Pipo M6

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av napa valley, 10 jun 2013.

  1. napa valley

    napa valley Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den här plattan kommer under juni och verkar ju onekligen intressant. Mitt intryck av att ha läst här är att Pipo är bland de mest pålitliga märkena, kanske inte mest prestanda för pengarna, men bra byggkvalite.

    Skillnaden mot M8 och M9 är väl framförallt skärmen

    Highlights

    9.7 inch Retina capacitive touch screen, 2048*1536
    Quad Core Rockchip RK3188 1.6Ghz Quad Core
    2GB DDR3 RAM,16GB NAND FLASH ROM
    Support WIFI 802.11 b/g/n
    Android 4.1 OS, can be upgraded to Android 4.2 OS
    Camera 2.0MP+5.0MP with flashlight
    Support OTG HDMI Gyroscope Compass

    http://www.geekbuying.com/item/Pipo...en-2048-1536-2GB-16GB-Dual-Camera-315424.html
     
  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Äntligen en Pipo med rk3188 i det format som jag vill ha :-) tack för det tipset!

    Edit: Verkar säljas på pandawill.com nu, står inget om pre-sell eller så. Lite mer info där också. $278, ganska mycket för en Kina -platta, får väl hoppas att den verkligen är bra... lite lågt resultat i Antutu, drygt 14000, RK3188 -plattor brukar väl ligga på drygt 18000..? Kanske inget man ska hänga upp sig på...
     
    Last edited: 12 jun 2013
  3. Hurtman

    Hurtman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle nog tippa på att upplösningen är det som ger lägre poäng men den stora frågan är om hårdvaran orkar med att göra den micro-lagg fri. Cube och Onda plus andra surfplattor med den upplösningen och samma hårdvara (RK3188) verkar inte vara det tyvärr.
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Nja andra plattor med liknande specar, t.ex. Freelander PD800, får 15700 i Antutu... men som sagt, nog inget att hänga upp sig på, kan ju bero på massa saker. Äsch lite micro -lagg ska väl en man tåla, huvudsaken att den är välbyggd och smooth i övrigt :)
     
  5. napa valley

    napa valley Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, håller med om att den är ganska dyr, men det är ju M8 och M9 också om man jämför pris och prestanda. Förhoppningsvis kan man köpa den för 240 i nåt öppningserbjudande snart. Har avvaktat M8 och M9 just pga skärmen faktiskt, så är intresserad av den här.

    Angående det "låga" antutu-värdet så vet jag inte om man ska stirra sig blind på det, tror inte det. Det verkar ju vara vanligt för andra plattor att konsumenterna får 3000-4000 lägre än vad som angivits på säljsidan dessutom.
     
  6. Hurtman

    Hurtman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med att Antutu poängen är eventuellt en fingervisning hur prestandan är. Dock så är "riktiga" tester något att föredra, min mobil är exempelvis bättre i spel än familypad 2 fast jag fick nästan 2200p mer i gpu testet på surfplattan.
     
  7. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Fronthögtalare..?? :P

    [​IMG]
     
  8. Hurtman

    Hurtman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ser ut så men det finns nog en risk att man håller för högtalarna när dom är placerade så långt ner på plattan?
     
  9. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    ...om man inte håller den med högtalarna uppåt ;)

    Lite lurig placering, borde vara mer logiskt att sätta dem "i ovankant" men plattan kanske är tänkt att hållas åt andra hållet än vad som visas i bilden.
     
  10. Hurtman

    Hurtman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha sant att man kan ju vända på plattan men hur som helst är det bättre än att dom sitter på baksidan.
     
  11. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Helt klart! Gillar trenden med fronthögtalare skarpt. Högtalarna är viktiga för mig då barnen tittar mycket på svtplay.
     
  12. farbror_fester

    farbror_fester Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Oneplus Nord N100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus Nord N100
    Någon som har fått hem en och hunnit testa den? :)
     
  13. surfplattan

    surfplattan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Postar mitt första inlägg :).

    I alla fall, har just kommit hem från semester i Kina och köpte mig en PiPo M6 i Beijing. Jag gick till en shopping mall som heter Top Electronics City och är skyltat från tunnelbanan (hållplatsen heter ZhongGuanCun på linje 4, ligger nära Summer Palace så lätt att kombinera med sightseeing).

