen hos verkstaden.

Reklamationsrätten är lagstiftat enligt Sveriges Rikes Lag men är något som enbart finns i förhållandet mellan återförsäljaren och köparen(den som köpte produkten från butiken). Reklamationsrätten regleras i sin tur i bland annat Konsumentköplagen där praxis är att man får rätt att exempelvis häva köpet efter flertalet misslyckade reparationer.

Utöver ovan så finns det flera scenarion till som spelar in, men i ditt fall tror jag att du blandar ihop vem som gör vad enligt vilket åtagande(garanti/reklamation).

Det finns två olika slags sätt att få ut en ersättningsenhet, det vanligaste är att telefonen skickas in via garantin och verkstaden bedömer att de inte kan reparera telefonen och gör således ett byte i verkstaden till en ersättningsenhet och då får du ut en ny enhet på garantin. Sedan har du omleverans som regleras i Konsumentköplagen där ursrungsköparen har rätt efter x antal misslyckade reperationsförsök kräva att återförsäljaren ersätter kunden med en ersättningsenhet men då är det butiken som gör utbytet av telefonen och det går inte på garantin utan via reklamationsrätten(som du dock inte har i detta fall). Det är gällande detta jag tror du blandar ihop lite :)

Konsumentköplagen är en hel djungel, men som du kanske märker är jag väldigt insatt i den, och därför är det så kul när kunder kommer in och ska bråka om Konsumentköplagen med mig hehe :D

18. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Ja jag blandar säkerligen ihop allt, det har du rätt i :).
    Klockan är 01.30 och inte får nå sömn i mig än för grannen under har dispyt med sin kille som förstör min nattsömn :P.

Så kort och gott alltså: Så är det med tillverkaren jag ska ta snacket om att få enheten utbytt på garanti?
    Det är alltså inget TPH ställer upp med, om jag fattat dig korrekt?

Förstår att det är en djungel. Har själv gått butikssäljarutbildning men det var 2010 det. Och från den tiden fram till nu så har man tappat den mesta info man lärde sig då jag aldrig tog ett jobb inom detaljhandel.

19. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Haha alltid härligt med trevliga grannar! ;)

Precis, självklart kan TPH försöka hjälpa till med att få enheten utbytt på garantin, men då varje återförsäljare har olika auktoriserade servicepartners så kommer verkstaden göra sin egna bedömning som inte tar hänsyn till externa faktorer. Skickar du in den via LG så kommer telefonen gå direkt till LGs egna serviceverkstad där de hanterar telefonen lite annorlunda. Jag skulle nog i denna situation vända mig till LG, av erfarenhet inom branschen är det alltid bäst att vända sig direkt till tillverkarens egen verkstad för att få hjälp istället för där man köpt den.

20. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Ja visst är det.
    En psykopat med skyddat boende under mig. Vägg i vägg ett par porr-kaniner i 20-års åldern som porrstönar till minst 3-tiden på natten. Livin' the life.

Ahh du svarade på min nästa fråga fastän jag inte hunnit skriva den: Om enheten kommer tillbaka med samma fel, så ska jag inte bemöda mig att låta de skicka in den en gång till? Alltså bättre att vända sig direkt till LG med andra ord.