Phonehouse Service: Verkstad: Väntar svar kostnadsförslag hos verkstaden??

Diskussion i 'Allmänt' startad av jolerius, 4 okt 2012.

  1. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har nyligen lämnat in min telefon hos phonehouse för femte gången med samma fel. Och nu står det såhär i statusen:
    Verkstad: Väntar svar kostnadsförslag hos verkstaden

    Och under arbetsbeskrivning står det:
    Väntar på reklamationsbeslut S******.

    Kan någon förklara för mig vad detta betyder? Kommer jag få reklamera telefonen äntligen eller är det ett kostnadsförslag som jag bör betala?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag tolkar det som att verkstaden komer uppskatta vad det kostar att laga och sen meddelar dig det ja.
     
    ricregad gillar detta.
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 271
    Mottagna gillanden:
    2 174
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hur gammal är telefonen?
    Är det femte gången för samma fel?

    Efter tre försök för samma fel har man rätt att få varan utbytt.
     
  4. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Fel. Efter 2, två försök ska man enligt lag kunna reklamera varan. 3 försök gäller om det är olika fel. Snubben har blivit fetlurad av the fraud house.

    Efter 2 repförsök och sedan godkänd reklamation här man rätt till/att...
    Få omleverans.
    Få utbytesvara.
    Få prisavdrag.
    Få häva köpet.

    Man har även rätt att neka utbyte eller omleverans eller prisavdrag och kräva hävning. Vid hävning ska man ha tillbaka HELA köpesumman som står på kvittot. Tillgodokvitto ska man inte acceptera. Tph har rätt att göra nyttjandeavdrag men köparen har rätt till ränta från köpedagen. Man har även rätt till kompensation för tex resor och dessa ska gå att styrka.
     
  5. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Telefonen är köpt i december förra året och det är femte gånge för samma fel. Telefonen hänger sig liksom och man måste plocka ut batteriet för att kunna starta den igen.

    När jag lämnade in den den fjärde gången så krävde jag reklamation. Men verkstaden kunde inte återskapa felet och gjorde avslag på reklamationen. Så när jag fick tillbaka den så misstänkte jag att felet skulle återkomma. Så jag kontaktade samsung och bad de reklamera den. De i sin tur skyllde på att det var upp till verkstan att reklamera den. Så jag tänkte att jag shiter i det, för felet verkade borta. Men så återkom det en dag och så gick jag in med den igen till butiken. Och nu har jag fått de två texterna ovan.

    Varför skulle jag få ett prisavdrag på ett fel som de helt plötsligt har hittat och tycker är mitt efter 5 gånger? Tycker jag låter väldigt konstigt.

    En annan fråga. Vad är det egentligen som gäller vid reklamation? jag har köpt telefonen med 3 abbonemang hos phone house. Har jag rätt att reklamera abbonemanget också i samma veva eller är det bara telefonen?
     
  6. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 271
    Mottagna gillanden:
    2 174
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jo så är det ju. Har ju diskuterats till leda på valda delar av forumet.


    Det är telefonen du har rätt att reklamera. Tjänsten från 3 har det väl inte varit några fel på?
    Skulle tro att reklamationsbeslutet kommer.
     
  7. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det borde fan finnas en klibbig om konsumenträtt och vad som gäller men jag tror Swedroid är rädda att tappa sponsorer eller nåt. En klibbig med genvägar från alla hårdvaruforum. Jag tror att det skulle behövas och att det skulle vara till enorm hjälp för många som får problem med tex the phone house.
     
    Last edited: 5 okt 2012
  8. henrik_6

    henrik_6 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2009
    Inlägg:
    558
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Inte bara The Phone House som hanterar ärenden så här.
    Även Telia har hanterat service liknande.

    Alla hänvisar till service verkstaden.... Som vid mina problem varit Anovo.

    Nu har tydligen Telia bytt, vet dock inte om TPH har kvar Anovo..
     
  9. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    det är iallafall inte anovos hemsida man kollar info. Den heter emrox network.. Har ingen aning om vilken det är. Men det är väldigt konstigt att de behandlar reklamationer så dåligt. Vad har vi egentligen rätt att kräva. Och på vilka grunder har de rätt att ge avslag på en reklamation?

    Känns bara som de verkligen gör allt för att man inte ska reklamera.

    Annat var det med tre när sambon lämnade in sin telefon där. Efter att ha lämnat in den 3 ggr med fortfarande samma fel så behövde hon bara gå till butiken med telefonen. Lämna in den och vänta i upp till 36 timmar på ett besked. Där var det inget snack om att skicka iväg telefonen eller något sådant. Utan reklamationsbeskedet kom direkt till butiken utan att "verkstaden" ens behövde undersöka telefonen.?!?!?! o_Oo_O
     
  10. Mjodroid

    Mjodroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER



    Anovo finns inte kvar. De har blivit övertagna av regenersis.
     
  11. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu har statusen ändrats till externservice... nån som vet va detta betyder för telefonen? Varför skickar man den på externservice för att den låser sig?

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
  12. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    *bump*
     
  13. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 268
    Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Har du även haft problem med korta frysningar och flickering i vissa appar/spel? I så fall låter det som problemet jag hade med min första GN i december.
     
  14. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nej det kan jag inte minnas att jag haft..

    Men finns det ingen som kan förklara vad externservice innebär.. den har varit på det i över en vecka nu...

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2