    Väl där kollade jag runt lite innan jag köpte plattan i en liten butik, priserna skilde inget så jag gick på magkänsla. Butikerna har inga namn direkt så man måste kolla noga men jag startade plattan och kollade att det gick att surfa och ta bilder etc innan jag köpte. Min platta har inget 3G för det hittade jag inte men man har ju alltid mobilen med så jag ser inte nyttan med 3G.

    Priset blev RMB1350, dvs 1500 kr inkl tilbehörssetet med laddare, USB-kablar och lurar som ligger i en separat kartong. Förpackningen i övrigt var proffsig med en aptitretande box i tjock kartong med vaxad utsida. Ingen manual följde med men dock ett garanticertifikat med min plattas serienummer på.

    Har kört plattan rätt lite, men är grymt nöjd för pengarna. OBS!! för pengarna alltså. När man scrollar är det inte en glasskiva på våt is men mycket bra för att vara en lågprisplatta. Dvs köp inte en M6 och tro att du får iPad Retina. Dock för dom som i likhet med mig tycker HTCs telefoner är värde för pengarna kommer ni att bli nöjda. Google Play fungerar utmärkt.

    Kameran suger, är ungefär som HTC Sensation, dvs duger för att dokumentera men inte för att ta bilder att hänga upp på väggen. Antalgien OK för en partykväll eller utlfykt. Skärmens betraktningsvinkel klarar så gott som alla vinklar utan förvrängning. Batteriet verkar klara ok användande. Just det, laddaren är special, 2.5 mm plugg med plus på centerpinne, 9V 2.5 A. Inget som är svårt att ersätta med universal om den går sönder men man kan alltså inte ladda från USB. Kanske ändå inte gått med tanke på 2.5A.

    Ni som har vägarna förbi Beijing - KÖP! Ni blir inte besvikna. Annars borde den gå att få hem för under 2000 kr. Klart bra för den som vill ha en budgetplatta. Jag tycker PiPo har lyckats med konststycket att höja sig från skräpnivån till acceptabel prestanda utan att kostnaden drar iväg.
     
    lars42 gillar detta.
  14. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för din recension! Låter ju som ett kanonpris, kostar runt 280$ på internätet :) En fråga; fattade inte det där med glasskiva på våt is, menar du känslan mot fingret eller menar du flytet i själva mjukvaran? Hur är det med det s.k. microlagget, finns det och är det störande? Eller var det kanske det du syftade på..? :)
     
  15. surfplattan

    surfplattan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Analogin med glasskiva gäller scrollningen. Fingrets känla mot glaset är mycket bra, tycker inte andra märken är så mycket bättre (även om det är lite friktion på M6), men när man släpper glaset på en Apple ser man hur bilden glider mjukt och fint som en curlingsten. På M6 laggar det, speciellt om man scrollar medans sidan fortfarande laddar.

    Apple har jobbat mycket med den fysiska modelleringen i det grafiska gränssnittet och scrollen är alltid med konstant hastighet men på M6 ser man tydligt att hastigheten varierar.

    Provade just SFs sida med en massa frames och bilder, bilden bryter upp vid scrollning och flimrar men kommer snabbt tillbaka så fort man stannar. GPs hemsida men ännu fler frames men mindr tunggrafik är likadan men mindre störande. Det hjälper tyvärr inte att vänta på att bilden laddar klart.

    Med 2GB RAM borde M6 kunna cacha allting men detta luktar att PiPo inte orkat jobba med firmware. Synd på en så bra platta men det är detta som Apple gör bäst, företaget styrdes av en fanatiker som inte tolererade dålig kvalitet. PiPo kan säkert komma upp i den klassen men jag tror mentaliteten saknas.

    Men som sagt, för cheap charlies som mig som alltid är bereda att kompromissa med prestanda bara priset är rätt så är M6 en hit. Har man tur kommer det uppdaterad FW, antingen från PiPo eller någon annan. Hårdvaran borde kunna prestera bra.

