Picturds - Simpel bilduppladdningstjänst för android

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av frostig, 26 jul 2012.

1. frostig

frostig Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

jag håller på att småfila lite på ett litet projekt på fritiden som jag kallar för Picturds.

Hur som helst, så är det en bilduppladdningstjänst till Android-enheter som är rätt simpel och kräver ingen registration (hatar personligen sånt). Det går ut på att du startar appen, tar en bild och sedan laddas den direkt upp till webben. När bilden är uppladdad så får du tillbaka en egen korturl som du sedan kan posta i sms, msn, skype, på twitter, facebook eller vart som helst annars. Om du anger en epost så får du också länken skickad till dig, har tyvärr inget alternativ för att stänga av detta än men det är planerat.

Bilder som som har en epost kopplad till sig sparas i tre månder och man kan ta bort dem när man vill. Bilder som inte har någon epost kopplad till sig sparas enbart i 24 timmar och man kan bara ta bort dem så länge man trycker "delete" från samma ip-adress. Man får heller inte någon länk till filen skickad till sig via epost (finns ingen att skicka till).

Jag har nu satt appen i beta och tänkte därför att jag skulle behöva några som faktiskt testade den. Man behöver Android 3.0 eller senare. Jag har testat den på en 7.1" padda men inte så mycket på den större varianten.

Tanken bakom projektet är att om man ser något kul ska det vara enkelt att dela med sig av det, jag vet att Instagram finns men denna tjänst riktar kanske mer in sig på bilder som skickas till en eller ett fåtal personer. Samt att det kan användas för att snabbt överföra bilder mellan mobilen och datorn. Jag gillar heller inte att dela allt jag gör på facebook så den anledningen finns ju också.

Måste tillägga att det som jag personligen har haft mest användning av är just att skicka bild-länken via sms istället för att skicka mms. Det är tusen gånger enklare och man vet att bilden alltid kommer fram som den ska.

Länk till senaste apk:
    http://picturds.com/picturds.apk

Har precis releasat en update som ska förhindra NullPointerException så vi får se om den dyker upp snart. Appen finns självfallet gratis på Google Play.

Om ni tycker om den får ni gärna kommentera och rate:a den imorgon på Google Play samt gärna lämna kritik här.

Last edited: 26 jul 2012
  2. Hassizle

Hassizle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hittade en bugg. När jag startade applikationen tryckte jag på kamera ikonen och kom till kameran. Men kan inte ta mig tillbaka till appen, varken med X:et eller med bakåtknappen.

Annars verkar detta vara en väldigt bra och användbar app, kan vara lite jobbigt att föra över bilderna till datorn med kabel/dropbox och sedan ladda upp de på någon imagehost.
    Definitivt en app jag kommer behålla.

frostig gillar detta.
  3. frostig

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar.

Jo jag vet att den inte är perfekt, men det har mest med att göra med appens design. Kommer göra om den och så att den blir mycket bättre och stabilare så fort jag hinner. :)

En superviktig feature är att man ska kunna ladda upp redan tagna foton.

4. Hassizle

Hassizle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Samt att man slipper knappa in sin email, sen är det en keeper!

5. frostig

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det behöver du inte, det är något frivilligt om man vill att bilderna ska behållas längre + att man kan ta bort dem när man vill. Men om man inte vill spara sin email kan man bara trycka på knappen :)

6. frostig

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingen annan som vågar prova?

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag kan, om så önskas. Ev testa på tablets(N7,Xoom,10.1) och även Gnexus, som jag antar att de flesta har nu. Men just bilduppladdningstjänster är något som jag själv inte använder via telefonen. Under all mina androidår har jag använt tjänsten tre gånger totalt och då har jag använt imgur via hemsidan och javisst, det var inte busenkel. Och jag laddade upp via imgur utan att spara delete-länken så jag har ingen aning när imgur bestämmer sig att ta ner. Antar att jag helt enkelt är fel publik.

Just att kunna radera via samma ip låter helt underbart, frågan är hur det fungerar via 3G. Och skriver man inte in sin ip förstår jag givetvis att man får skylla sig själv. Det hade varit ball att kunna radera via samma telefon men annan ip. Det är bara förslag och som jag redan nämnt är jag nog ingen stor användare av appen.

8. frostig

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vore grymt :)

Nej okej, så du skickar inte bilder till dina vänner? Detta är som sagt inte tänkt att vara en ladda-upp-dela-ut-på-facebook app utan tanken bakom detta är användandet för privat bruk. Typ till enstaka personer. Om man laddar upp en bild så kan man ta bort den utan att skriva in något så länge man har samma ip. Om man inte skriver in en email som är korrekt har man sedan inte längre inte möjlighet att ta bort den eftersom jag har inget sätt att kolla om det är rätt person.

Men om man skriver in sin email, så kan man ju ta bort bilden när som genom att skriva in emailen när man vill ta bort den. Och om det är rätt email skickas ett confirm-mail som man måste klicka på inom 24 timmar eller så. När confirm-länken är besökt så tas bilden bort. Annars tas bilden bort efter 3 månader (24 timmar om man inte har registrerat sin email då jag värnar om integriteten).

9. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag testade precis bilduppladdningsfunktionen i Google+ och där kan man dela en bild smidigt till enstaka personer + att man får alla funktioner i Google+ och då har man fullkoll på vilka bilder man lagt upp och kan hantera dem från vilken enhet som helst. Personen man skickar till behöver inte ha Google+, men måste finns inlagd som en kontakt. Om man redan använder Google+ så känns det inte som appen ger någon extra funktion.

Facebook verkar däremot inte ha någon funktion för dela bilder till enstaka personer utan begränsningen ligger vid grupper/listor, så för de som fortfarande håller sig kvar vid Facebook så fyller appen en funktion.