PhoneHouse

Diskussion i 'Off Topic' startad av Nedfryst, 3 jun 2013.

  1. Nedfryst

    Nedfryst Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skrev samma tråd på ett annat välbesökt forum men vill gärna nå ut till fler läsare.

    Nu är det så att jag köpte en telefon (note2) i november förra året som började strula i februari.
    Telefonen började att hänga sig ca 4-5 ggr per dag och det gick bara att dra ut batteriet som lösning.
    Det blev värre och värre fram tills 23 mars (hängde sig ungefär efter 1-2 min efter uppstart)då jag lämnade in den för lagning.
    Dom i butik glömde bort att skicka in telefonen i 1 månad tills efter många samtal från mig, undrandes vad som händer med mitt ärende.
    Fick efter ett tag tillbaka telefonen reparerad med arbetsbeskrivning "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK".

    Hämtade ut telefonen i butik och det första som hände var att den hängde sig, suck!
    Gick in i butik och lämnade in den igen för andra gången.
    Denna gången var dom snabba med att skicka ut den och jag följde ärendet på Emrox hemsida.
    Efter 1-2 veckor så stod det att ärendet var klart och jag läste i arbetsbeskrivningen vad dom gjort. "Uppdatering av Mjukvaran. Funktionskontroll OK"
    Då blev jag riktigt irriterad då jag visste att dom inte gjort något utöver dom gjort från förra gången.

    Gick till butik och hämtade ut telefonen men denna gången stannade jag kvar i butiken och satte i sim kort och startade telefonen.
    Visade hon i butik hur telefonen hängde sig efter ca 1-2 min.

    Här kommer nu mitt stora dilemma.
    Hon i butik hänvisade till att hon inte kunde hantera reklamationer eller häv av köp(hon var butikschef), utan måste skicka telefonen till samsung som i sin tur ska godkänna reklamationen.
    Hon sa även att PhoneHouse inte jobbar så som det står på Konsumentverket utan att dom har egna direktiv.
    Nu är det ju så som konsumentköplagen säger: Om felet finns kvar efter två försök att reparera varan har du rätt att tacka nej till fler försök.
    Jag som köpare har ju inget att göra med hur säljaren står sig med tillverkaren. Jag köpte ju telefonen från PhoneHouse, inte Samsung.
    Så nu är telefonen inne en tredje gång för att Samsung ska godkänna reklamationen.

    Det verkar som att PhoneHouse gör allt för att slippa stå för kostnader och lägger över dom på tillverkare/kunder istället.
    När jag ringt till support, varit inne i butik, så har dom inte varit otrevliga men dom har varit rätt så arroganta och icke tillmötesgående.
    Detta är första och sista köpet från dom och jag vill varna andra för att handla från dom.
    Dom ser inte kunden som fokus utan tänker bara på sitt egna skinn.
    När jag sökt på liknande fall så verkar det vara ganska många som har samma problem när det kommer till konsumenträtt mot PhoneHouse.

    Har varit utan telefon nu sen 23 mars och undrar hur lång tid detta ska pågå. Har ju ett dyrt telefon/internet abonnemang som ja inte kan nyttja under denna tiden telefonen är borta.

    Vill gärna höra vad ni tycker om detta både som konsumenter och från er som jobbar som säljare.
    Är mitt problem orimligt eller är jag bara överkänslig.
     
  2. goa200

    goa200 Baby Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag skulle aldrig lämnat butiken med det bemötandet. I värsta fall hade jag vänt mig till en högre instans inom Phonehouse men aldrig att jag gått ur butiken utan att fått mitt köp hävt. Trots allt har man lagen på sin sida.
    Ta kontakt med phonehouse huvudkontor om de har något och kräv att få tala med någon chef.
    Förklara läget och att butikschefen ifråga har betett sig helt oacceptabelt och borde ta detta till arn men helst vill slippa lägga energi på det och få det löst enkelt och snabbt. Du har trots allt slutit ett AVTAL via butiken och inte med samsung.

    Om detta är en chef värd hans plats kommer han vara tillmötesgående. Har fungerat för mig när det blivit strul med underanställda som tror att de kan göra som de vill.
    Har skällt ut både den ena och den andra butikschefen för mkt och alltid fått kompensation.
    Jag tål verkligen inte ett beteende där man struntar i de rättigheter kunden har lr får ett dåligt bemötande.
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 448
    Mottagna gillanden:
    2 199

    MINA ENHETER

    Stå på dig och hänvisa bara till konsumentköpslagen, vilket pack. Försök nå en högre chef och kräv också kompensation.
    Har haft mina fighter med bland annat Siba där det alltid slutat med någon slags kompensation och att de ordnat problemet. Men jag känner igen det där att telefonen måste in för att godkänna reklamationen, mina har alltid blivit godkända så då har jag inte brytt mig så mycket.
    1 mån har jag för mig räknas som en godtyckling tid (eller var det lite mindre?) att vara utan något så vitalt som en mobiltelefon, så kolla upp möjlighet för ersättning för den långa väntan (antar första reparationen tog lååång tid).