PiHole - massiv ökning av förfrågningar under 31/1 - relaterat till Tele2's strul?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ajo.lill, 31 jan 2019.

1. ajo.lill

ajo.lill Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    648
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Satt och slösurfade och klickade in på min PiHole bara av nyfikenhet. Såg då detta. (se bifogad)

Majoriteten av förfrågningarna kommer ifrån min Mi Box S (Android TV-box, IP slutar på 105). Merparten av resterande kommer ifrån min stationära (102). Allt är anslutet till min 4G-router som jag kör 4G bredband från Tele2 (400gb) via. PiHole sköter DNS.

Kollar jag i routern har jag använt 222gb data denna månaden, helt on par då jag brukar ligga mellan 200 och 250. Men enligt Mitt Tele2 har jag ca 80gb kvar. Alltså saknas 100gb. Nu återställs det imorgon, så spelar ingen roll egentligen, jag hinner inte göra slut på den datan ändå. Men...

Min fråga är... Vad fadn hände?! Har detta med Tele2's strul att göra tro?

Bifogade filer:

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. Ja, det brukar ju finnas någon typ av rate limiting som förhindrar klienter från att spamma förfrågningar om kontakt inte kan upprättas, men någon tjänst på din mibox verkar ju sakna detta utan har spammat vad som ser ut som 2500 uppslag i minuten (?) fram till 15:00.

Det har säkert med Tele2-strulet att göra och att någon tjänst som pingats/efterfrågats inte gått att slå upp/få kontakt med.

Last edited: 31 jan 2019
  3. ajo.lill

Mottagna gillanden:
    648
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Den verkar ha gått bananas! Jag glömde den dock på med TV'n avstängd, så den kanske ringde hem extra mycket till Kina... Men tusentals gånger i timmen känns rätt mycket oavsett, och eftersom det försvunnit data blir jag lite fundersam. Xiaomi kanske inte har byggt det bästa systemet för detta, så om boxen förlorade kontakten kanske den fick panik och ringde hem... En gång var 1.44 sekunder. Detta kan ju såklart ha ätit en del data, men varför rapporteras då denna på Mitt Tele2, men inte i min router?

Första åtgärd: Kom ihåg att stänga av boxen på kvällarna..

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, det står ju längre ned att den slagit upp "connectivitycheck.gstatic.com" massor med gånger. Det används för att avgöra om nätverket du är ansluten till kräver någon inloggning genom tex en inloggningsportal. Antar att boxen haft anslutningssvårigheter iom Tele2-nätverksstrulet vilket lett till att den desperat försökt ansluta till någon portal i hopp att komma ut på nätverket den vägen.

Lite lustigt att den verkar spamma så hårt o_O Man kan ju tycka att det borde räcka med några enstaka queries då och då, inte flera tusen.

Men ja, jag vet inte riktigt var din data tagit vägen. Det borde ju inte generera så mycket trafik att det handlar om 80GB på långa vägar.

Last edited: 31 jan 2019
  5. ajo.lill

Mottagna gillanden:
    648
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Kommer till samma slutsats, skönt att jag inte är ute och cyklar!

Som sagt, Xiaomi... Billigt av en anledning kanske. ;) Skrev ändå till tele2 och frågade om potten. Ändå deras driftstörning som ställde till det. Dagens lärdom oavsett, stäng av TV-boxen.