    Enda riktiga besvikelsen är kameran men det vet man ju om ifall man testar innan köp, vilket jag gjorde. Men iPads kamera saknar optisk zoom ochräcker ändå inte till för mina krav så jag tar ändå alltid med en kompaktkamera.
     
  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Intressanta reflektioner, men de flesta saker du tar upp gäller iOS vs Android. Hade varit intressant om du kunde jämföra med en annan Android -enhet..?

    Tyvärr tror jag att det generella flytet i iOS vs smålagget i Android inte avhjälps av annan hårdvara utan är generellt för Android :(
     
  17. surfplattan

    surfplattan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är totalt nybörjare på tablets, har bara känt på olika modeller innan och de flesta kollegor har iPad så jag har svårt att jämföra och det blir mycket iOS-referenser. Har använt Androidbaserade telefoner i två år men tycker det är orättvist att jämföra, telefoner måste (borde?) optimeras mer för standbytid än prestanda.

    Jag tycker efter att ha klämt lite igår på Samsung Tab 2 som Elgiganten nu rear för 1990 kr att M6 ligger hästlängder före, speciellt för priset jag fick. Går inte att jämföra skärmen. Men specen på Tab 2 är ju också förra generationen. Vågar man bara köpa Kinesplatta får man mycket för pengarna.

    För att jämföra med en telefon: Samsung Galaxy S3 känns mycket bättre än M6 vad gäller scroll och kamera. Fast å andra sidan blir telefoner inte så mycket bättre än S3 så det är svårt att jämföra, och S3 har ju mycket mindre pixlar att flytta även om den också har 4-kärnig CPU med bra sprutt.

    Tycker min liknelse med HTC känns bäst, dvs strax under toppskiktet men bra värde för pengarna eftersom man oftast hittar bättre priser på HTC än Samsung, speciellt demoex/beg.

    Om man som jag kan leva med lagget och mest skall läsa websidor och diverse nedladdade pdfer så är M6 kanonbra med sin fina skärm, upplösning och färger är underbara. Även PiPos Win 8 kopia gillar jag, stilrent och ordnat. Och jag tycker sidorna laddar rätt snabbt, inte alls som i vissa videorecensioner jag sett av t ex Onda V972 på tabletrepublic/YouTube.

    Praktiska detaljer: Försäljerskan sa till mig att ladda fullt i 12 timmar de första tre gångerna, sedan dra ur till 20% eller lägre innan omladdning. I morse har jag laddat för tredje gången, drog ur laddaren och nu kl 11.33 är mätaren på 93%. Vet inte om detta är som andra plattor eller sämre. Har surfat mycket lite och mest haft plattan på standby, men den borde klara en dag på jobbet.

    Sedan stängde jag av plattan en gång, sedan gick den inte att starta. Ringde fösäljerskan som sa att trycka på resetknappen (ett litet hål under kameran där man får använda nål) och då gick den igång direkt utan konstigheter.

    Sedan kolla att du får med tillbehören, dom ligger i en separat ask. Kitet innehller även en micro USB B sladd med A-kontakt i andra änden så jag antar att plattan har USB on-the-go och man kan koppla in en USB-sticka. Skulle även vilja veta om man kan koppla in en printer om man har lämplig app.

    Sedan som sagt var hittade jag inte versionen med 3G men det verkar bara skilja 0-40 dollar på nätet så köper man på nätet kanske man skall lägga till. Jag hade lite ont om tid så jag köpte utan. Sedan hittade jag bara versionen med 16GB, på baksidan av kartongen finns det även rutor för 8 GB och 32 GB så det kanske kommer en större version. Sedan skall man ju vara medveten om att formfaktorn är 4:3, jag gillar det och tycker det passa för websidor men dom som mest tittar på film kanske vill ha mera widescreen.
     
  18. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Stort tack för utförlig info! Sneglade lite på Galaxy Tab 2:an på rean men då vet jag att den går bort :)
     
  19. Kimmen

    Kimmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Ni som har den har ni stoppat i sdk2.0 fw, då skall det flyta sjukt bra o smidigt säger alla...
     
  20. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Lyfter tråden. Fler som köpt denna och som kan dela med sig av lite intryck?